• شناسه خبر : 1386

کمیسیون های تخصصی شورا برای ادامه یا توقف پارک حاشیه ای تصمیم می گیرند

تصمیم گیری در خصوص ادامه فعالیت یا فسخ قرارداد شرکت آذرپاک برای اجرای طرح پارک حاشیه ای به کمیسیون های تخصصی شورای شهر کاشان ارجاع شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده رئیس شورای شهرکاشان، در یکصد و یازدهمین جلسه رسمی با موضوع پارک حاشیه ای (آذرپارک) اظهار داشت: طبق ماده 15 قانون تخلفات رانندگی، شهرداری می تواند از معابر درجه یک به عنوان پارک حاشیه ای استفاده کند، ولی برای اجرای این طرح کارهای لازم رعایت نشده و شرکت مورد قرارداد به درستی به تعهداتش عمل نکرده است.
وی با اشاره به آنکه هر طرح قانونی باید رضایت مردم را همراه داشته باشد افزود: مردم شکایت های زیادی از این طرح به شورا ارائه کرده اند و از طرفی دیگر مدیرعامل شرکت به شورا مراجعه کرده و گفته اند که متحمل ضرر شده است. اگر شرکت از ادامه کار منصرف شود چه کسی پاسخگوی حقوق کارکنان خواهد بود؟
وی تصریح کرد: ایرادات دیگری چون نپرداختن حقوق طبق قرارداد و مشکلاتی در اساسنامه این شرکت وجود دارد که معاونت ترافیک باید با بصیرت بیشتر و هماهنگی با کمیسیون فنی و عمرانی نسبت به اجرای آن اقدام کند.
رئیس شورای شهر کاشان با اشاره به نقاط مثبت طرح پارک حاشیه ای در خیابان ها اظهار داشت: ما با اصل کار موافقیم چرا که ساماندهی ترافیک در سطح شهر بسیار پسندیده است.
رسول زاده در پایان خاطرنشان کرد: باید فضای رقابتی میان شرکت های آذرپارک و شرکت قبلی مورد قرارداد ایجاد شود و همکاری با شرکتی که در کسب رضایت مردم موفق تر است ادامه پیدا کند.

 

اکثریت مردم نظر مثبتی به اجرای پارک حاشیه ای دارند

حسینعلی وکیل،نائب ریئس شورای اسلامی شهر،در خصوص موضوع پارک حاشیه گفت: در چند جلسه روی موضوع آذر پارک بحث شده است و طبق اطلاعی که ما داریم نظر اکثر مردم نسبت به اجرای چنین طرحی مثبت است.
وی افزود: بیشترین مشکلات در نحوه اجرای این طرح است که این موضوع هم به علت اتفاقات و تغییراتی چون کاهش تعداد خیابان ها بوده که در روند اجرا با الزام شورای شهر و تایید فرمانداری رخ داد و همین امر بر امور درآمدی شرکت تاثیراتی داشته است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع پارک حاشیه گفت: این بحث حقوقی محسوب می شود و ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد. پیشنهاد می کنم کمیته ای برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان شورا، شهرداری و اعضای کمیسیون های فنی،عمرانی و اقتصادی، برنامه و بودجه و امور حقوی شورا تشکیل شود.
وکیل افزود: این کمیته به نمایندگی شورا اختیار پیش بردن موضوع را با توجه به منفعت مردم و شهرداری را داشته باشد چرا که طرح برخی مباحث در صحن علنی ممکن است جنبه حقوقی پیدا کند.

 

قرارداد شرکت آذرپاک با شهرداری قانونی است

مجید شمس، خزانه دار شورای شهرکاشان نیز در این نشست اظهار داشت: قرارداد شهرداری با شرکت آذرپارک تمام سلسله مراتب قانونی خود را اعم از دریافت مجوز، تایید کلیات و ارجاع به مراکز فنی و تخصصی کاملا رعایت کرده است و برای اجرای آن به طور طبیعی در دو فاز شش ماهه و یک ساله قرارداد بسته شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با بیان اینکه این موضوع بیش از اندازه وقت جلسات شورای شهر را گرفته است، افزود: این قرارداد به سبب آنکه سرمایه گذاری با پیمانکار است شرایط ویژه ای دارد و شهرداری هیچ‌گونه خدماتی حتی در حوزه آماده سازی ارائه نکرده و تمام هزینه ها و ایجاد خدمات توسط خود سرمایه گذار صورت گرفته است .
شمس تصریح کرد: این قرارداد در ماه های نخست دچار دگرگونی هایی شد، در قرارداد ذکر شده بود ۲۰ هزار مکان به پیمانکار داده می شود اما طبق تصمیم شورا به حدود هشت هزار مکان تقلیل یافت و عملا قرار داد نقض شد، طبیعی است که سرمایه گذار ضمانت نامه ای ندهد.
خزانه دار شورا با اعلام رضایت خود در اجرای این طرح گفت: مردم بنابر شرایط و منافع خود نظرات متفاوتی دارند اما مسئولان به صراحت اجرای این طرح را به نفع راهنمایی و رانندگی دانسته اند، با این حال قبول داریم که این طرح با وجود تمام منفعت هایش ایراداتی چون کم شدن کنترل و عدم فعالیت رضایت در بخش کارکنان را نیز داشته است.
شمس خاطرنشان کرد: شورا فرصت را غنیمت بشمارد و چنانچه نیاز می بیند که این کار با نظارت بیشتری ادامه یابد اعلام کند و یا اینکه صلاح نمی داند اعمال نظر کند و بیش از این تکرار مکررات در جلسه ها صورت نگیرد.

 

 

ترافیک شهر با طرح های پارک حاشیه ای باید کنترل شود

علیرضا پورعسگری، رئیس کمیسیون اقتصادی،برنامه، بودجه و امور حقوقی شورای شهر در این جلسه اظهار کرد: در مواقعی ای که امکانات لازم و محدودیت های شهرسازی امکان جاده سازی و ساخت معابر جدید را ندارد باید با چنین طرح هایی ترافیک شهر را کنترل کرد.
وی در خصوصت ضرورت وجود پارک های حاشیه ای گفت: بنابر اعلام پلیس راهور ماهانه هزار پلاک‌ ماشین به جاده های کاشان اضافه می شود و مسئله ترافیک برای شهر کاشان با موقعیت خاص و جذب توریست یک مشکل اساسی است که باید رفع شود.
پورعسگری افزود: ایجاد پارک های حاشیه ای از جمله اقدامات بسیار خوب شورای دوره چهارم بوده است و همین امر موجب شده با همت شهردار، حوزه فعالیت و مساحت انجام این طرح گسترش یابد.
رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر سرمایه گذاری های عظیمی که در حوزه مسائل زیرساختی انجام می شود وجود ترافیک به عنوان یک چالش پیش روی شهر است و حتی ممکن است در آینده محدودیت هایی چون طرح زوج و فرد را در نقاط مرکزی شهر اعمال کنیم‌.
وی با تاکید بر لزوم برخورد منطقی با موضع طرح پارک حاشیه ای بیان داشت: طرح ایجاد پارک های حاشیه ای بسیار موفق است اما این نکته که شرکت آذرپارک در این مورد چقدر درست عمل کرده است باید رصد شود و شهردار باید گزارش کامل تری را ارائه کنند تا بتوانیم دستورات لازم را عملی کنیم. مضاف برآنکه طرح موفق را باید تشویق کرد و کمک کرد که نقاط ضعفش رفع شود.
پورعسگری در پایان از اعضای شورای شهر کاشان درخواست کرد با توجه به اینکه قرارداد شرکت آذرپاک مقدمات و مصوبات لازم را داشته هرگونه اقدامی در خصوص آن با در نظر گرفتن مصوبات قانونی و حوزه اختیارات شورا و شهرداری باتوجه به ماده بیست آیین نامه شهرداری بررسی و اجرا شود.

 

شرکت آذرپاک هیچ ضمانت نامه ای برای قراردادش نداده است

علی هاشمی طاهری،عضو شورای شهر در این جلسه با ابراز تاسف از بی توجهی نسبت به بیان ایرادات وارده به موضوع پارک حاشیه ای (آذرپارک) گفت: ضمانت نامه هر قراردادی باید پیش از عقد قرار داد داده شود و این درحالی است که شرکت آذر پارک تاکنون هیچ ضمانت نامه ای نداده است و این کار خلاف قانون است.
وی با بیان اینکه نامه کارشناس حقوقی شورای شهر در خصوص ایرادات وارده بر این طرح کامل است، افزود: ایرادات قرارداد در 17 بهمن سال گذشته به شهرداری اعلام گردیده است ولی پس از گذشت بیش از پنج ماه هنوز پاسخی به نامه ارسالی داده نشده است.

وی تصریح کرد: مدیریت ترافیک شهرداری نظارتی که باید داشته باشد را نداشته است، و چرا بر اساس قرارداد گزارش روزانه ای از سمت شرکت آذر پارک ارائه نمی شود؟ و در صورت فسخ قرار داد پول کارت شارژ بهای فروخته شده به مردم را چه کسی برمی گرداند؟ا
هاشمی طاهری در ادامه گفت: این شرکت اعلام می کند طبق قانون کار به کارکنانش حقوق می دهد در صورتی که با بررسی های صرت گرفته توسط اعضای شورا مشخص شد این موضوع صحت ندارد..
این عضو شورای شهر کاشان اظهار داشت: در روز عید فطر این شرکت پول نقد بابت کرایه پارکینگ از مردم گرفته است و این امر قانونی و درست نبوده است.
هاشمی طاهری خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل پیش آمده، گزارش ارائه شده کارشناس حقوقی شورا و نارضایتی مردم و نیروهای مردمی من با ادامه کار این شرکت به صورت کاملا جدی مخالف هستم و تنها پیشنهادم برای پارک های حاشیه ای ایجاد پارکمتر است.

 

شرکت آذرپاک در انجام وظایف خود نواقصی دارد

عفت پدرام فر بانوی عضو شورای شهر کاشان نیز در این جلسه اظهار داشت: باتوجه به ترافیک موجود در کاشان و لزوم رفع آن، شورا با اصل طرح هایی مانند پارک حاشیه ای می توانند موجب کاهش ترافیک شوند موافق است اما برا اساس گزارشات ارائه شده و اعتراضات مردم، شرکت آذرپارک در انجام وظایف خود ضعف ها و‌ نواقصی داشته است..
پدرام فر تصریح کرد: در انجام طرح های این چنینی باید از آزمون و خطا پرهیز شود چرا که زمینه سازی دلزدگی و بی اعتمادی شهروندان در هنگام تصمیمات مسوولان می شود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با اشاره به اینکه مردم شورا و شهرداری را در مقام پاسخگویی مسئول می دانند، گفت :ما برای دفاع از حیثیت خود و پاسخگویی به مردم هم که شده باید قراردادهای محکم تری ببندیم و نظارتمان را به کار پیمانکارها بیشتر کنیم تا اگر ضرری هم بود متوجه مردم و شهر نشود.

 

ترافیک برخی معابر شهر ناشی از پارک نامناسب است

سعید ابریشمی راد شهردار کاشان در رابطه با ضرورت اجرای طرح پارک حاشیه ای آذرپاک گفت: با توجه به بررسی هایی که در حوزه بهبود ترافیک و روان سازی جاده ها صورت گرفت مشخص شد ترافیک در برخی معابر شهر ناشی از پارک نامناسب است و به همین دلیل ساماندهی پارک حاشیه ای مورد توجه شهرداری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یکسال پیش شرکت آیریک راه پایه به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی در ساماندهی طرح به صورت مکانیزه و اپلیکیشن موبایلی اعلام آمادگی کرد و پس از درخواست این شرکت و بررسی در شورا و کمیسیون فنی و عمرانی با آن موافقت شد.

وی در ادامه افزود: طی دوره دو ماهه پیش نویس قرار داد آماده و به تایید و تصویب شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان رسید و برای اجرای طرح خیابان ها در دو فاز اولویت بندی شد.

شهردار کاشان تصریح کرد: تصمیم بر این بود که بخشی از نیروی شهرداری که طبق بررسی ها فاقد شغل هستند به عنوان نیروهای این شرکت کار کنند و ماهانه مبلغ ۵۰ میلیون تومان بابت دستمزدشان به شهرداری پرداخت شود.

ابریشمی راد با اشاره به اینکه چهارچوب مذاکرات باید بر اساس قرارداد باشد گفت: بعد از ابلاغ قرارداد جلساتی توسط شورا برگزار شد که براساس آن چهارچوب قراردادها و اولویت ها تغییر کرد و همین امر سنگ بنایی برای خروج قرارداد از نظام خودش شد.

وی افزود: در فاز اول قرار داد تعداد خیابان ها به هشت خیابان کاهش یافت و جای پارک به نصف مقدار موجود در قرار داد تقلیل یافت و فاز دوم آن هرگز عملی نشد، حساسیت هایی ایجاد شد و نیروهایی که قرار بود در این طرح مشغول کار شوند به سمت کار نرفتند، درچهارچوب قرار داد با تغییر سال باید نرخ قیمت ها بالا می رفت اما این اتفاق هم نیفتاد و همین امر سبب شد طرحی که می توانست سوددهی بالایی برای شهرداری داشته باشد عملی نشود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت براساس مذاکراتی که با پیمانکار و پلیس راهور صورت گرفت قرار بر این شد که عملیات موقتا در طول یک دوره شش ماهه دنبال شود و بعد از طرح مورد ارزیابی قرار گیرد.

ابریشمی راد اذعان داشت: در ارزیابی های صورت گرفته مشخص شد در خصوص فراهم شدن امکان پارک ،دقت در کنترل پارک و نحو برخورد عوامل بامردم مثبت بوده اما ارزیابی درخصوص کاهش پارک دوبله و کنترل توقف های نامناسب طرح به سبب حجم بالای تخلف و کمبود نیرو ابزار اعمال قانون ناموفق بود.
وی در ادامه گفت: در مذاکرات با پلیس راهور استان قرار شد برای حل مشکلات موجود آخر این ماه حداقل یکی از ماشین های ثبت تخلفات مجهز به دوربین در اختیار کاشان قرار گیرد که شهرداری بخشی از هزینه مربوط به اجاره ماشین و یا خرید دوربین را پذیرفته است.

ابریشمی راد با اشاره به اینکه شرکت آذرپاک یک سرمایه گذار است نه پیمانکار؛ گفت: به سبب تغییر چهارچوب قرارداد شرکت زیان دیده است و طبق بررسی که در تاریخ 16 تیرماه با سرمایه گذار داشته ایم از ابتدای فروردین ماه ۳۲۹میلیون هزینه کرده و درآمدش ۱۷۲میلیون بوده است.

شهردار کاشان افزود: قرار بوده است که این طرح درصورت سودآوری درصدی را در قالب خدماتی چون خط کشی حاشیه خیابان ها، نصب علائم و ترسیم خط وسط برخی خیابان ها بپردازد این درحالیست که سرمایه گذار این هزینه ها را کرده است و سودی هم بدست نیاورده و شهرداری حدود ۲۰۰ میلیون به ایشان بدهکار است.

ابریشمی راد خاطرنشان کرد: وضعیت موجود باعث شده شرکت آذرپاک رسما اعلام کند پس از شش ماه فعالیت آزمایشی دیگر تمایلی به ادامه همکاری ندارد و شورای اسلامی شهر می تواند پس از بررسی موضوع نسبت به ادامه کار با رفع نواقص یا فسخ قرار داد اعمال نظر کند.

 

شایان ذکر است بررسی موضوع برنامه تلویزیونی کاشانه از دستور کار جلسه رسمی خارج شد.


    علی اصغر
    (0) (0)

    علی اصغر

    جولای 31, 2019

    با سلام و خدا قوت بنده به عنوان یک شهروند از این طرح ناراضی هستم یکی به دلیل اینکه آنها ساعت اوج ترافیک را مد نظر قرار نداده اند و از 8 تا 11 شب برا آدم کنتور میندازن که من در محدوده خ محتشم و اباذر که تردد میکنم کاهش محسوسی در ترافیک احساس نمیکنم ضمنا برام پش اومده تنظیم کردم یه ربع پارک کردم برام ساعت بیشتر زدن بعد حالا هی میگن ندی جریمه میشی من فکر کنم این طرح باید پخته تر بشه و فقط درامدزایی مدنظر طراحان نباشه ....کلا دارن کنتور میندازن

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *