• شناسه خبر : 12404

از کرونا بیاموزیم

برخی بر این باورند که کرونا، ویروسی هوشمند است. حتی اگر این نظریه، غلط باشد (فارغ از انتقادات جاری به برخی کم کاری‌های مدیریتی در بحران کوئید ۱۹ و کنترل شیوع آن) این ماجرا می‌تواند به هوشیاری ما کمک کند. اینکه ما را به تأمل وادار کند که دیروز کجا بوده‌ایم و امروز کجاییم. 

طی این دهه‌ها و سده‌ها، در محیط پیرامونی خود چکار کرده‌ایم که نتیجه (کارمای) آن را کائنات اینگونه در دامن ما گذاشته است.
ماجرایی غم انگیز و حسرت آلود که همه چیز را برای بشر آرزو کرده است: از دورهمی و مسافرت تا همین حضور در جلسات عزاداری و سخنرانی.
روز به روز محدودتر می‌شویم‌ اما ساعت به ساعت، خیره‌سر تر!
چشم و گوش‌مان بسته است، حاضر نیستیم درس‌مان را از «کرونا» بگیریم که بتوانیم از آن عبور کنیم. فقط می‌خواهیم با واکسن و رعایت پروتکل و دارو درمانی و … ، کرونا نابود شود و ما نیز همچنان مسیر سابق‌مان را ادامه دهیم. یعنی همانی بمانیم که بوده‌ایم و بدون تأمل در گذشته و تدبر در حال، تصمیم داریم به سوی آینده حرکت کنیم. آینده‌ای که با این اوضاع و احوال ما، قطعاً سیاه‌تر از امروز خواهد بود.
به تعبیری دیگر، چه کرونا بماند و چه برود، آینده برای ما زمانی روشن و امیدوار کننده خواهد بود که به گذشته برگردیم، درس خود را بگیریم تا مسیر حرکت‌مان در زندگی شود و از این گردنه عبور کنیم.
از خود بپرسیم با حیوانات چگونه رفتار کرده‌ایم که چنین بیماری از منشاء حیوانی به ما منتقل شده است؟
از خود بپرسیم که با محیط پیرامونی (محیط زیست) چه کرده‌ایم که حتی از منزل مان نمی‌توانیم خارج شویم؟
از خود بپرسیم که با طبیعت چه کرده‌ایم که برای یک سفر کوچک ، اینچنین محدود شده‌ایم؟
از خود بپرسیم که در روابط‌مان با انسانها چگونه بوده‌ایم که اکنون انقدر تنها شده‌ایم؟
از خود بپرسیم با خانواده خود چگونه بوده‌ایم که امروز از دیدارشان محرومیم و از پشت پنجره‌ مجازستان باید به ملاقات‌شان برویم؟
حتی از خود بپرسیم در جلسات کاری، سخنرانی عمومی و حتی همین مجالس عزاداری، چگونه بوده‌ایم که امروز اینگونه در حسرت یک ثانیه حضور بدون دغدغه و نگرانی در آن مانده‌ایم؟!
اگر پاسخی دقیق و منطقی برای این سوالات بیابیم و از کرونا همین‌ها را بیاموزیم، تحمل همه این سختی‌ها و مشقات، غم‌ها و فراق‌ها بی‌ثمر نبوده است.
در غیر اینصورت، ماجرای کرونا برای ما بازی باخت-باخت خواهد بود. بیاییم بازنده این بازی نباشیم و اینگونه کرونا را شکست دهیم، حتی اگر ماهها (و شاید سالها) با این ویروس ناشناخته دست به گریبان باشیم.


✍#صادق_صدقگو


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *