• شناسه خبر : 1605

ویژه روز خبرنگار:

۱۰ راه حل ساده برای خوشحال کردن عکاس خبری

مهدیار زمزم* – همین اول کار بگویم چندان میانه‌ای با مناسبت‌های اینچنینی ندارم. انگار شعار و کلیشه را از همان اول به خورد روز ارتباطات، روز قلم، روز خبرنگار و کلی روزهای دیگر داده‌اند تا اصل ماجرا یادمان برود. از آنجا که هر کاری هم کنیم صحبت از حوزه رسانه و خبر از صحرای کربلا سردر می‌آورد من هم این روضه کوتاه را به نمایندگی از همه بخوانم که خورشید روزمان آنموقع طلوع می‌کند که امنیت حرفه‌ای داشته باشیم؛ وقتی یک برگه روزنامه درمی‌آوریم نگران هزینه‌های چاپ بعدی نباشیم، وقتی یک خبر را در خروجی سایت می‌گذاریم با تهدیدهای اینجا و آنجا مواجه نشویم، وقتی می‌خواهیم یک عکس بگیریم اینقدر گرفتار تأیید این و آن نباشیم.

همین وسط کار هم بگویم من خودم را خبرنگار نمی‌دانم اگر چه که چند سالی است به واسطه گزارش‌های تصویری و مکتوب و یادداشت‌های اینطرف آنطرف لطف دوستان شامل حالم می‌شود اما واقعیتش یکی از مهم‌ترین و البته حداقل ویژگی‌های خبرنگاران، پوست کلفت است که من تا آن درجه رفیع فاصله زیادی دارم.

همین آخر کار بگویم که غرض از مزاحمت این بود که فقط به واسطه سابقه سه چهار ساله در حوزه عکاسی خبری و مستند خواستم چند درخواست کوچک عرض کرده و رفع زحمت کنم نه چیز دیگر. باشد که رعایت این موارد در برنامه‌های خبری و پوششی کمک حالمان باشد.

۱- دوستان عزیز در حین تهیه گزارش اینقدر درخواست نکنید ازتان عکس بگیرند. لطف کنید اجازه بفرمایید حواسمان به کارمان باشد. حین کار زمان مناسبی برای ثبت عکس یادگاری نیست.

۲- توقع نداشته باشید برایتان عکس بفرستیم، گزارش در خبرگزاری منتشر که شد از همان جا بردارید.

۳- دست‌اندرکاران برنامه‌ها اینقدر جلوتر از مسئولان حرکت نکرده و عکس‌ها را به فنا ندهید، به خدا شما ارزش خبری نداری.

۴- اینقدر عکاس‌ها را از سر راه کنار نزنید. باور کنید با چند ثانیه مکث در طول مسیر عکاس آنچه را که می‌خواهد می‌گیرد و خودش از سر راه کنار می‌رود.

۵- دوندگی‌های عکاس برای پوشش درست اتفاقات است نه ثبت اشخاص.

۶- شما را به خاک گذشتگانتان قسم که با زیرچشمی نگاه کردن به دوربین عکس‌هایتان را خراب نکنید.

۷- حاضران و همراهان اینقدر با موبایلتان جلو عکاس نیایید و مانع کارمان نشوید.

۸- فرق عکس خبری با عکس یادگاری از زمین تا آسمان است پس به دوربین خیره نشوید.

۹- عکاس خبری می‌خواهد بهترین تصویر از شما را به دیگران نشان دهد بنابراین حوصله به خرج دهید.

۱۰- عزیزان توجه داشته باشید که عکاس خبری راوی اتفاق برای دیگران است پس کمک کنید تا جلوی صحنه باشد نه عقب. عقب شما جذابیتی برای دیگران ندارد.

اگر بنا به ادامه باشد نمی‌دانم این شماره‌ها تا کجا ادامه پیدا کند اما به همین تعداد اکتفا می‌کنم. جان عزیزتان رعایت همین چند مورد ساده باعث می‌شود حرصمان نگیرد و از تبریک و شادباش‌های فراوان روز خبرنگار بر ما گواراتر است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *