• شناسه خبر : 434

کشف غار شگفت انگیز در زیر بافت مسکونی برزک

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان از کشف اتفاقی غار طبیعی شگفت انگیز در زیر منزل مسکونی یکی از اهالی برزک از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، “محمد مشهدی نوش‌آبادی درباره کشف این غار طبیعی در برزک اظهار داشت: تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار زیبا که دارای راه روها و فضاهای مختلف است شناسایی‌شده و دسترسی به فضاهای دیگر به‌واسطه وجود مسیرهای تنگ و باریک فعلاً میسر نیست.

وی افزود: این غار دارای چهار مسیر مختلف به طول تقریبی 100 تا 150 متر است که عمدتاً به‌طرف کوه مَرِجنان برزک امتداد دارد.

وی تصریح کرد: ازجمله فضاهای کشف‌شده چهار سالن است که هرکدام حدود چهار تا پنج‌متر طول و عرض دارد و ارتفاع تقریبی یکی از این سالن‌ها به ده متر می‌رسد.

مشهدی نوش آبادی با بیان اینکه در برخی از بخش‌های سطح غار آب نیز وجود دارد، افزود: ازجمله زیبایی‌های این غار وجود “غارسنگ‌” هایی در شکل ها و رنگ های متنوع و چشم نواز به‌ویژه چکنده‌ها (استالاکتیت) و چکیده‌هایی (استالاگمیت) هستند که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید و بررسی “جواد حسین زاده” عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان از غار طبیعی برزک نشان داد که در این غار هیچ پدیده و آثار انسانی که حکایت از استفاده انسان از این غار در گذشته های دور باشد وجود ندارد و در نتیجه تمام عناصر موجود در آن طبیعی بوده و تاکنون هیچ انسانی به آن راه نیافته است.

وی در مورد نحوه کشف این غار طبیعی گفت: بنابر اظهارات “رضا محلوجی” از اهالی برزک در اسفند 96 در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیات منزل مسکونی وی، فرورفتگی ایجاد شده و کنکاش بیشتر باعث پدیدار شدن گودالی می شود که در عمق حدود هفت تا هشت متری آن، اولین سالن غار نمایان شده و از این نقطه به مرور زمان فضاهای جدید پدیدار گشته است.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان اظهار داشت: “ابوالفضل زارع” شهردار برزک پس از بازدید کارشناسان محلی از این غار و توصیف فضاهای آن، از آمادگی شهرداری برای طراحی و ایجاد ورودی برای این غار به شرط برطرف شدن مشکلات حقوقی و قضایی خبر داده است.

مشهدی نوش آبادی با بیان اینکه که به لحاظ گردشگری این غار هنوز امکان بازدید عمومی ندارد، ابراز امیدواری کرد که بخش های خصوصی و نهادهای دولت به‌ویژه مدیران و سرمایه‌گذاران شهر برزک به عملیات آماده‌سازی این غار اهتمام ورزند تا ضمن برخورداری از این فرصت سرمایه گذاری، زمینه پایدار و مناسبی برای گردشگری شهر زیبای برزک و شهرستان کاشان فراهم و بر جاذبه‌های طبیعی و بکر برزک مورد منحصربه‌فردی اضافه شود.

همچنین “سیدمرتضی طاهری” فعال حوزه گردشگری برزک در این باره اظهار داشت: در بازدیدی که از این غار طبیعی داشتم تنوع رنگ ها در این غار زیبایی خاصی به این جاذبه طبیعی بخشیده است..
وی تاکید کرد: شهرداری برزک در اسرع وقت نسبت به بازگشایی درب وردی غار اقدام نماید تا امکان بازدید برای علاقمندان و گردشگران فراهم گردد.

طاهری خاطرنشان کرد: مطرح بودن پرونده در خصوص این غار در دادگستری دلیل نمی شود تا شهرداری برزک یا میراث فرهنگی نسبت به شناسایی راه های دسترسی بهتر و نقشه برداری و عملیات اجرایی کردن ورودی غار تعلل کنند و زمان را از دست بدهند.

“ابوالفضل زارع” شهردار برزک نیز درباره پیدایش این غار طبیعی اظهار داشت: کارشناسان اداره میراث فرهنگی کاشان از این غار بازدید داشته اند و پیگیری های لازم برای دعوت از غارنوردان حرفه ای انجام شده تا متعاقبا نقشه مسیرها و بازگشایی ورودی غار برای بازدید عمومی فراهم شود.

 

 

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *