• شناسه خبر : 13939

به بهانه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی و صنایع وابسته

پایگاه خبری اهل کاشانم؛ حسنعلی موبدی_ نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی سال 1400 با تمام جذابیت ها و کاستی های آن به اتمام رسید و حضور دلگرم کننده تولیدکنندگان فرش ماشینی علیرغم تمامی مشکلات و تنگناهای اقتصادی نقطه درخشان این رویداد بود.


اولین شهرستانی که مجوز تاسیس نمایشگاه بین المللی را (سال ۱۳۸۴) دریافت نمود کاشان بود !

سوال اين است كه آيا بعد از گذشت ۱۶ سال، زمان آن نرسیده که از این فرصت طلایی بهره برداری کنیم و حداقل کاشان را تبدیل به قطب نمایشگاه فرش ماشینی کشور کنیم ؟
همگی به خوبی به این موضوع واقفیم که ظرفیت 75% کشوری تولید فرش ماشینی در منطقه کاشان و آران و بیدگل آن را به شهر فرش ماشینی تبدیل كرد. گاهی می بایست تهدید را به فرصت تبدیل نمود نه اینکه بالعکس. برای مثال شهرستان محلات در ۵ سال گذشته با برپایی نمایشگاه سنگ، برند سنگ کشور را به خود اختصاص داد و سالانه میزبان هزاران بازدید کننده و گردشگر تجاری است. به یقین پتانسیل های شهرستان کاشان در حوزه های متعدد از جمله فرش ماشینی و دستبافت، گردشگری، گل و گلاب و ماهی های زینتی جایگاهی کشوری و ويژه دارد.

  امروزه توسعه و پویایی زیست شهری، عمدتا به جهت افزایش سرعت زندگی به محل هایی برای گذار پرشتاب مبدل شده و کمتر به اهمیت توقف، همزیستی، مشارکت اجتماعی و ایجاد یکپارچگی و پیوستگی در آنها توجه می شود، نمایشگاه ها یکی از معدود فضاهایی است که به جهت قابلیت انعطاف و انطباق، این کارکردها در قالب آن تعریف شده و به صورتی طبیعی با حیات اجتماعی در پیوند است. نمایشگاه محل پویایی و حرکت و دستیابی به آخرین دستاوردهای صنعتی و تجاری نیز محسوب می شود و بر این اساس مراکز نمایشگاهی به عنوان بازوی توانمندی اقتصادی و نمادی از قدرت اقتصادی، نقش تعیین کننده ای در شهرها دارند. مراکز نمایشگاهی در صورتی که معیارهای مناسب را از لحاظ موقعیت، عملکرد، مدیریت و برنامه دارا باشد، نقش بسزایی در توسعه شهری و همچنین تأثیر مستقیم برای جذب گردشگر تجاری و سرمایه گذاری در مناطق واجد شرایط خواهند داشت و می تواند در میزان پویایی و تحرک شهرها تأثیر قابل توجهی داشته باشد.


و اما نکته پایانی، راه برون رفت از برخی مشکلات این صنعت، صادرات واقعی محصولات و دوری بخش دولتی از صاحبان تولید خواهد بود و امید آنکه تشکیل کنسرسیوم صادرات فرش ماشینی نقطه عطف نمایشگاه سیزدهم باشد.

*فرصت را غنیمت شماریم و سایت نمایشگاه بین المللی شهرستان کاشان را به خاطره تبدیل کنیم*


    (0) (0)

    نوامبر 11, 2021

    سلام و عرض ادب بر شما استاد بزرگوار 🌸 از اینکه اینقدر حرفه ای عمل میکنید خوشنودم پاینده باشید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *