• شناسه خبر : 16540

بخشی از کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان از ثبت ملی دو اثر تاریخی این شهرستان خبر داد و گفت: بخش هایی از کارخانه شماره یک شرکت ریسندگی و بافندگی که شامل سردر، دود کش‌ها و دفتر و آب‌انبار زیارت راوند در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش اهل کاشانم، احمد دانائی‌نیا اظهار کرد: کارخانه شماره یک شركت ريسندگي و بافندگي كاشان در 17 آذرماه 1313 شمسي به همت چند نفر از بازرگانان خوشنام كه در رأس آنها مرحوم حاج حسن تفضلي، پدر صنعت نساجي ايران با سرمايه اوليه دو ميليون و دويست و پنجاه هزار ريال به منظور تأسيس كارخانجات ريسندگي و بافندگي، رنگرزي، چاپ و تكميل و توليد برق تأسيس گرديد.

وی با تاکید بر اینکه اولين واحد توليد اين شركت در ارديبهشت ماه 1315 مشتمل بر 16 دستگاه رينگ 400 دوكي، جمعاً به ظرفيت 6400 دوك ريسندگي به بهره برداري رسيد، افزود: متعاقب با گسترش شرکت، ديزل‌خانه آن در سال 1327 براساس پيمان منعقده با وزارت كشور سال‌ها مأمور به تأمين برق عمومي، خانگي و صنعتي كاشان گرديد .

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه کاشان تصریح کرد: به دلیل کاربری، از ابتدا تاکنون این شرکت به نام کارخانه ریسندگی و بافندگی مشهور است. اهالی قدیم‌تر شهر که با این کارخانه خاطره دارند از آن به نام کارخانه ارباب تفضلی (مالک و بنیانگذار کارخانه) نیز نام می برند.

دانائی‌نیا، دفتر کار ارباب تفضلی را یادآور معماری ناب ایرانی دانست و گفت: متاسفانه امروزه از این مجموعه، تنها هشتی ورودی و بخشی از اتاق‌های جنب آن، ورودی کارخانه و دودکش‌های آن باقی مانده که امیدواریم خانواده زنده‌یاد تفضلی، موزه‌ای در خور و شان ایشان تاسیس کنند.

 وی افزود: دودکش‌های کارخانه نیز آجری و در تاج دارای تزئینات زیبای آجرکاری است که مناره‌های دوران میانه اسلامی را به یاد می‌آورد و از جمله ویژگی‌های خاص اثر در میان کارخانه های مشابه همزمان، تلفیق معماری نئوکلاسیک و معماری سنتی ایرانی در ساختمان کارخانه است که در مجموع بخشی از هویت شهری و خاطره جمعی کاشانی‌ها را تشکیل می‌دهد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان اظهار داشت: آب‌انبار تاريخي زیارت راوند را بیست و نهمین آب‌انبار تاریخی کاشان دانست که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دانایی نیا ادامه داد: این آب انبار در جوار بقعه متبركه ولی ابن موسي الكاظم (ع) قرار گرفته كه احتمالاً در قالب يك مجموعه تاريخي بوده است. اين بنا نيز همانند ساير آب‌انبارها داراي اجزاء سر در، راه پله (راچينه)، پاشير، مخزن و بادگير مي باشد كه متأسفانه در سنوات قبل بادگير آن تخريب گرديده است.

وی گفت: بیش از 1700 اثر تاریخی واجد ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 338 بنای تاریخی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این مجموع 83 خانه،37 بقعه متبرکه، 20 تپه و محوطه باستانی، 29 آب انبار، 18 کاروانسرا، قلعه و تیمچه، هفت حمام، 31 مسجد و 83 اثر از سایر بناهای شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی کاشان از بررسی ثبت ملی 9 اثر تاریخی کاشان در شورای ثبت آثار ملی استان اصفهان خبر داد و افزود: این 9 اثر تاریخی پس از تکمیل و رفع نواقص به‌منظور تصویب و دریافت شماره ثبت به شورای عالی ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال خواهد شد.

دانایی نیا تپه تاریخی قلعه روستای الزگ جوشقان قالی متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، چهار صفه عارف باقری در منطقه فین بزرگ، خانه تاریخی جهان‌آرایی، حمام کوچه خورد، خانه تاریخی قرائتی متعلق به اوایل دوران پهلوی، حمام تاریخی محل سرده کامو، حمام تاریخی روستای قهرود متعلق به اواخر دوران قاجار و همچنین مسجد جامع روستای ورکان متعلق به دوران ایلخانیان را 9 اثر تاریخی کاشان در آستانه ثبت ملی عنوان کرد..


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *