• شناسه خبر : 15859

به بهانه سومین سال فعالیت پایگاه خبری اهل کاشانم

وقتی می گویم: اهل کاشانم، از چه حرف می زنم

حسین باغ‌شیخی*

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

  همواره یادگرفته این که دانایی، اساس قدرت اجتماعی است و «هيچ يك از جنبه هاي ارتباط، به اندازه‌ي تعداد زياد انتخاب و عدم انتخاب در شكل دهي افكارگيرنده و ارتباط گر موثر نيست»°. پيام‌هايي كه از طريق رسانه‌ها به ما مي رسند و يا حتي نمي رسند، تصوير ذهني و آگاهي هاي ما را از جهان پيرامون شكل مي‌دهند. هيچ كس نمي تواند ادعا كند كه اين تصوير، تصويري دقيق، روشن و كامل است.

باوجود بيش از 350 اثر منتشر شده در زمينه‌ي برجسته‌سازي و یا دروازه بانی خبر، سوالات تحقيقي مهم بسياري در رابطه با فرايند برجسته‌سازيو دروازه بانی بي جواب باقي مانده است.

رکن‌ اساسی‌ پایگاه ها و نشریات خبری محلی‌ را محتوای‌ آن‌ها تشکیل‌ می‌دهد، یعنی تولید محتوای مفید و کارآمد پرهیز از کپی‌برداری و تحلیل و تفسیر اتفاقات و رویدادهای محلی رویکرد این نشریات باید باشد که گاه به دلایلی چون اقتصا رسانه، نبود آموزش متناوب و روزآمدی و همچنین نبود همت و حمیت در ایجاد تشکل صنفی مورد چالش است.

حال در فضایی اینگونه اگر شاهد رسانه ای با عملکرد رو به جلو هستیم که ضریب نفوذ خبری مناسبی بین مخاطبان و جامعه آماری پیرامونش دارد و ارتباط معناداری با رسانه های تراز در همگرایی رسانه ای،  باید در نگاه اول قدردان و در ادامه مسیر حامی باشیم.

در عالم واقع چنین است که تجربه‌اندوزی و گذران سال‌ها ‌‌ و ایام‌ برای جلب اعتماد ،اطمینان منظور یافتن دوستان، مخاطبان و‌ یا مشتریان یک پایگاه خبری از جمله ضرورت‌ها و الزامات است و اتفاقا تصور عمومی نیز بر این است که کار حرفه‌ای در حوزه رسانه و اثبات صداقت،شفافیت، جسارت و امانت‌داری خود به دیگران، کاری است دشوار، زمان‌بر و غیرقابل پیش‌بینی.

من به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ و ارزشمند فرهنگ، هنر و رسانه و ایضا نماینده شما در پارلمان شهری، می‌توانم با اذعان کنم: «اهل کاشانم»، در کنار رسانه های تحول خواه دیگر منطقه کاشان در تلاش برای رویکرد منصفانه با وقایع و تدارک گزارش‌های ناب و جسورانه در دوران سه ساله حضور در بطن رسانه های منطقه که من اخبار و‌گزارش‌های آنرا دنبال می‌کنم، محور تاثیر بوده ‌و به عنوان یک نمونه از تلاش جوانان آگاه و ایضا با سواد رسانه ای مناسب، می‌توان همه جا مثال زد.

تا آنجا که من شناخت دارم پایگاه «اهل کاشانم» با جان و دل و با تلاشی قابل احترام، و بدون دروازه بانی بی منطق خبر، توانسته است در مدت نسبتا کوتاه به این درجه‌ی افتخارآمیز از اعتبار و جذب مخاطب برسد، بدون آنکه وسوسه‌ی رفتار سوداگرانه نظیر رپورتاژآگهی‌های شبه خبری ، دامان اهل کاشانم را آلوده کرده باشد.

سومین سال فعالیت رسانه ای ، پایگاه خبری ،« اهل کاشانم» را که مقارن با گرامیداشت دهه کرامت و میلاد امام مهربانی است را به مدیریت مسئول، سردبیران ،خبرنگاران و البته شهروند خبرنگاران این نهاد تبریک گفته و جامعه ی پیرامون این خبرگزاری اعم از  خواص، نخبگان وحاکمیت تصمیم ساز و نیازمند رسانه های مردم‌محور را به مهربانی با صاحبان خبر نه در مسیر انتفاع ایشان که در مسیر دریافت فضیلت ، به مهربانی و رفتار مدنی مبتنی بر تعامل دوسویه و معنادار دعوت و آرزو می‌کنم رهروان حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی در این پایگاه خبری که خطرپذیری‌های بسیاری را در مسیر سختی که در پیش گرفته‌اند به جان خریده‌اند، گام‌های بعدی خود را مصمم‌تر و جدی‌تر از پیش بسوی آرمانی بلندتر و داشتن بستری عادلانه، منصفانه و توام با آزادی‌های بیشتر در حوزه بیان و خبر در تراز شهر باهویت و دارالمومنین کاشان بردارند.

نکته پایانی این یادداشت جمله ای طلایی باشد از «جوپولیزی» در کتاب«بازاریابی محتوا»:

«برای شنیده شدن در هیاهو، صدای بلند کافی نیست، لازم است صدایمان کمی آشنا باشد…»

دکترای رسانه و عضو شورای شهر کاشان 

___

° ويلبر شرام، مهدخت بروجردی علوی(۱۳۹۸)، دروازه بانی خبر چیست و دروازه بانان  کیستند، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *