• شناسه خبر : 16620

اداره اوقاف در حفظ و احیا آثار تاریخی کاشان احساس مسئولیت نمی کند

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان گفت: اداره اوقاف و امور خیریه که مالک و متولی بسیاری از آثار تاریخی کاشان بویژه زیارتگاه ها است به جنبه تاریخی بنا توجهی ندارد و در حفظ و احیا آن احساس مسئولیت نمی کند.

محمد مشهدی نوش آبادی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با تاکید بر ثبت ملی آثار اوقافی کاشان مانند زیارتگاه ها اظهار داشت: اداره اوقاف بیشتر به دنبال توسعه زیارتگاه های تاریخی است که همین امر منجر به تخریب و از بین رفتن یک اثر میراثی می شود.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی باید اهتمام و جدیت بیشتر در رعایت ضوابط میراثی در آثار اوقافی داشته باشد و مرمت ها و بهسازی های غیراصولی این بناها را آسیب شناسی و و برای رفع آن اقدام جدی کند.

وی با بیان اینکه مرمت بدون رعایت ضوابط میراثی باعث از بین رفتن آثار تاریخی می شوند، گفت: در مجموعه زیارتی مشهد اردهال در سال های اخیر تخریب های گوناگونی به واسطه مرمت های ناصحیح و ایجاد الحاقی سازه های جدید و نامتجانس در بخش اصلی و محوطه این اثر شاخص تاریخی و معماری، به ویژه روند غیراصولی مرمت در صحن فینی ها و ایجاد سازه های جدیدی که گنبد این بنای اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد را شاهد بوده ایم.

وی زیارتگاه شاهزاده قاسم روستای استرک را یکی از آثار ارزشمند کاشان دانست و تصریح کرد: از عجایب حوزه میراث فرهنگی است که این زیارتگاه صفوی هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان افزود: بنای زیارت شاهزاده قاسم استرک دارای یک گنبد رک مدور آجری است که با سبک گنبدهای مخروطی دیگر متفاوت است و بر دیواره ها و سقف داخل بقعه نقاشی های متنوع قاجاری کار شده است.

این پژوهشگر تاریخ کاشان گفت: اخیرا در مرمت زیر گنبد بقعه شاهزاده قاسم استرک آثار قدیمی قاجاری و نقوش مذهبی با مضامین فرشتگان و وقایع عاشورا و گل بوته ها محو و به طرز عجیبی نقوش جدید در قالب مرمت غیر اصولی جایگزین آن شده است، اتفاقی که سال ها پیش برای زیارتگاه روستای یزدلان آران و بیدگل نیز رخ داده است.

مشهدی نوش آبادی در ادامه اظهار داشت: در ازاره های زیارتگاه سلطان میراحمد کاشی های خشتی هفت رنگ متنوع، کتیبه های تاریخ دار صفوی با اشعار قرن 12 هجری وجود داشته که متاسفانه در این چند سال گذشته تمام کاشی های سالم صفوی ازاره جمع آوری و به جای آن کاشی های جدید نصب کرده اند.

وی افزود: معلوم نیست چه ضرورتی داشته کاشی های تاریخی بقعه سلطان امیراحمد را جمع کنند؟ و اکنون باید میراث فرهنگی برای نجات و حفظ کاشی های نفیس که در محلی غیراستاندارد نگهداری می شود، اقدام فوری کند.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: از ویژگی های زیارتگاهایی مانند سلطان عطابخش و میرنشانه کاشان، استفاده از کاشی هفت رنگ و زرین فام به عنوان لوح مزار و کف فرش بناست، اما بواسطه مرمت های بی ضابطه کاشی های کف زیارتگاه میرنشانه تخریب و به جای آن سنگ کار شده است.

«شاهزاده قاسم استرک»
«کاشی های بقعه میرنشانه»
«کاشی های بقعه سلطان امیراحمد»

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *