• شناسه خبر : 344

تجلیل از 22 هنرمند صنایع دستی کاشان

مراسم تجلیل و تقدیر از 22 نفر از هنرمندان پیشکسوت و جوان صنایع دستی و سرمایه گذاران این صنعت بومی کاشان برگزار شد.

به گزارش اهل کاشانم، این مراسم که صبح پنجشنبه در مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی برگزار شد از 22 هنرمند پیشکسوت، جوان و سرمایه گذاران در رشته های مختلف با حضور مسوولان شهرستان تقدیر و تجلیل شد.

“علی اکبر مرتضایی” فرماندار کاشان در این مراسم تجلیل گفت: کاشان جایگاه رفیع و افتخارآمیزی در سطح جهان در حوزه صنایع دستی دارد که 7500 سال قدمت در تمدن سیلک به عنوان یکی از مکان های استقرار انسان و وجود منسوجات، صنایع مسی و مفرغی در موزه های جهان این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

وی افزود: در کشورهایی مانند ایران، هند و مصر که خاستگاه تمدن دارند صنایع دستی و دست بافته های بشری آن به جهانیان شناسانده شده است.

وی تصریح کرد: شهر کاشان به عنوان مهد هنرمندان صنایع دستی معرفی شده که سیاحان و جهانگردان معروف دنیا به تولید صنایع دستی متنوع توسط مردم این شهر در کتاب ها و سفرنامه های خود اذعان داشته اند.

مرتضایی خاطرنشان کرد: تمرکز برای توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت پیچیده و پاک از اولویت های کاشان است زیرا حمایت و گسترش از این صنعت می تواند پیشرفت هایی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی را برای این شهر رقم می زند.

 

تبدیل کاشان به شهر جهانی نساجی دور از دسترس نیست

 

همچنین “محمد بینوا” مسوول صنایع دستی، اداره میراث فرهنگی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار داشت: کاشان به عنوان شهر ملی نساجی ایران معرفی شده است و برای تبدیل آن به شهر جهانی که دور از دسترس نیست باید اقدامات لازم مانند مرمت و احیا کارگاه های قدیمی در کوچه ها و گذرهای تاریخی انجام شود.

وی افزود: هنرمندان صنایع دستی کاشان تاکنون توانسته اند در رشته های مختلف چهار نشان جهانی و 12 مهر اصالت از سازمان یونسکو و 33 نشان ملی را دریافت کنند.

بینوا تصریح کرد: بیش از یکهزار هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی درا ین شهرستان دارای مجوز فعالیت هستند که دریافت تسهیلات، معافیت از پرداخت مالیات و معرفی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی و ملی صنایع دستی از مزایای افراد دارای مجوز از میراث فرهنگی می باشد.

در این مراسم “امین الله رشیدی” خواننده و آهنگساز کاشانی حضور داشت با ذکر اشعاری درباره شهر کاشان بر اهمیت جایگاه و معرفی این شهر هنرمندخیز تاکید داشت.

“عباس مهندس” در هنر معماری سنتی ، “عباس عصارفینی” در کاشی معرق، “محمد جاری پور” آهنگری سنتی، “حسن تسلطی” گره چینی و “علیرضا هاشم زاده”، “غفار سردابی”، “علی محمد صحرایی” و “اکبر امامیان” در رشته زیلوبافی در بخش هنرمندان پیشکسوت تجلیل شدند.

“حسین زارع” در هنر سفالگری، “حسن شبخوان” سازسازی سنتی، “علی خبازی نشلجی” در تخت کشی گیوه، “امیرحسین شیرخداییگ کاشی معرق، “مهدی محتشمی” شعربافی، “علیرضا خراسانی زاده” شعربافی، “زهرا الهام نیا” در هنر میناکاری، “مونا آذرنوش “چاپ باتیک” و “عباسعلی بهی” در هنر منبت چوب در بخش هنرمندان جوان صنایع دستی به همراه چهار نفر از حامیان و سرمایه گذران صنایع دستی تقدیر به عمل آمد.

در پایان این مراسم نخستین طرح کاشی ماندگار شهرستان کاشان بنام “استاد سید خلیل یاالله” هنرمند و از احیاگران هنر مخملبافی که از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ویژه هنرمندان و شاعران هر شهر اعطا می‌شود، رونمایی و سر درب خانه این پیشکسوت هنر مخمل بافی نصب شد.

 

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *