• شناسه خبر : 16471

لوح ثبت ملی ” آداب و رسوم عید غدیر در کاشان” رونمایی شد

از لوح ثبت ملی " آداب و رسوم عید غدیر در کاشان " در فهرست میراث ناملموس کشور در باغ فین رونمایی شد.

به گزارش اهل کاشانم، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان در مراسم رونمایی ” آداب و رسوم عید غدیر در کاشان ” اظهار کرد: شهر کاشان از دیرباز یکی از مهمترین شهرهای شیعی بوده که وجود بقاع متبرکه و امامزاده ها مدعی گسترش فرهنگ تشیع در این شهر است.
احمد دانائی نیا تصریح کرد: جشن عید غدیر که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی شیعی در منطقه فرهنگی کاشان است از گذشته‌های دور، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یکی از اصیل‌ترین رویدادهای فرهنگی شهرستان کاشان در اسفندماه سال 1398 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.
دانائی نیا افزود: مردم کاشان به واسطه علاقه‌ای که به فرهنگ تشیع و شخص حضرت علی(ع) دارند جشن غدیر را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند. سادات این شهر، خانه را آب و جارو می کنند. لباس نو می پوشند و با شیرینی و شربت به استقبال عید غدیر و مهمان می‌روند و به آنها به رسم تبرک و میزبانی عیدی می دهند. تمام این تشریفات برای برگزاری هرچه باشکوه برگزار شدن عید غدیر، آداب و روسومی هستند که به عنوان” آداب و رسوم عید غدیر در کاشان ” به ثبت ملی رسیده است.
وی با تاکید بر این که کاشان مملو از فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی است که ریشه در آداب و رسوم این شهرستان دارد، اذعان داشت: معرفی، اشاعه و حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یکی از جنبه‌های گفتمان فرهنگی است که اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان 40 اثر را در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی و 2 اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی برساند.
دانایی نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان که شامل: سحرخوانی ماه رمضان روستای پنداس، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان،گویش تعزیه خوان‌های روستای نشلج ، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران، مطالعات و مستندنگاری شده که در آینده نزدیک برای ثبت ارسال خواهد شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *