• شناسه خبر : 3855

عملیات احداث پارکینگ چارسو متوقف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از توقف هر گونه عملیات ساخت ساز در پارکینگ چارسو خیابان باب الحوائج خبر داد.

تخریب خانه تاریخ مقدم

مهران سرمدیان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار کرد: روز گذشته در هنگام اجرای عملیات مقاوم سازی پارکینگ چارسو یکی از چاهک ها با زیر زمین خانه ثبتی و تاریخی مقدم برخورد کرده و موجب ریزش و تخریب بخشی از این قسمت خانه شد.

وی افزود: بحث مقاوم سازی بدنه های خانه تاریخی مقدم تفاهم نامه مصوبی بین میراث فرهنگی و شهرداری کاشان می باشدکه با توجه به برخورد چاهک با زیرزمین خانه عملا این طرح متوقف گردیده است.

سرمدیان یادآور شد: با توجه به مکاتبات قبلی اداره کل میراث فرهنگی شهرداری کاشان تا زمان تایید نقشه های معماری هیچگونه عملیات ساختمانی در پارکینگ چارسو نباید انجام پذیرد و هر گونه اقدامی احتمال خسارت به این بنای تاریخی را به دنبال دارد .

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خاطرنشان کرد: با پیگیری های این اداره امیدوارم تا هفته آینده نقشه های معماری پارکینگ چارسو در مجاورت بازار تاریخی کاشان پس از مشورت و بررسی در تهران تعیین تکلیف شده و نتیجه نهایی به شهرداری اعلام گردد.

سرمدیان خاطرنشان کرد: با توجه به مکاتبات انجام شده و با اعلام میراث فرهنگی به شهرداری کاشان هرگونه عملیات ساختمانی و مقاوم سازی تا تعیین تکلیف نهایی نقشه ها و نظر کارشناسان فنی در راستای استحکام بخشی خانه تاریخی مقدم ممنوع است.

گفتنی است سال گذشته در شروع احداث پارکینگ چارسو منجر به تخریب بخشی از اتاق های این خانه با قدمت قاجاری و تصرف آن توسط شهرداری کاشان شد که با دستور قضایی این پروژه متوقف شده بود و روز گذشته برای دومین بار بخشی از این خانه دچار آسیب شد.

پروژه پارکینگ «چارسو» در مجاورت دو خانه تاریخی و ثبت شده «مقدم» و «وثقی» با قدمت قاجاریه قرار گرفته است. جانمایی پروژه در بافت قدیمی و تاریخی و نزدیکی بازار کاشان حساسیت‌های آن را افزون کرده است..


    (2) (0)

    نوامبر 14, 2019

    دیوار های عکس حاضر ، متعلق به ملکی است که در تملک شهرداری است و سالهاست که به همین صورت و با تلی از خاک پر شده و تا قبل از پروژه بعنوان پارکینگ استفاده می شد . قسمت مشرف به پروژه خانه هم کنتر از پنجاه سال پیش ساخته شده و با طرف دیگر خانه با قدمت قاجاری ، در حدود پنجاه متر فاصله دارد . جناب سرمدیان عنوان نفرمودند که آیا پروژه از ملاحظات مندرج در مجوز قبلی صادره میراث تفاوتی کرده که درخواست توقیف پروژه را داده اند ؟ آیا در طول سالهای متمادی خرابه بودن مکان پروژه ، طرحی برای احیاء آن داشته اند ؟ به غیر از ایجاد مزاحمت در احیا خرابه های بافت ، کارکرد دیگری از این اداره عریض و طویل در بافت متصور هستند ؟ آیا در دوره قبل شهرداری ، مزاحمتهای بیشمار کارشناس محترمشان مانع احیا اطراف باغ فین نشد و شهردار وقت را از ادامه کار منصرف نکرد ؟

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *