• شناسه خبر : 356

افتتاح نگارخانه کاشان با آثار استیو مک کوری

"نگارخانه کاشان" با نمایش آثار "استیو مک کوری" عکاس سرشناس نشنال جئوگرافی در یک خانه سنتی  در شهر تاریخی کاشان با حضور علاقمندان و عکاسان سراسر کشور گشایش یافت.

 

“محمد نظافتی” معاون فرهنگی اداره فرهنگ ارشاد اسلامی کاشان شامگاه پنجشنبه در حاشیه افتتاح این نگارخانه در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار داشت: این مکان هنری با عنوان “نگارخانه کاشان” میزبان دائمی 240 عکس در اندازه های مختلف از آثار استیو مک کوری که در پنج قاره جهان به ثبت رسیده خواهد بود.

وی با بیان اینکه نگارخانه کاشان با سرمایه گذاری “حسین فرمانی” یکی از علاقمندان و حامیان این هنر تصویری در کاشان است، افزود: با توجه به دوستی دیرینه فرمانی با استیو مک کوری و علاقه ایشان به معماری سنتی کاشان نمایشگاه دائمی آثار این عکاس مشهور جهان در این شهر افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه چاپ عکس های این نگارخانه در خارج از ایران بوده و فریم آنها در تهران انجام شده است، گفت: علاقمندان می توانند علاوه بر دیدن آثار این عکاس خبری مشهور جهان از فضای کتابخانه و بخش مدیا نیز استفاده کنند.

نظافتی خاطرنشان کرد: نگارخانه کاشان در مساحت 200 متر در خانه قدیمی به صورت گودال باغچه در دو طبقه با هزینه 600 میلیون تومان در کنار مسجد تاریخی جامع کاشان دایر شده است.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد همچنین از افتتاح فضای هنری “هشت چشمه” در این شهر خبر داد و افزود: این مکان هنری نیز با سرمایه گذاری “حسین فرمانی” برای استفاده از هنرمندان حوزه های مختلف فراهم شده است.
نظافتی گفت: فضای هنری هشت چشمه پس از احیا و بهسازی یکی از کارگاه های ابریشم تابی کاشان در خیابان شمس آبادی این شهر در مساحت 240 متر ایجاد شده است.

نظافتی خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه این فضای هنری صبح جمعه با 15 عکس بزرگ از پرتره های استیو مک کوری در ابعاد 2 در 3 با حضور علاقمندان به هنر انجام شد.

 

                                                                                                                             فضای هنری هشت چشمه

بیوگرافی استیو مک کوری

 

استیو مک کوری عکاس اهل ایالت متحده آمریکا در سال ۱۹۵۰ در فیلادلفیا به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در زمینه تاریخ و سینما در دانشگاه پنسیلوانیا به اتمام رساند و بعد از اتمام تحصیلات عکاسی را به صورت سفارشی آغاز کرد در سال ۱۹۷۹ با عکاسی از وقایع و جنگ های افغانستان و روسیه توانست توجه همگان را به خود جلب کند.

در سال ۱۹۸۴ استیو با عکاسی از دختر افغان بنام ” شربت گل” در اردوگاه پناهندگان نصیر آباد در پاکستان شرایط مشهور شدن آن دختر را فراهم کرد تا این عکس به عنوان نماد مبارزات مردم افغانستان در دهه ۸۰ میلادی به حساب آید.

عکس “شربت گل” دختر افغان که به عنوان “مونالیزای جهان سوم” شناخته می شود در سال 1985 بر روی جلد مجله نشنال جئوگرافی به چاپ رسید و غوغایی در دنیا ایجاد کرد. تصویر او جز یکی از مشهورترین عکس های سازمان نشنال جئوگرافی در تاریخ ۱۱۴ ساله این سازمان است.

 

 

 

 

 

 

     پرتره  استیو مک کوری 

 

 

 

                                                                                                                                                    پرتره «دختر افغان» اثر «استیو مک‌کوری»


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *