• شناسه خبر : 16073

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان :

ایجاد تاسیسات گردشگری یک اکسیژن مصنوعی برای بافت های تاریخی است

سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی کاشان گفت: راه‌اندازی تاسیسات گردشگری در بافت های تاریخی یک اکسیژن مصنوعی است و نباید هر خانه ای در بافت تاریخی را تبدیل به اقامتگاه سنتی کنیم.

به گزارش اهل کاشانم، احمد دانایی نیا در نشست رفع موانع و مشکلات محله تاریخی مسجد آقابزرگ اظهار داشت: کاشان به لحاظ قابلیت‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری که دارد، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و این می‌تواند هم یک فرصت و هم یک تهدید تلقی شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد یک مدینه فاضله در احیا محله ها باید به کارکردهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن توجه شود، افزود: نبض بافت تاریخی در این است که همه ساکنان بومی در محله ها هیاهو داشته باشند تا زندگی واقعی در محله جریان پیدا کند.

وی تصریح کرد: زمانی محله ها زنده خواهند شد که ساکنان واقعی در آن رفت و آمد کنند و افرادی که محله را ترک کرده‌اند دوباره برای زندگی به این مکان ها بازگردند.

دانایی نیا با تاکید بر اینکه برای صدور مجوز تاسیسات جدید گردشگری باید ظرفیت‌ها و امکان سنجی هر محله مدنظر گرفته شود، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که ما به عنوان مدیریت میراث فرهنگی شهر چگونه این قضیه را مدیریت و سیاست گذاری کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی کاشان با اشاره به اینکه بافت‌های تاریخی نیازمند حلقه‌های هم‌اندیشی مدیران تاسیسات گردشگری کاشان با ساکنان محله است، تاکید کرد: در احیا و باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی باید حرمت و آسایش مردم محلی حفظ و نباید آسایش در محلات سلب شود.

دانایی نیا با بیان اینکه ریشه مشکلات مردم را باید با حضور در محلات جستجو کرد، خاطرنشان کرد: این تفکر که میراث فرهنگی را متعلق به یک تیم ۵۰ و ۶۰ نفره اداری می دانند اشتباه است زیرا میراث داران واقعی مردم هستند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *