• شناسه خبر : 17828

یونسیف سه دستگاه نبولایزر به دانشگاه علوم پزشکی کاشان اهدا کرد

سه دستگاه نبولایزر از سوی دفتر یونیسف به دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک (CF) اهداء شد.


به گزارش اهل کاشانم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار کرد: بیماری فیبروز کیستیک یک بیماری وراثتی است که بیشتر روی ریه‌ها تأثیر می‌گذارد و با تجمع مخاط چسبناک منجر به مشکلات تنفس و عفونت‌های ریوی مکرر می‌شود.
حامد یزدان پناه، با بیان اینکه تمامی داروهای فیبروز کیستیک بایستی از طریق استنشاق با دستگاه نبولایزر استفاده شوند، افزود: این دستگاه وسیله‌ای برای رساندن دارو به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفس از طریق استنشاق می‌باشد.
وی، با بیان اینکه فیبروز کیستیک یا CF یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین اختلالات ژنتیکی است که میزان بروز آن یک نوزاد در هر دو تا سه هزار تولد است، تصریح کرد: نقص ژنتیکی سبب اختلال در عملکرد نوعی کانال کلریدی تنظیم شونده به نام CFTR می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به این بیماری تا حدی زیادی در معرض عوارض جدی یا حتی مرگ در صورت ابتلا به کرونا هستند، تصریح کرد: اختلال در عملکرد این کانال باعث تغلیظ و چسبندگی ترشحات ریه، پانکراس، کبد، روده، غدد بزاقی و سیستم تناسلی در این بیماران می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عارضه دیگر این بیماری افزایش میزان سدیم و کلر عرق بدن بوده که یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص اولیه CF است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *