• شناسه خبر : 4689

در شورای شهر کاشان چه خبر است؟

پارلمان محلی کاشان مسلخ رسانه های محلی نشود

مهدی عرشی – «اوضاع و احوال رسانه های کاشان حال خوبی ندارد گاهی آدم ترجیح می دهد رسانه ای بودن خودش را مخفی کند تا از نگاه آزاردهنده اطرافیان در امان بماند» این گفته یکی از روزنامه نگاران فعال یک دهه قبل کاشان بود که با وجود برخورداری از دانش، قلم توانا و دغدغه های فراوان در پاسخ به دعوت رسانه اهل کاشانم به فعالیت مجدد رسانه ای بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، اتفاقات هفته های گذاشته شورای شهر کاشان مردمی ترین نهاد یک شهر روزهای خوبی برای رسانه های محلی ایجاد نکرده است و موجب نوشتن مطالب، تکذیبه ها، نقدهای تند، هجمه ها و تقابل های رسانه ای از سوی خبرنگار و خبرنگارنما، دوست و دشمن رسانه ها شده تا وجود این فضای حاشیه ای، منفی و تنش زا در حوزه رسانه را بتوان مهر تاییدی بر گفته روزنامه نگار کاشانی دانست.

 

رسانه های محلی کاشان

همه چیز از صحبت های علی هاشمی طاهری در نشست علنی شورای شهر در تاریخ 9 آذر شروع شد که در اواخر جلسه موضوع تغییر خط مرزی بین کاشان و آران و بیدگل را مطرح کرد و با صدای بلند به این موضوع اعتراض کرد. مدتی بعد پایگاه خبری کاشان نیوز صحبت های وی را رسانه ای کرد که در اقدامی غیرمتعارف با واکنش تند و تکذیب این عضو شورای شهر همراه شد.

رسانه کاشان نیوز ابتدا تکذیبیه این عضو شورای شهر را بدون کم و کاست منتشر می کند بعد از چند روز فایل صوتی صحبت هاشمی طاهری نیز منتشر می شود که این فایل صوتی تکذیبی بود بر تکذیبیه  ایشان و تاییدی بر حرف های وی که از تغییرات خط مرزی سخن گفته بود.

جلسه بعد شورا خبرنگار منتشر کننده خبر وقتی وارد نشست شورا می شود هاشمی طاهری به این امر اعتراض کرده و می گوید “یا جای من است یا جای ایشان”. وقتی اعضای شورای شهر از حضور خبرنگار کاشان نیوز حمایت می کنند، این عضو شورای شهر نشست علنی را ترک می کند ولی جلسه بعدی که روز یکشنبه هفته جاری بود اجازه حضور خبرنگار را نمی دهند تا جنجال ها و حاشیه ای زیادی درباره این موضوع ایجاد شود.

اعضای شورای شهر خوب می دانند صحبت های علی هاشمی طاهری درباره تغییر خط مرزی کاشان و آران وبیدگل چه به صورت تعمدی یا بر اساس طرح کاداستر، صحت دارد؛ و اگر خلاف این موضوع بود تکذیب می کردند و یا جلسه بررسی این موضوع را پشت درهای بسته برگزار نمی کردند و قطعا در آینده هر گونه اتفاقی در این زمینه بیفتد سکوت امروز آنها همراه با مسوولان ذی ربط بویژه نماینده مجلس و فرماندار مهر تاییدی بر این اقدام محسوب خواهد شد.

وقتی مدیر مسوول سایت کاشان نیوز می گوید که نام خبرنگار خود را در لیستی به اداره فرهنگ و ارشاد کاشان معرفی کرده است و معرفی نامه ای نیز به شورای شهر ارسال کرده است دیگر در حیطه وظایف شورای شهر نیست که بگویند فلانی خبرنگار نیست، بررسی این موضوع با متولی این امر یعنی اداره فرهنگ وارشاد است که متاسفانه رئیس این اداره در کاشان از همان آغاز مسوولیتش راهش را به گونه ای از مواجهه با رسانه ها جدا کرده و کمتر به مشکلات این صنف رسیدگی می کند تا شاهد هرچه بیشتر نابسامانی حوزه رسانه و مطبوعات این شهر باشیم.

شورای شهر تاکنون چه اقدام عملی در حمایت از رسانه ها انجام داده است که امروز خود را در جایگاهی می داند که نسبت به تعیین و هویت خبرنگاران تصمیم گیری کند؟! طبق قانون تنها مسوولیت شورا سیاست گذاری و نظارت بر مدیریت شهری است. حال اگر اعضای شورا مشتاق هستند با تخلفات رسانه ای و افراد بدون مجوز و تازه کار برای فعالیت های رسانه ای برخورد کنند پیشنهاد می شود بررسی کنند که در سال های گذشته مدیران شهرداری چه میزان بودجه از بیت المال را تحت عنوان کارهای رسانه ای با دعوت از افراد غیررسانه ای هزینه کرده اند و سکوت و عدم نظارت آنها موجب سواستفاده ها و بی فایده بودن این هزینه ها بوده است.

رفتار یک بام و دو هوای شورای شهر با نماینده یک رسانه در هفته های گذشته علاوه بر آنکه  این نهاد مردمی را به چالش کشید، بهانه ای شد تا به دلایل واهی موجب کشاندن تسویه حساب های شخصی و حزبی به حوزه رسانه شد تا جایگاه و وجهه رسانه های کاشان و خبرنگاران در افکار عمومی خدشه دار شود. هر چند امیدواریم فعالان رسانه خودشان با تامل و متانت و خویشتنداری در نحوه برخوردشان با این موضوع اجازه سواستفاده و زیرسوال رفتن شغل و صنف شان را ندهند.

اگر اعضای شورای شهر خود را نمایندگان مستقیم مردم می دانند، رسانه ها هم پل ارتباطی اعضای با مردم و مسوولان هستند. رفتار هفته های گذشته شورای شهر کاشان یک موضوع حزبی و شخصی نباید باشد بلکه باید با نگاهی صنفی نسبت به آسیب شناسی این مقوله توجه شود، و چرا اجازه بدهیم به جای پرداختن به مشکلات و کم کاری ها در شهر و ادارات تقابل های رسانه ای محوریت قرار بگیرد تا این اوضاع بهانه ای برای دوری ارگان ها از رسانه ها، دعوت های گزینشی و حذف تدریجی رسانه های محلی را به وجود آورد تا  بیش از هر چیزی حاشیه امنی برای مدیران دولتی و شهری را رقم زند.

بیان این نکته حائز اهمیت است که شورای شهر از معدود ارگان هایی است که خبرنگاران را دعوت می کند و با توجه به سیاست های خبرگزاری های سراسری اخبار این نهاد بیشتر مورد توجه رسانه های محلی است و بر خلاف بیشتر ادارات و نهادها بویژه شهرداری کاشان که اعتقادی به پاسخگویی، همکاری و حضور خبرنگاران ندارند فرصت خوبی برای این نهاد ساخته تا تصمیمات و مصوبات خود را به اطلاع شهروندان برسانند ولی نگاه های حزبی و شخصی از سوی دو گروه سیاسی شورا در دوران فعالیتشان این فرصت را تبدیل به تهدید کرده است.

در پایان این نکته یادآوری بشود که در طول تاریخ مطبوعات ایران همواره کاشان و کاشانیان سرآمد در این عرصه بوده اند ولی امروزه اوضاع رسانه های این شهر خوب نیست و اگر از سهم خود اصحاب رسانه در وجود آمدن این وضعیت بگذریم مسوولان هم باید تکلیف خود را مشخص کنند که اگر رسانه ها را در حکم انجام وظایف روابط عمومی و تبلیغات در حوزه مسوولیت شان قبول دارند صراحتا اعلام کنند تا بیش از پیش کسانی که دغدغه رسانه مستقل و آزاد، آگاهی بخشی و مطالبه گری را دارند با برخوردهای زننده و بی مهری ها بیش از این آزار نبینند.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *