• شناسه خبر : 2601

چهار خانه تاریخی کاشان ثبت ملی شد

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کاشان از ثبت چهار خانه تاریخی این شهرستان در فهرست میراث ملی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، حمیدرضا زیارتی افزود: پرونده ثبت چهار خانه بعیدی نژاد، لذیذی، نیک نام و عبدالرزاق خان واقع در شهرستان کاشان پس از بررسی و تأیید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی از بناهای دوره زندیه می باشد که نسبت به سه خانه دیگر دارای قدمت و ارزش معماری بیشتری دارد، تصریح کرد: خانه عبدالرزاق خان کاشی با ویژگی های خاص معماری از قبیل تقارن، توازن وتناسب چشم نوازی در نماهای خانه و دیگر در محله گذر آب انبار خان قرار دارد و مربوط به عبدالرزاق خان حاکم دوره زندیه کاشان است

 

زیارتی در ادامه ییان کرد: خانه بعیدی نژاد در محله گلچقانه و خانه لذیذی در محله طاهر و منصور کاشان قرار دارد و جزء خانه های ارزشمند و زیبای کاشان به شمار می روند. همچنین خانه نیک نام واقع در شهرسان مشکات و مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که استفاده از مصالح بومی وهمگونی با بافت تاریخی، سازگاری با اقلیم و شرایط جوی منطقه از ویژگی های خاص آن است.

معاون میراث فرهنگی کشان با تاکید به اهمیت حفظ بافت تاریخی بیان کرد: حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی به دلیل واقع شدن در بافت تاریخی وارزشمند کاشان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت آن به همت مالکین و با نظارت و مساعدت حوزه میراث فرهنگی این اداره انجام خواهد شد.

زیارتی خاطرنشان کرد: با ثبت این ۴ اثر تاریخی تعداد آثار ثبتی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به 333 عدد افزایش یافت که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان گام‌های موثری برداریم.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *