• شناسه خبر : 3366

مسمومیت های منجر به مرگ با استفاده نابجا از گیاهان دارویی

مدیر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی کاشان از مسمومیت های منجر به مرگ با استفاده نابجا از گیاهان دارویی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کاشان دکتر مسعود نساج در مورد مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک گیاهان دارویی در کودکان اظهار کرد: بسیاری از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل عملکرد دارند و باعث افزایش یا کاهش اثر آنها می‌شوند، بنابراین اگر فردی داروی شیمیایی مصرف می‌کند، باید حتما پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی، با پزشک خود مشورت کند.

وی افزود: محدودیت سنی مصرف گیاهان دارویی در کودکان و نوجوانان متفاوت است و در برخی موارد درمان ها و گیاهان دارویی که در بزرگسالان موثر نیز می باشند در کودکان منع مصرف دارند و ممکن است باعث مسمومیت شوند.

وی تصریح کرد: تجویز اسانس ها که حاوی ترکیبات معطر فرار می باشند از طریق خوراکی به هر گروه سنی به خصوص کودکان ممنوع است.

نساج یادآور شد: مقدار مصرف گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی در میزان اثر درمانی آنها تاثیر می‌گذارد و باید در مورد آن از متخصص راهنمایی خواست. علاوه بر آن بسیاری از گیاهان، دارای حداقل دوز سمی هستند و اگر بیشتر از این مقدار مصرف شوند، می‌توانند باعث بروز سمیت شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: مصرف طولانی مدت برخی گیاهان دارویی که در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می‌رسند، می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، مثلا برگ سنا که به وفور برای درمان یبوست استفاده می‌شود اگر بیش از دو هفته مصرف شود، می‌تواند منجر به تنبلی روده، تشدید یبوست و اشکالاتی در روده بزرگ شود یا مصرف دراز مدت ریشه شیرین بیان می‌تواند در افراد مستعد منجر به افزایش فشارخون یا ورم اندام‌ها شود.

مدیر نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: خانواده هایی که گیاهان دارویی را در منزل خود نگهداری می کنند باید مراقب فرزند خود باشند زیرا کنجکاوی ذاتی کودکان و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف آن گیاه می تواند منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک شود.

نساچ افزود: از آنجا که برخی از این گیاهان در صورت مصرف بیش از حد یا نابجا می تواند مسمومیت های منجر به مرگ ایجاد کند پس لازم است خانواده ها به صرف مصرف دارویی از آن گیاه از کودکان خود غافل نشوند و در صورت مصرف اتفاقی توسط کودکشان، مورد را بلافاصله با پزشک مطرح کنند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *