• شناسه خبر : 15942

به بهانه‌ی حضور ریاست جمهوری و هیأت دولت به استان اصفهان:

تسریع در ارتقای منطقه‌ی حفاظت شده برزک قمصر به پارک ملی

علی خالوئی، کنشگر حوزه محیط زیست


حدود ۷/۷ درصد از کل مساحت ایران را مناطق چهارگانه محیط زیست به خود اختصاص داده است، چیزی حدود ۱۲ میلیون هکتار؛ اگر ایرانیان به دنبال حفظ حیات و زندگی در ایران هستند و تأمین آب، (دایر شدن چشمه‌ها و قنوات) گریزناپذیرست که این مناطق را ابتدا حفظ کنند، زان پس توسعه دهند.

مناطق چهارگانه محیط زیست عبارتنداز : «مناطق حفاظت‌شده»، «ذخیره‌گاه‌های حیات‌وحش»، « آثار طبیعی» و نهایتاً «پارک‌های ملی»

کارکرد مناطق چهارگانه محیط زیست، «حفاظت از زی‌گونگی» یا همان «تنوع زیستی»ست، کارکرد قابل توجهی که هم می‌تواند منشأ اکوتوریسم و تولید ثروت برای جوامع محلی باشد، هم ضامن«بقا و سلامتی جامعه»، «طبیعت» و «تولید آب»؛ پائین‌ترین یا اولین سطح این مناطق «مناطق حفاظت‌شده»ست.

ریاست محترم جمهور:
از سال ۱۳۸۹ که منطقه حفاظت شده برزک – قمصر در زمره‌ی پائین‌ترین رده‌بندی مناطق چهارگانه قرار گرفت، دوازده سال می‌گذرد. متأسفانه بدون هیچ‌گونه ارتقای سطح کیفیت حفاظتی و رده‌بندی.

با عنایت به پتانسیل‌های قابل توجه در بخش‌های جانوری، پرنده‌نگری و گیاهی و رکورد «گربه‌سانان بزرگ جثه‌ی» همچون «پلنگ ایرانی» انتظار می‌رود، ارتقای منطقه‌ی مذکور بیش از پيش به مداقه گذاشته شود.

حالا که جنابتان به اتفاق تیم هیأت دولت در استان اصفهان حضور بهم می‌رسانید، جامعه‌ی زیست محیطی و آحاد مردمان تمدن سیلک در شهرهای قمصر، برزک، جوشقان‌قالی – کامو و کاشان یکی از انتظارشان ارتقای سطح کیفیت این منطقه‌ست.

چهار سال قبل طی یادداشتی پتانسیل‌های این عرصه را بازگو کردیم، ولی متأسفانه هیچگاه دیده نشد!؟

منطقه حفاظت‌شده برزک-قمصر، با مساحتی حدود ۶۰ هزار هکتار، بخشی از ارتفاعات حوزه‌ی آبخیز دشت کاشان، در سه شهر برزک، قمصر، کامو و جوشقان قالی ؛ و حوزه‌ی آبریز کاشان، آران و بیدگل، ابوزیدآباد و نوش‌آباد را متاتر می‌شود.

این منطقه دارای، ۱۰۳ گونه پرنده و ۲۲ گونه پستاندار و ده گونه خزنده است.

ریاست محترم جمهوری:
آمارها می‌گویند این منطقه؛ میزبان یک‌پنجم پرندگان، ده درصد پستانداران و پنج درصد خزندگان کل ایران‌ست.

و در بخش گیاهی تنها دو گونه‌ی گیاهی منحصر‌به‌فرد در سطح ملی، هم‌چون «آویشن کرمانی» و «زرین گیاه» که رویشگاه‌های در وسعت «اجتماعات گیاهی» را تشکیل داده‌اند، نشان از غنی بود مراتع این منطقه‌ست.

ریاست محترم ‌جمهوری:
توانمندی‌های زیستی و تنوع گونه‌ی این منطقه بر مدیران و کارشناسان استانی نیز پوشیده نیست، لذا با استناد نظرات ایشان، که از قضا از منظر زیستی کم از مناطق چهارگانه‌ی هم‌چون «پارک کلاه قاضی» در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتر ندارد، شایسته است و انتظار می‌رود به «پارک ملی» ارتقاء یابد، و به عنوان یکی از مصوبات حضور دولت سیزدهم در کاشان عنوان گردد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *