• شناسه خبر : 3232

مراجعه بیماران کاشانی به خارج از منطقه مایه شرمندگی خواهد بود

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاشان شرایط برجسته ای را در حوزه ارتقای سلامت دارد و مایه شرمندگی خواهد بود که اگر بیش از 5 درصد از بیماران این شهر به مراکز درمانی خارج این منطقه مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، ایرج حریرچی در آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار کرد: کاشان از 33 سال قبل دارای دانشگاه علوم و پزشکی است و با توجه به صنعتی بودن این شهر و آمار بالای قشرکارگری علاوه بر وظایف حوزه سلامت باید وظایف اجتماعی را هم انجام دهد.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی کاشان با توجه به پتانسیل های موجود وضعیت سلامت بایستی الگویی برای سایر نقاط باشد هرچند بر اساس آمار میانگین استاندارد تخت در کشوراین شهرستان نیازمند بیمارستان است.

وی افزایش سلامت مردم در راستای ارتقای طول عمر سالم، محافظت مالی از مردم در مقابل مخاطرات هزینه ای آنها در برابر بیماری ها، پاسخگویی به نیازهای غیر بهداشتی و غیر درمانی مردم و افزایش کارایی با منابع موجود چهار هدف مهم حوزه سلامت معرفی کرد.

حریرچی، با بیان اینکه برای رسیدن به این چهار هدف و پوشش همگانی سلامت، باید پنج سطح خدمت را شامل ارتقا سلامت، آموزش و فرهنگ سازی، پیشگیری های اولیه و ثانویه، درمان، توانبخشی و زندگی قبل از مرگ ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه مضرات  قلیان با تعداد ۱۰۰ الی ۱۵۰ سیگار برابری می کند، افزود: در بعضی از استان ها با کمک  دادستان موفق به توقف عرضه قلیان به شهروندان شدیم ولی در برخی از استان ها مانند تهران زورمان نرسید.

حریرچی چاقی و اضافه وزن را مادر بیماری ها دانست و یادآور شد: بر اساس آمار حدود 60 درصد مردم ایران از چاقی یا افزایش وزن رنج می برند و 80 درصد مردم  نیز تحرک کافی را ندارند.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه 24 در صد مردم  به نوعی با یک مشکل روانپزشکی هر چند کوچک مبتلا هستند،خاطرنشان کرد: 10 میلیون و 500 هزار نفر از مردم از فشار خون خود مطلع نبودند که با اجرای طرح ملی بسیج همگانی شناسایی شدند.

حریرچی گفت: تا 25 سال آینده 30 درصد جمعیت ایران پیر خواهند بود و با توجه به عوض شدن معیارهای زندگی، تعداد کم فرزندان خانوار ها و آمار بالای مجردین مراقبت از آنها کار سختی خواهد بود.

گفتنی است سیدعلیرضا مروجی به‌عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی کاشان معارفه و از زحمات ابراهیم کوچکی در زمان تصدی این سمت قدردانی به‌عمل آمد.

جمعیت افزون بر ۴۶۵ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *