• شناسه خبر : 2080

رونمایی از لوح ثبت اشعار ترکیب بند محتشم کاشانی

آیین رونمایی از ثبت اشعار ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی در فهرست میراث ناملموس کشور در مقبره این شاعر مرثیه سرا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، فرماندار ویژه کاشان با استناد به ترکیب بند محتشم کاشانی گفت: عزای امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یارانش واقعه ایست که پس از چهارده قرن هر سال نو می شود.

علی اکبر مرتضایی بیان کرد: محتشم کاشانی در قرن دهم ترکیب بندی را سروده است که بزرگترین پاداش آن است که هرگاه اسم محتشم می آید یاد امام حسین (ع) می افتیم.

وی با بیان اینکه نام این شاعر کاشانی  همواره در بزرگترین مراسم عزاداری شیعیان بر سر زبان هاست، افزود: شعر زمانی جوشش می یابد که حس درونی به سراغ انسان بیاید و باید دید به محتشم چه گذشته که این چنین ابیاتی را سروده است.

وی با اشاره به پتانسیل های کاشان افزود: این شهر مانند اقیانوسی است که هرچه از آن استخراج کنیم بازهم گوهر دارد کاشان با لذات سرشار است و باید همواره قدردان  اندوخته هایش مانند محتشم باشیم..

رئیس میراث فرهنگی کاشان در این نشست بیان کرد: در کاشان متجاوز از 320 اثر ثبت میراث ملموس ملی شده است و از دو دهه پیش بخشی را به اسم میراث ناملموس تشکیل داده که آیین ها،باورها و مراسم ها در بخش های مختلف را ثبت ملی می کند..

سرمدیان تصریح کرد: تا کنون 29 اثر در کاشان تحت عنوان میراث ناملموس ثبت شده است و ثبت 15  اثر درحال پیگیری است و تا آخر محرم مراسم رونمایی از ثبت سه اثر دیگر برگزار می شود که یکی از آنها ،مهارت سنتی پخت غذای گوشت لوبیا و سرکه شیره کاشان است .

وی افزود: امید است در آینده آیین های بیشتری در شهر متمدن و فرهنگ مدار کاشان ثبت شود و مردم به اهمیت آنها پی ببرند و گردشگران به این آثار به چشم گنجینه شفاهی نگاه کنند تا آثار غیرملموس بدل به  شناسنامه معتبری برای کاشان شوند

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات کاشانی در این نشست گفت:محتشم کاشانی بر بلندای قله ادبیات دوره صفوی قرار دارد که در زمان خود به فرموده پری خانوم دختر شاه تهماسب ملک الشعرا بوده و تمامی شاعران باید پیش از خوانش اشعارشان در دربار مهر تایید محتشم را می گرفتند و به این ترتیب کاشان در آن زمان پایتخت  ادبیات فارسی بوده است.

عبدالرضا مدرس زاده افزود: وحشی بافقی مدتی شاگرد محتشم بوده است و از بیت ،« وحشی از طرز سخن بگذر که اینجا عام نیست ،،،، طرز خاص نکته پردازان کاشانی هنوز» بر می آید که محتشم بنیانگذار مکتب ادبی کاشان بوده است که از زمان محتشم تا زمان ملک اشعرا فتحعلی خان صبا ادامه یافت.

مدرس زاده با تاکید به عنایت خاص اهل بیت به محتشم بیان کرد: بیش از 60 شاعر ترکیب بند محتشم را جواب داده اند و عده ای از این ترکیب بند استقبال کرده اند و اشعاری سروده اند که بعضا از لحاظ فنی بسیار قوی تر از این ترکیب بند است اما هیچکدام ار آنها در اذهان نمانده اند و شهرت این شعر را نیافتند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *