• شناسه خبر : 11730

۸ بنا در بازار تاریخی کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان اعلام کرد: ۸ اثر تاریخی در مجموعه تاریخی بازار کاشان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مرمت و به‌سازی شد.

۸ بنا در بازار تاریخی کاشان مرمت و به‌سازی شد
به گزارش اهل کاشانم، مهران سرمدیان
 گفت: این بناهای تاریخی شامل تیمچه بخشی، تیمچه امین‌الدوله، کاروانسرای گمرک، کاروانسرای میرپنج، کاروانسرای نو، مسجد بالابازار، بازارچه ملک و مسجد و مدرسه امام خمینی (سلطانی) است.

به گفته وی اعتبار هزینه شده برای به‌سازی این آثار و بناهای تاریخی از سوی شهرداری و اداره میراث فرهنگی کاشان، هیئت امناهای بناهای تاریخی، مالکین خصوصی و خیرین میراث‌یار به صورت مشارکتی تامین شده‌است.

سبک‌سازی بام‌ها، آواربرداری، مقاوم‌سازی و زیرسازی پایه‌ها، احیای قید بندها، مرمت کامل تزئینات نقاشی‌های سقف هشتی ورودی بناهای یاده‌شده از مهم‌ترین اقدامات مرمت و بازسازی این آثار تاریخی بوده است.

سرمدیان با اشاره به اهمیت تاریخی بازار کاشان یادآور شد: مجموعه بازار بزرگ کاشان نمونه بی‌بدیل و یکی از زیباترین بازارهای ایران است که از ديرباز به جهت ساماندهی منظم و معماری بی‌نظير مجموعه فضاهايش مورد توجه و تحسين بوده است.

وی به وجود ۲۲ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی کشور در مجموعه بازار تاریخی کاشان اشاره کرد و افزود: تیمچه امین‌الدوله ،تیمچه بخشی، کاروانسرای نو، آب‌انبار صباغ، مسجد و مدرسه ميانچال، مسجد ميرعماد، مسجد و مدرسه امام خميني (سلطاني)، آب انبار و حمام گذرنو و حمام‌خان از آثار موجود در مجموعه تاريخي بازار كاشان است که برای نگهداری این مجموعه عظیم تاریخی توجه بیشتر مسئولین کشوری و استانی و یاری کسبه و بازاریان را می‌طلبد.

مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره ۱۲۸۴ در شهریورماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

از چند سال پیش مطالعات و تلاش‌هایی برای تنظیم پرونده بازار کاشان برای ارسال به یونسکو برای ثبت این بازار در فهرست آثار جهانی صورت گرفته و در جریان است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *