• شناسه خبر : 14725

ثبت و رؤیت کوچک‌ترین پرنده ایران در دشت کاشان

«سِسْک تاج طلایی» کوچکترین پرنده خاورمیانه

پایگاه خبری اهل کاشانم، علی خالوئی_کنشگر محیط زیست و لیدر طبیعت‌گردی کاشان

با پشت سرگذاشتن، اولین روزهای زمستان، اولین روزهای سال جدید میلادی‌ نیز، دارد شروع می‌شود، و اما داستان ما، بازهم «پرنده‌نگری»ست و بازهم رکوردهای جدید و جدیدتر؛ در روزهای سرد زمستانی بدون برف.


کافی‌ست کمی حوصله کنید، با همراه داشتن یک «دوربین چشمی» و عکاسی(حتی بدون عکاسی)، و یک کتاب جیبی معرفی «گونه‌های پرندگان ایران»، تنی به طبیعت بزنید و گونه‌های پرنده شهرمان را رکورد کنید، (در علوم «پرنده‌نگری» به مشاهده‌ی پرندگان «رکورد» گفته می‌شود.)

ابتدای زمستان است، «روستای کوهستانی زیبای مرق»، در جای دنجی و خلوت می‌نشینید، به گونه‌ای که به اطراف مسلط باشید، بدون صدا و هر‌گونه حرکتی، خوب گوش می‌دهید، خوب می‌بیند، خوب توجه می‌کنید، اگر کمی خوش‌شانس باشید، قطعاً کوچولوی فضول و یا کنجکاوی، که مُدام این طرف و آن طرف شما سَرَک می‌کشد، را خواهد یافت.


به گمانم، من جزو آن دسته از خوش شانس‌ها هستم، یک پرنده زیبای کوچک، بارها و بارها، اما خیلی سریع اطرافم در جنب و جوش است، روی این ساقه، آن ساقه، این درخت و آن درخت، بلاخره مؤفق می‌شوم و تصویری از ایشان ثبت می‌کنم.

«الیکایی» را رکورد می‌کنیم، تصور کنید یک شئی به اندازه یک گردوی کوچک که دو بال و یک دم، در دو طرفش و انتهایش ايجاد شده باشد.(لبخند)



تصویر ثبت شده را با متخصصین طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری به اشتراک می‌گذاریم، بله خودش است. «الیکایی» کوچولوی زیبایی که در زیبای‌های طبیعت مَرَق، گم است. بله، «الیکایی»، کوچکترین پرنده‌ی ایران را در کاشان رکورد می‌کنیم. این می‌تواند در نوع خودش عالی باشد.در کنار باغ تاریخی و جهانی فین، صنعت تولیدات گیاهی و گلاب، خانه‌های تاریخی، حیات وحش قمصر – برزک، وجود کوچک‌ترین پرنده ایران، به گمانم، این، بَزم نعمات الهی را می‌تواند کامل و کامل‌تر، کند.


هدف از معرفی سلسله گونه‌های پرنده‌ی دشت کاشان این‌ست تا در کنار یک‌صد و پنج مکان شناخته شده رکورد پرندگان ایران، دشت کاشان‌مان را نیز بتوانیم، بعنوان یک منطقه و مکان «پرنده‌نگری» تعریف کنیم.

اميدواريم با معرفی این پتانسیل‌ها، کاشان نیز در کنار یکی از این یک‌صد و پنج محل، بنشیند. تا مقصد «تورهای پرنده‌نگری داخلی و بین‌المللی» باشد.

توضیحاً این‌که وجود «پرنده‌ی اندمیک زاغ بور» و احیای زیستگاه آن با گونه‌های گیاهی بیابانی خاصه «قیچ» می‌تواند ضمن استحصال درآمدهای قابل قبولی برای روستائیان این دشت از قِبَل صنعت «اکوتوریسم طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری» این شاخه را نزد اهالی پرنده‌نگر، مبین‌تر نماید.

هم‌چنین وجود دو منطقه از مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست، اعم از «مناطق حفاظت شده برزک-قمصر» و  «منطقه‌ی شکار ممنوع یخاب»، بستر بارز این توانمندی‌ست.

از شمال این دشت، وجود یک‌صد و بیست هزار هکتار «جنگل‌های تاغ‌زار دست کاشت» و فراهم آوردن بستر مناسبی برای انواع جوندگان‌؛  و از جنوب، با وجود ۵۴ درصد عرصه‌های کوهستانی از مساحت ۳۸۰ هزارهکتاری شهرستان کاشان، می‌تواند توانمندی قابل قبولی بعنوان زیستگاه در این دشت فراهم نمایند.

وجود انواع تنوع زیستی، قابل توجهی همچون «الیکایی» در این دشت کم نیستند، «گربه‌ی پالاس»، «گربه‌ی شنی»، «هوبره‌ها» و «زاغ‌بور»، و نمونه‌های که هنوز نیاز به کاوش و بررسی بیشتر و بیشتر را دارد.

رکورد و ثبت حضور «الیکایی، بعنوان کوچکترین پرنده ایران» در شهرستان کاشان، «روستای مرق» را در  «روزهای آغازین سال میلادی» و  «زمستان ١۴٠٠» تقدیم می‌کنیم به  «اهالی تمدن سیلک»


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *