• شناسه خبر : 1582

خبرنگاری حرفه ای مقدس است

ایمان سرانجام – با گسترش وسائل ارتباطات جمعی و ورود صفحات و گروه های مجازی که تعدادی فاقد نام و اعتبار مشخص می باشند، زمینه انتشار اخبار را با سرعت و دامنه مخاطبان گسترده فراهم کرده است.

بی شک گستره و آسانی انتشار رویدادها و اخبار به شکل مدرن و غیرحرفه ای در صفحات شخصی معضلات و مشکلاتی را به وجود آورده که زمینه گسترش شایعات، ایجاد تنش، ورود به حریم خصوصی افراد را به دنبال داشته است.

گردانندگان این صفحات و کانال ها گاه در لباس خبرنگار، شهروند خبرنگار، کنشگر و یا فعال اجتماعی ظهور و بروز می‌کنند که تنها به دنبال منافع اقتصادی و کسب درآمد و عده‌ای هم به دنبال شهرت از این طریق به هرشکل و عنوانی می باشند. با اشاره به اتفاقات رسانه های مجازی معنا و مفهوم خبرنگار و خبرنگاری و شاخصه های آن دارای مولفه های زیر می باشد.

خبرنگار فردی است که آموزش‌های لازم را در زمینه خبرنگاری فراگرفته و با داشتن مدرک های معتبر با حرفه خبرنگاری و پذیرش خطرات و سختی های آن برای اطلاع رسانی شفاف و صادقانه پا به این عرصه می‌گذارد و همواره به دنبال کسب اطلاعات و معلومات با نگاه منافع عمومی همراه با خطرپذیری و انتشار رویدادها و اخبار از طریق وسایل ارتباط جمعی برای مخاطبان خود می باشد.

خبرنگار را می توان هم‌چون آیینه‌ای شفاف و فارق از تعلق خاطر، حوادث و رویدادهای جامعه خویش را بی طرفانه و بدون جهت‌گیری به عنوان رابط میان مسئولین یا رویداد با مردم و مخاطبان می باشد که این ارتباط می بایست دو سویه باشد یعنی انتقادات انتظارات و نیازها و مشکلات مردم و تنگناهای پیش‌روی جامعه را به مسئولین گوشزد پیگیری و مطالبه نماید و دارای خلاقیت و سوق دهنده انرژی مثبت و جریان‌سازی باشد.

از دیرباز خبرنگاری را یک حرفه مقدس قلمداد می‌کنند و در دین مبین اسلام اولین خبرنگار تاریخ را می توان پیامبر عظیم الشأن اسلام معرفی و الگو قرار داد که با تمام سختی ها، ناملایمات ها دوران خود و پذیرش انواع بلایا و نزاع ها را به جان پذیرفت تا پیام الهی را به مردم زمان خود منتقل کند.

در کشورهای توسعه یافته علاوه بر اینکه رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است مسئولین و دولتمردان در تلاش هستند تا با به خدمت گرفتن کمپانی های بزرگ خبری و اطلاع‌رسانی از آنها در راستای اهداف خود بهره ببرند تا در دوران جنگ سرد که بیشتر روانی و فرهنگی است پیروز باشند.

عشق و علاقه، سرعت، دقت، صحت ارائه اطلاعات، توجه به واقعیات، داشتن اطلاعات وسیع، ارائه مطالب به صورت ساده به دور از تعصبات و تعلقات خاطر سیاسی، قومی و شخصی از دیگر شرایط و ویژگی های یک خبرنگار است.

خبرنگار می بایست پایبند به ارزش ها و اصول های دینی، انسانی و اخلاقی و حفظ حریم خصوصی افراد، منافع ملی و آزادی و به دور از هیجان و شتابزدگی باشد.

در پایان روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران بی ادعا، فهیم، صادق و دغدغه مند مردم تبریک می‌گویم و بهترین ها رابرای جامعه رسانه در بهترین زمان و مکان و با سلامت و صحت آرزومندم.


    مجتبی نیساری
    (1) (0)

    مجتبی نیساری

    آگوست 8, 2019

    چاکریم حاج ایمان.تبریک عرض میکنیم خدمت شما روز خبرنگار

    قلب کویری
    (0) (0)

    قلب کویری

    آگوست 10, 2019

    جناب آقای سرانجام رزوی توفیق ورسیدن به اهداف وآرزوهایتان درحرفه مقدس خبرنگاری رابرای جنابعالی دارم

    (0) (0)

    آگوست 11, 2019

    بسیارزیبا ومتین.....موفق و موید باشید

    (0) (0)

    آگوست 11, 2019

    عالی ...دست مریزاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *