• شناسه خبر : 14779

قیمت اراضی مسکونی در کاشان تا ۶ برابر افزایش داشته است

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، حاشیه‌نشینی یکی از آسیب‌هایی است که شهرستان کاشان را تحت تاثیر خود قرار داده است و موجب بروز مشکلاتی در منطقه و در ابعاد مختلف می‌شود و همین موضوع امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است.


حسن نعناکار معاون شهرسازی شهرداری کاشان در این رابطه در برنامه رادیویی صدای شهر با بیان اینکه شرایط اقتصادی و افزایش قابل توجه اراضی مسکونی در این شهر موجب تمایل شهروندان به سکونت در حاشیه شهر شده است، ابراز داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر قیمت اراضی مسکونی تا شش برابر گران شده است و این موضوع از مهمترین دلایل تمایل برای حاشیه نشینی شده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه دلال‌ها نقش بسیار تاثیرگذاری دارند، گفت: شهرداری موظف است و جلوگیری می‌کند اما به دلیل آنکه خارج از محدوده نیز بوده اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان نیز نقش بسزایی را می‌تواند ایفا کند چراکه این نهاد بر عدم تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی در حریم شهری باید توجه داشته باشد.

نعناکار با بیان اینکه مراجع نظارتی چندین سال در این زمینه پیگیری می‌شود، تصریح کرد: کاشان از نظر موقعیت باستانی که دارد در مرکز شهر بافت تاریخی داریم و طرح تفصیلی نیز متاسفانه بعد از پنج سال تصویب به دلیل مشکلات ابلاغ نشده است و بیشتر مردم بر اساس طرح جامع انجام می‌دهند و تنها متضرر این موضوع و مسئولان مقصر هستند.

معاون شهرسازی شهرداری کاشان افزود: یک معضل دیگر آن است که ساختمان‌ها قارچ‌گونه در مناطق حاشیه شهری ساخته می‌شود و هیچ خدمات آموزشی، بهداشتی، آموزشی و غیره در حاشیه شهرها وجود ندارد و از سوی دیگر ارائه خدمات نهادهای خدماتی و انتظامی نیز به دلیل ساخت و ساز غیراصولی امکان‌پذیر نیست و یا بسیار سخت است.

محسن نیازی استاد دانشگاه و جامعه شناس کاشانی با بیان اینکه در این شرایط یک گسست بین دو جامعه ایجاد شده است، ابراز داشت: لازم است تا مسئولان در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی آسیب‌های اجتماعی خاص خود را به دنبال دارد، گفت: حاشیه‌نشینی می‌تواند آسیب هایی به دنبال داشته باشد که تمامی جوامع را تحت تاثیر قرار دهد و از این رو می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *