• شناسه خبر : 3813

جزییات زایمان عجیبی که در بیمارستان کاشان انجام شد/ گفتگو با پدر نوزاد

تولد نوزاد پس از ٩٢ روز کمای مادر

تلاش‌ کادر درمانی بیمارستان شهید بهشتی کاشان نتیجه داد. آنها دست به کار عجیبی زدند؛ به دنیا آوردن نوزاد سالم از مادری که ٩٢ روز پیش دچار آسیب شدید مغزی شده بود. مادر این نوزاد چندماه است زندگی نباتی دارد. با وجود این، پزشکان و کادر درمانی تلاش کردند نوزاد این مادر جوان، سالم به دنیا بیاید. حالا آن‌طور که از کاشان خبر می‌رسد، حال این نوزاد که «مهدی» نام دارد، مساعد است و به‌زودی از بیمارستان مرخص می‌شود، اما وضعیت مادر کماکان مثل قبل است و درحال حاضر هم در بخش جراحی مغز و اعصاب بستری است.

تئلدی نوزادی بعد از 92 روز از کما مادر

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روزنامه شهروند، پدر و مادر مهدی اهل مشهد هستند. آنها برای گردش همراه با مجید و فاطمه، از دوستان خانوادگی‌شان، عازم کرمان شدند که در نزدیکی کاشان با خاوری تصادف کردند. خاور از پشت با خودرو آنها برخورد‌ کرد. این حادثه ٢٤ مردادماه امسال رخ داد که باعث مرگ پسری چهارساله به نام امیرحسین شد. امیرحسین پسر مجید و فاطمه بود. او در همان لحظات اولیه تصادف جانش را از دست داد. محمد، پدر مهدی هم در این حادثه به‌شدت مصدوم شد و آن‌طور که خودش می‌گوید ١٤ روز در کما بود. همچنین در این حادثه متین پسر سه ساله محمد از ناحیه قفسه سینه دچار جراحت شد که پس از مداوا از بیمارستان مرخص شد.

مهدی به‌زودی به خانه می‌رود

آن‌طور که معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان به «شهروند» می‌گوید: مهدی نوزاد تازه‌متولدشده به‌زودی از بیمارستان مرخص می‌شود و مادر جوان این نوزاد هم به احتمال زیاد و در صورت ادامه همین روند و زندگی نباتی باید به خانه منتقل شود، چرا که علم پزشکی در این شرایط نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود وضع بیمار کند: «مادر این نوزاد زندگی نباتی دارد، زندگی نباتی هم اساسا با مرگ‌ مغزی متفاوت است، در واقع بیمار بدون هیچ دستگاه و وسیله‌ای زنده است، اما هیچ واکنش و ارتباطی با دنیای اطرافش ندارد. این نوع بیماران چون به مراقبت خاصی نیاز ندارند، معمولا پس از مدتی از بیمارستان مرخص‌می‌شوند.» به گفته محمدحاجی جعفری دلیل اصلی بستری طولانی‌مدت این زن جوان کمک به وضع حمل کم‌خطر و سالم به دنیا آمدن نوزاد بوده است: «کادر درمانی این زن جوان را حدود ٩٢ روز در بخش ‌آی‌سی‌یو و جراحی مغز و اعصاب تحت مراقبت ویژه قرار دادند، البته این خانم پس از زایمان به همین بخش منتقل شد.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره شرایط نوزاد به «شهروند» توضیح داد: «شرایط را باید به‌گونه‌ای فراهم می‌کردیم تا جنین کامل می‌شد، با جمع‌بندی کادر درمانی، زایمان در هفته سی‌ودوم انجام شد و با عمل سزارین این نوزاد با وزن دو کیلو و ٤٠٠ گرم سالم به دنیا آمد. این نوزاد به علت زایمان زودتر از موعد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان است، حال عمومی این کودک مساعد است و هیچ مشکل خاصی هم ندارد.»

ماجرای تکان‌دهنده یک تصادف

دل پردردی دارد. دست به دامان خیلی‌ها شد تا همسرش را از این زندگی نباتی نجات دهند، اما نشد. از آن حادثه تلخ نزدیک به ٩٠ روز می‌گذرد؛ ٩٠ روز سخت. با دست خالی فقط ثانیه‌شماری کرد. منتظر ایستاد تا مهدی به دنیا بیاید. محمد خوبارگرد ٢٦ساله پدر مهدی است. پسربچه‌ای که درحال حاضر در قسمت ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری است. تنها چهار روز از به دنیا آمدن این نوزاد می‌گذرد اما هنوز مادرش روی تخت بیمارستان است و فقط پلک می‌زند؛ نه می‌تواند راه برود، نه تکان می‌خورد، حتی کلامی نمی‌گوید. محمد و خانواده‌اش پس از تصادفی هولناک زندگی‌شان تغییر کرد. همسرش در هفته بیست و ششم بارداری به زندگی نباتی دچار و در بیمارستان کاشان بستری شد. محمد هم بعد از آن تصادف تلخ، ١٤ روز به کما رفت. او حالا با به دنیا آمدن نوزاد از جزییات حادثه به «شهروند» می‌گوید.

همسرتان چطور دچار زندگی نباتی شد؟

مردادماه بود که به اتفاق همسر و پسرم متین و دوستم مجید، همسرش فاطمه و پسرشان امیرحسین به سفر رفتیم. هشت روزی بود که در سفر بودیم. از مشهد به شمال رفتیم و از آن‌جا به تهران. قرار بود به کرمان برویم و به همین دلیل از جاده قم به سمت کاشان رفتیم. نزدیک پلیس راه کاشان بودیم که ناگهان ماشین دچار مشکل شد و به‌سختی حرکت می‌کرد. در حاشیه جاده توقف کردیم که ببینیم مشکل چیست. من و دوستم به همراه همسرش از ماشین خارج شدیم. جلوی ماشین ایستاده بودیم و درِ موتور را باز کردیم که ناگهان دیدیم خاوری به سمت ما در حرکت است. می‌خواستم خانواده‌ام را نجات دهم. سرعت خاور خیلی زیاد بود و به ماشین و سپس به من برخورد کرد. دیگر چیزی متوجه نشدم. ١٤ روز در کما بودم. وقتی به هوش آمدم متوجه شدم ما را در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری کرده‌اند. همسرم دچار زندگی نباتی شد و پسر دوستم فوت کرد. حال و روز خوبی نداشتم. همسرم هم باردار بود، اما خدا را شکر متین زنده بود و تنها قفسه سینه‌اش مو برداشته بود. متین فقط سه سالش است. تا مدت‌ها بی‌قرار بود و کابوس می‌دید. لحظه‌ای آن حادثه تلخ را فراموش نمی‌کند. بهانه مادرش را می‌گیرد و او را می‌خواهد، اما افسوس زندگی‌مان دو پاره شد. معلوم نیست همسرم خوب شود یا نه. هیچ حرکتی ندارد. فقط چشم‌هایش باز است. دستگاهی به او وصل نیست، اما نه زنده است، نه مرده.

از راننده خاور شکایت کردید؟

شکایت‌کردیم، ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم. به ما گفتند چون خودروی پراید در مکانی متوقف شده بود که پارک مطلقا ممنوع بود، شکایت شما منتفی است. از بیمه هم هنوز هیچ پولی دریافت نکرده‌ایم.

بعد از آن حادثه، همسرتان در بیمارستان کاشان بستری شد؟

از بیست و چهارم مردادماه که این تصادف رخ داد، همسرم در همان بیمارستان بستری شد. من وقتی به هوش آمدم همراه متین به مشهد رفتیم که مشکلات زیادی هم داشتم. پیش از سفر مجبور شدم مغازه‌ام را بفروشم و وقتی به مشهد برگشتم، چون به سرم ضربه خورده بود، کمتر می‌توانستم کار کنم. سردرد‌های شدید و وضعیت روحی بدی داشتم، تنها هرازگاهی به مغازه آپاراتی که اجاره‌ کرده بودم، سر می‌زدم. در این مدت تنها یک بار به کاشان رفتم و همسرم را ملاقات کردم، همان یک بار هم از لحاظ روحی به هم ریختم تا جایی که پزشکم به من گفت اصلا نباید به ملاقات بروم. دیدن همسرم در آن وضع مرا دچار عذاب می‌کند. از وقتی هم که مهدی به دنیا آمده، نتوانسته‌ام به ملاقات آنها بروم. چند روز دیگر مهدی مرخص می‌شود و او را به مشهد می‌آورم. درحال حاضر مادرم و مادر همسرم در کنار نوزاد و همسرم هستند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *