• شناسه خبر : 14334

صدای ما را از رادیو کاشان با لهجه تهرانی می‌شنوید!

هر ملت و کشوری در اقصی نقاط جهان شاخصه هایی از فرهنگ و تمدن دارد که برخی از این ترازها دارای ویژگی هایی انحصار به فرد در سطح گیتی هستند.

زبان هر ملت اصالت و هویت آن جامعه است که نمونه ای مشخص از فرهنگ و نشانه ای از وجود و سرزندگی آن ملت و مردمانش در میان دیگر انسانها در این کره خاکی است.

نقل است که استعمارگران در سال های نه چندان دور بعد از استیلا و استعمار یک ملت، در اولین اقدام برای دور کردن آن ملت از هویت با اصالت خود، نسبت به تغییر زبان رسمی آن کشور اقدام می کردند.

از سویی دیگر در یک زبان خاص و ویژه مربوط به یک ملت لهجه های متفاوت که از آن زبان سرمنشا میگیرد، شیرینی و به نوعی شکرستان آن زبان است که برای نمونه برای همین زبان فارسی شیرین خودمان چه لهجه های بااصالت و حتی شیرین تر از خود زبان فارسی در گوشه گوشه کشور عزیزمان می توان دید که برخی از آنها شهره خاص و عام شده است.

متاسفانه طی سال های گذشته به دلیل تغییر سبک خاص زندگی در شهرها و روستاها و تغییر ناگهانی لهجه ها به نسخه تهرانی و احساس نوعی تفاخر کاذب در به قول معروف “زبان گرداندن” شاهد مرگ تدریجی لهجه ها هستیم.

کاشان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و احتمالا به دلیل نزدیکی به تهران و شاید با تکثر سفرهای شهروندان کاشانی به تهران و هموطنان تهرانی به کاشان شاهد به نوعی کمرنگ شدن لهجه کاشانی در مکالمات و مراودات محلی و فرامحلی هستیم.

از سویی دیگر متاسفانه به نظر میرسد رسانه های بومی کاشان نیز نسبت به این موضوع کمتر حساسیت به خرج داده و حتی در تنهاترین رسانه فراگیر محلی جمعی منطقه کاشان که همان رادیو کاشان است کمتر شاهد صحبت گویندگان و مجریان این رسانه به لهجه ی کاشانی هستیم.

فارغ از رسانه ای همانند رادیو اینکه در دیگر رسانه های غیررسمی مثل شبکه های اجتماعی از لهجه کاشانی -فارغ از محتوا- صرفا در جهت برنامه های طنز استفاده می‌شود نشانه ای از مظلومیت لهجه کاشانی است که وقتی در رسانه های رسمی منطقه اثری از آن نیست، ظهور و بروز آن صرفا در باب طنز نمودار می‌شود. طنزی که گاها با چاشنی هجو و لودگی است که این روش یک خودزنی برای هویت فرهنگی یک جامعه محسوب می شود.

ضرورت زنده نگه داشتن لهجه های اصیل فارسی از جمله لهجه زیبای کاشانی یک اصل برای ارج نهادن به فرهنگ و تمدن نخستین خاستگاه تمدن بشری است و از این رو لازم است که تمامی شهروندان و شخصیت های حقیقی و حقوقی کاشان، هنرمندان، رسانه ها و شبکه های مجازی نسبت به آن حساسیت به خرج دهند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *