• شناسه خبر : 13174

خانه‌دار شدن؛ خواسته‌ای که در کاشان به آرزو تبدیل شده‌است

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مسکن یکی از مهمترین نیازهای یک فرد برای زندگی است و یکی از اساسی ترین نیازها در کنار خوراک و پوشاک است که نشان از اهمیت این موضوع است و بر همین اساس این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.


دولت سیزدهم با شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن اقدام اساسی در ساخت مسکن را آغاز کرده است و بر اساس اظهارات کارشناسان با تحقق این مهم می‌توان شاهد تحولی قابل توجه در حوزه مسکن باشیم.


اما شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که خانه دار شدن برای جوانان به یک رویا تبدیل شده است؛ قیمت بالای منزل علاوه بر آنکه خرید یک منزل را برای یک جوان در کاشان به نحوی غیرممکن کرده است پرداخت اجاره بها نیز به یک دغدغه تبدیل شده است.


اگرچه در شهرستان کاشان شهر رو به توسعه است و شاهد ساخت و ساز منازل در متراژهای مختلف هستیم اما خریدار این خانه‌ها افراد خاصی هستند که از تمکن مالی برخوردار هستند و غالب افراد کارگر و کم برخوردار جامعه امکان خرید مسکن و یا اجاره منزل مطابق نظر خود را ندارند.


محمد یکی از شهروندان کاشانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم ضمن انتقاد از گرانی مسکن در سال‌های گذشته تا به امروز اظهار داشت: بنده برای خرید مسکن اندک پولی را سرمایه‌گذاری کردم اما با جهش قیمت مسکن امروز حتی نمی‌توانم یک زمین بخرم چراکه ارزش پول سرمایه‌گذاری شده من کاهش چشمگیری داشته و قیمت‌ها بسیار بالا رفته است.


وی با بیان اینکه چندین سال است که من مستاجر هستم، افزود: مستاجری بسیار دردسر دارد و جدا از هزینه‌های بالای اجاره‌بها گاها سالانه مجبور به اثاث کشی هستیم که این موضوع رمق ما را گرفته است و باعث رنجش خود، همسر و فرزندانم شده است اما هیچ چاره این نداریم.


این شهروند کاشانی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید با عمل به وعده‌های خود بتواند قیمت مسکن را به به میزان قابل توجهی کاهش دهد، ابراز داشت: خانه‌دار شدن برای من به یک آرزو تبدیل شده است و با این اوضاع اقتصادی و حقوق کارگری اگر بتوانم خرج ماهیانه خود را مدیریت کنم کار بسیار بزرگی کردم‌.

رضا دیگر شهروند کاشانی با بیان اینکه کاشان شهری بسیار گران است، اظهار داشت: از آنجا که محصولات و ملزومات در شهرستان کاشان نسبت به حتی دیگر شهرهای مجاور گران‌تر است، قیمت منزل نیز نسبت به دیگر شهرستان‌ها در کاشان بسیار گران است.


وی را بیان اینکه یکی از مهمترین علت گرانی مسکن در کاشان دلالان هستند، افزود: گاهی اوقات دلالان واحدهای مسکونی را به یکدیگر می‌فروشند و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت منزل در کاشان به صورت کاذب افزایش پیدا کند و مردم نتوانند مسکن که از اصلی‌ترین نیازهای یک فرد است را تامین کنند.


این شهروند کاشانی با بیان اینکه در هر گوشه از شهر به ویژه مناطق ناجی آباد ساخت و ساز مسکن در حال انجام است، ابراز داشت: برخی از این منازل توسط دلالان ساخته می‌شود و گاها در ساخت آن دقت کافی به کار گرفته نمی‌شود و بر همین اساس با گذشت زمان این منازل دچار نشست، ترک خوردگی و مشکلات دیگر می‌شود.


علیرضا دیگر شهروند کاشانی با بیان اینکه چند روزی به دنبال خانه‌ای بزرگتر برای خود هستم، اظهار داشت: من و سه فرزندم در یک منزل 85 متری سه دانگی زندگی می‌کنیم و این میزان وسعت منزل حقیقتا برای همسر و فرزندانم سخت است.


وی با بیان اینکه با چند روز پرس و جو در مورد منزل و اطلاع از قیمت آنان تعجبم را برانگیخت، افزود: قیمت مسکن در کاشان به نسبت دیگر شهرستان‌ها حتی شهرستان‌های مجاور به صورت غیرعادی و غیرطبیعی رشد داشته است.


این شهروند کاشانی با بیان اینکه یک منزل 100 متری آن هم سه دانگی در کاشان بالای یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، ابراز داشت: به لطف خدا ما منزل کوچکی داریم اما جوانی که تازه قصد ازدواج داشته و یا می خواهد مستقل شود چگونه می تواند یک منزل خرید کرده و یا اجاره کند؟


وی با بیان اینکه این وضعیت نشان از عدم نظارت و جولان دلالان در بازار مسکن کاشان است، گفت: از آنجا که نظارت بر عملکرد نباشد همانند برخی واحدهای صنفی که قیمت محصول مشابه را با قیمت دلخواه به مشتری عرضه می‌کنند قیمت مسکن را نیز هرآنچه که خودشان بخواهند قیمت‌گذاری می کنند و هیچ اصل و اساس و قاعده‌ای در این زمینه دخیل نیست.

یکی از دارندگان مشاور املاک در شهرستان کاشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه یکی از دلایل گرانی مسکن خرید و فروش املاک میان خود املاک‌داران است، اظهار داشت: این موضوع موجب ایجاد قیمت کاذب در بازار می‌شود و خریدار واقعی توانایی خرید منزل را ندارد.


وی با بیان اینکه بر بازار مسکن شهرستان کاشان رکود قابل توجهی حکم فرما است، افزود: اکثر افراد در این بازار قصد فروش ملک خود را دارند و خریدار نیز بسیار کم است و همین موضوع علاوه بر اینکه باعث شده اوضاع درآمد ما کاهش پیدا کند بازار نیز از رونق بیفتد.

این دارنده مشاور املاک در کاشان با بیان اینکه عدم نظارت بر واحدهای صنفی در حوزه مشاور املاک نیز یکی از دلایل گرانی مسکن است، ابراز داشت: برخی از دلالان با حضور در مشاوران املاک بدون آنکه کوچکترین مالیات، عوارض و دسترسی داشته باشند با خرید و فروش اراضی و منازل مسکونی سود قابل توجهی را نصیب خود می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر نظارت صحیح بر واحدهای مشاور املاک بود اوضاع مسکن حداقل در کاشان اینچنین آشفته نبود، گفت: واحدهای صنفی متعددی در شهرستان کاشان وجود دارد به نحوی که برخی افراد به عنوان شغل دوم خود یک مشاور املاک تاسیس کردند و همین موضوع موجب سخت شدن کار نظارت می‌شود.

این دارنده مشاور املاک در کاشان با بیان اینکه دلالی زمین و منزل امروز در کاشان حاشیه سود بسیار خوبی ندارد، تصریح کرد: این کار به قول معروف به گونه‌ای است که چراغ خاموش بدون آنکه واحدهای نظارتی بر عملکرد کاری اشراف داشته باشند از سود خوبی بهره‌مند می‌شوی در حالی که نباید این موضوع وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است طی تماس های مکرر با رئیس اتحادیه مشاور املاک شهرستان کاشان امکان برقراری ارتباط حاصل نشده و پاسخگوی خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم نبود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *