• شناسه خبر : 16135

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان:

تاسیسات گردشگری کاشان استاندارهای سازه ای ندارند

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان با بیان اینکه این شهرستان شانس آورده هنوز با زلزله مواجه نشده است، گفت: تاسیسات گردشگری کاشان استانداردهای لازم سازه ای ندارند و تنها نگاه سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی معطوف به زیباسازی بنا است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، احمد دانایی نیا در کارگاه آموزشی مرمت خانه های تاریخی کاشان در خانه عامری ها اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا هنگام مرمت دخل و تصرفی در بنا نمی شود ولی در کاشان این کار را می کنیم و اسمش را مرمت و زنده کردن ساختمان می نامیم.

وی با بیان اینکه هنوز اثرات زلزله دی ماه ۸۲ در بم قابل مشاهده است، افزود: در بم بخشی از بناهای تاریخی که مرمت نشده بود سالم‌ ماند ولی بخش های که با هزینه های هنگفت مرمت یا به اصطلاح جراحی شده بود خسارت زیادی دید.

دانایی نیا با تاکید بر اینکه کاشان می تواند طلایه دار مرمت علمی آثار تاریخی در کشور شود، گفت: کسی در کاشان منکر مرمت و بهسازی خانه های قدیمی نیست بلکه باید خوب بسازیم و اصولی و علمی مرمت کنیم.

وی تصریح کرد: در مرمت و بازسازی یک خانه تاریخی پنج درصد برای سازه هزینه می کنیم ولی برای مبلمان داخلی معماری داخلی آن وسایل از خارج برای بخش تزیینات می آوریم که این یک تفکر جهان سومی است.

سرپرست میراث فرهنگی با تاکید به انجام مطالعات و مستندنگاری بناهای تاریخی گفت: باید کمترین مداخلات را در مرمت بناهای داشته باشیم ولی متاسفانه نماها را گچ می کنیم، برای ساختمان بادگیر می سازیم و حتی تویزه ها را خالی می کنیم که خود منجر به تخریب بناهای تاریخی می شود.

دانایی نیا در پایان خاطرنشان کرد: در بازدیدی از یک‌کوچه های بافت تاریخی کاشان مشاهده شد ۱۰ پروژه عمرانی در حال اجراست که نه شهرداری و نه میراث فرهنگی خبر دارد که چه کسی کار می کند ، انگار اینجا یک نوع تگزاس است و‌ این بی خبری مایه سرافکندگی است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *