• شناسه خبر : 1319

فراز و فرودهای تشکیل شورای هنر کاشان:

کشتی هنر کاشان سوار بر امواج خروشان

کاشان شهری با تمدن چندین هزار ساله که از دیر باز مأمن هنرمندان بسیاری بوده و افراد زیادی را در طول تاریخ در رشته های مختلف هنری در آغوش خویش پرورانده است و هم اینک بخش بزرگی از سرمایه های انسانی شهر هنرمندان هستند افرادی که قرار است مایه پیشرفت و افتخار آفرینی این شهر و کشور باشند.

با توجه به تاثیرگذاری هنرمندان در حوزه های مختلف جامعه، باید به مطالباتشان پاسخ داده شود و مشکلاتشان را پیش بینی و حل کرد ، این مهم بدون همکاری و حمایت بخش های دولتی و شهری قابل دستیابی نیست، و با اینکه همواره این امر دغدغه مسوولان بیان می شود ولی در عمل هیچگاه اقدامی مستمر و جدی نمی شود و برخی اقدامات در سال های گذشته نیز خیلی زود رها شده یا به مرحله عمل نرسیده است.

بررسی ها نشان می دهد در دهه گذشته برای نخستین بار شورای تشکل های فرهنگی، هنری و اجتماعی کاشان روز سه‌شنبه 13 خرداد 93 با حضور نمایندگانی از رسانه، تئاتر، شعر، موسیقی، هنرهای تجسمی، سینما، عکاسی، فعالین اجتماعی و تاریخی در ساختمان فرمانداری کاشان «ابوالفضل صدرائیه»، فرماندار اسبق کاشان دیدار و ملاقات کردند. یک سال بعد در تاریخ ۱۰ آذر سال ۹۴ «مصطفی جوادی‌مقدم» رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از تشکیل شورای هنر شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری این اداره خبر داد و افزود: این شورا متشکل از هنرمندان برجسته و شاخص در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری برای ارائه راهکار در جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و همچنین هم‌افزایی و مشارکت جامعه هنری در راستای پیش‌برد اهداف این اداره ایجاد خواهد شد.

این قول مجددا یک سال به تعویق افتاد تا اینکه در تیرماه سال 95 اعلام شد نخستین نشست هم اندیشی شورای هنر کاشان به ریاست «حمیدرضا مومنیان» فرماندار و دبیری «مصطفی جوادی مقدم» رئیس اداره فرهنگ کاشان و با حضور معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با ضیافت افطار در هتل سرای راهب برگزار گردید. اما این برنامه در حد همین یک نشست باقی می ماند تا اینکه در 21 خرداد ماه ۹۶ خبری مبنی بر برگزاری اولین نشست شورای هم‌اندیشی هنر کاشان به ریاست حمیدرضا مومنیان فرماندار سابق کاشان به عنوان رئیس این شورا، و مصطفی جوادی مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به عنوان دبیر و اعضای این شورا در هتل آریانا کاشان منتشر می شود که اساسنامه شورا هنری کاشان نیز در این جلسه قرائت می شود.

جالب آن است که هرکدام از جلسات با تعویق یک ساله مجدد تشکیل می شود و در تمام این تاریخ ها گفته شده برای نخستین بار این شورا برگزار می شود. ولی هیچگاه خبری از نتایج و جلسات مستمر نیست.، و متاسفانه از سوی هنرمندان و اعضای این شورا هم مطالبه گری و پیگیری جدی نمی شود تا همه چیز کم کم رو به فراموشی برود تا اینکه دوباره در سال 98 نام شورای هنر شنیده می شود،

ماجرا این است که پس از برگزاری شب های دورهمی هنرمندان در ماه مبارک رمضان به میزبانی شهرداری کاشان اخباری مبنی بر تشکیل شورای هنر توسط شهرداری در فضای مجازی دیده می شود؛ دیری نمی گذرد که نخستین اطلاعیه آن توسط سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری در 29 خرداد ماه مبنی بر فراخوان ثبت نام نامزدهای این شورا در تلگرام و صفحه اینستاگرام هنرمندان صادر می شود و از هنرمندان داوطلب خواسته می شود رزومه خو د را با شرایطی مانند نداشتن سو پیشینه، خوش نامی، ‌داشتن افتخارات ملی و بین المللی ارسال کنند. و مهلت ثبت نام را تا پایان روز بعد یعنی ساعت 12 ظهر 30 خرداد تعیین می کنند.

سپس ساعاتی بعد در اطلاعیه دوم این شورا اسامی دوازده رشته تئاتر، سینما، موسیقی، خوشنویسی، عکاسی، مجسمه سازی، نقاشی، معماری، ادبیات، نمایش های ایینی سنتی، گرافیک و صنایع دستی برای حضور در شورای هنر اعلام شده و زمان برگزاری انتخابات ۴۸ ساعت بعد یعنی شنبه اول تیرماه اعلام می شود این در حالیست که رشته های مجسمه سازی، نمایش های آییینی و معماری تنها با یک نماینده وارد انتخابات می شوند. همچنین در بین اسامی نامزدها، نماینده ای از گروه خوشنویسان به چشم نمی خورد.

در این میان انتقاداتی از طرف برخی از هنرمندان به نحوه ثبت نام ها، و دسته بندی رشته ها و نبود اطلاعات لازم از این شورای هنر در فضای مجازی وارد می شود و به سبب ابهامات و انتقادات وارده عده ای از نامزدها با نوشتن متنی در صفحات خود در فضای مجازی از رقابت انصراف می دهند، اما با بی توجهی به این مسائل از تاریخ یکم تیرماه تا چهارم تیر انتخابات برگزار می شود و اسامی منتخبین اعلام می شود و برای برخی از رشته ها که یک نامزد دارد رای گیری انجام نمی شود و همان یک فرد به عنوان منتخب شورا یا در تعریف دقیق تر به عنوان منتصب شورا معرفی می شود.

سرعت زیاد روند تشکیل شورا از ابتدای تصمیم گیری تا اعلام نفرات منتخب و کناره گیری برخی نامزدهای ثبت نامی در این انتخابات کمی عجیب به نظر می رسد. همچنین در تمام مدت فرایند تشکیل شورای هنر تنها راه اطلاع رسانی در صفحات مجازی اینستاگرام و تلگرام بوده است که زیر نظر هیچ نهادی رسمی یا ارگانی نیست و کاملا شخصی اداره می شود این صفحات تا چه میزانی مطمئن است در حالی که مجموعه شهرداری از نیروها و رسانه های متعددی بهره می برد؟

اعضای این شورا قرار است آینده هنری کاشان را هدایت کنند پس تایید صلاحیت کارشناسی نامزدها و در مقابل رای دهندگان به آنها بسیار مهم است، و این درحالیست که آیین نامه ای برای رای دهندگان ترسیم نشده بود، با توجه به مدت زمان کوتاه بین فراخوان اعلام اسامی نامزدها تا اعلام منتخبین شورا استعلام صلاحیت ها چگونه و از طریق کدام نهاد صورت گرفته است؟ تنها شرط رای گیری به همراه داشتن کارت ملی و 18 سال سن عنوان شده است حال این سوال ایجاد می شود افراد رای دهنده هر رشته با چه معیاری تعیین شده اند؟ مگر بانک اطلاعات هنرمندان در کاشان وجود دارد که بتواند افرادی دارای صلاحیت هر رشته را برای انتخابات مشخص یا معرفی کرد.نکته ای دیگر درباره این انتخابات این است که فقط نام منتخیبن هر رشته اعلام شده در حالی که تعداد کل آرا و تعداد رای هر نامزد اطلاع رسانی نشد.

به هر حال هیچگاه به این سوالات پاسخی داده نشد تا در نهایت نخستین نشست رسمی شورای هنر سه شنبه یازدهم تیرماه سال جاری با حضور «سعید ابریشمی راد» شهردار، «میثم نمکی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، «مرتضی والی زاده» مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و هنرمندان منتخب رشته ها در سالن کنفرانس شهرداری کاشان برگزار می شود که این جلسات باز هم ادامه دارد به گونه ای که در مدت 14 روز چهار نشست با حضور شهردار و اعضای شورای هنر برگزار می شود.

 

تشکیل شورای هنر موانع قانونی ندارد

سعید ابریشمی راد شهردار کاشان در صد و دهمین نشست رسمی شورای شهر با تاکید بر عدم موانع قانونی برای تشکیل شورا ی هنر گفت: شهردار بر طبق قانون می تواند هر اندازه که بخواهد در هر زمینه ای مشاور طلب کند.

ابریشمی راد با تاکید بر اینکه شهرداری یک نهاد اجتماعی است و در حوزه هنر و فرهنگ باید دخیل باشد افزود: تعالی فرهنگی شهر به واسطه هنر و هنرمند تقویت می شود و هنر موثر ترین ابزار انتقال مفاهیم فرهنگی است و از آن جهت که هنر موضوعی تخصصی است و نظرات متفاوتی در خصوص این موضوع وجود دارد و برای عملکرد درست در این حوزه مشاورانی نیاز داریم.

ابریشمی راد با تاکید بر خرد جمعی و پشتوانه عقلی بیان کرد: بودجه مصوب در زمینه فعالیت های هنری شهرداری باید به درستی هزینه شود و من تشکیل این شورا را اتفاق خوبی می دانم همچنان که تاکنون حداقل از سه شهر نسبت به این موضوع استقبال شده است و شورای هنر ابزاری برای حضور هنرمندان در سطح جامعه است و از رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا هم تقاضا می شود ما را در انجام چنین مسئله مهمی یاری دهد.

 

اطلاع رسانی درباره تشکیل شورای هنر کامل بود

مرتضی والی زاده، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در رابطه با تشکیل شورای هنر به خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم گفت: تصمیم بر این است که برنامه هایی را که هر سال شهرداری در حوزه هنر و فرهنگ طراحی و اجرا می کنند و بودجه دارد با مشورت و همکاری هنرمندان در قالب شورایی با نام شورای هنر که انتخاباتش زیر نظر شهرداری و نظارت غیرمستقیم اداره فرهنگ و ارشاد بوده انجام دهد.

والی زاده در پاسخ به چگونگی اطلاع رسانی انتخابات این شورا اظهار داشت: اطلاع رسانی از طریق صفحه هنرمندان در اینستاگرام و کانال تلگرامی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بوده است و خود هنرمندان هم دهان به دهان این خبر را به دوستان خود می رساندند.

والی زاده در ادامه افزود: اطلاع رسانی کامل بوده و اگر شخصی مطلع نشده است نمی توان ایرادی به اطلاع رسانی گرفت شاید ایراد با من نوعی بوده است که آن روز در فضای مجازی نرفتم یا مسافرت بودم و از روند انتخابات شورای هنر آگاه نشدم.

والی زاده خاطرنشان کرد: ما از چند تن از هنرمندان به طور اختصاصی برای همکاری دعوت کردیم اما آنها بنا به دلایلی نمی خواستند وارد امور اداری شوند و می خواستند روند هنری خود را ادامه دهند در نتیجه افرادی را بجای خود معرفی کرد، افراد این شورا به هیچ‌وجه قرار نیست مستقل از دیگر هنرمندان عمل کنند بلکه نماینده های انتخابی قرار است کمیته های خاص خود را ایجاد کنند و سپس نتیجه را اعلام کنند.

 

شورای شهر از تشکیل شورای هنر هیچ اطلاعی ندارد

علی رسول زاده، رئیس شورای شهر کاشان، در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم پیرامون تشکیل شورای هنر اظهار داشت: شورا برای اینکه بتواند از هنرمندان حمایت کند و باید مطلع از امور منفعت رسان به هنرمندان باشد اگر بناست مقوله جدیدی ایجاد شود باید قانونی باشد، حمایت شورا را داشته باشد و کار کارشناسی روی ان انجام شود.

رسول زاده تصریح کرد: هیچ اطلاعی مبنی بر تشکیل شورای هنر به شورای شهرکاشان داده نشده و هیچ دعوتی از بنده برای حضور در جلسات این شورا نشده است.

وی افزود: اخیرا نامه ای در رابطه با این موضوع به میثم نمکی رئیس اداره ارشاد نوشتیم و پرسیدیم جایگاه تشکیل و شکل گیری این شورا چگونه بوده و مستندات آن بر اساس چه ماده و ایین نامه ای بوده و ایا مورد تایید و تصویب اداره ارشاد قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان در جواب نامه شورا اذعان داشته اند که این شورا با نام «شورای هنر شهرداری» شکل گرفته است و بیشتر ماهیتی مشورتی و درون سازمانی دارد و در صورت اتخاذ تصمیمات خارج از حیطه شهرداری، دستورالعمل و آیین نامه های اختصاصی و تخصصی ملاک و مبنای هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری شورا است.

رسول زاده با اشاره به اینکه در خصوص تشکیل شورای هنر لایحه ای از طریق شهرداری به شورای شهر ارسال نشده است و مصوبه ای در شورای شهر نیز ندارد، گفت: طبق ماده ۸ تبصره۴ بند 2 قانون شوراها بررسی و شناخت نیازها و کمبودهای اجتماعی، فرهنگی، اموزشی ، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه تهیه و پیشنهادهای طرح های اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذی ربط جزو وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر تعریف شده است.

رئیس شورای شهر کاشان خاطرنشان کرد: بنابراین شهردار هر اقدامی که بخواهد انجام دهد که بار مالی داشته باشد حتما باید در بودجه قرار گرفته باشد و یا خارج از ان لایحه اش در شورا تصویب شود که چنین اقداماتی در خصوص تشکیل شورای هنر صورت نگرفته است.

 

شورای هنر مورد تایید اداره فرهنگ و ارشاد کاشان نیست

معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد کاشان در رابطه با تشکیل شورای هنر توسط نهاد شهرداری کاشان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار داشت: این شورای هنر مورد تایید این اداره نیست و جایگاه قانونی ندارد.

محمد نظافتی افزود: بر اساس وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصوب سال ۷۵ تشکیل شورای هنر توسط شهرداری جایگاه قانونی ندارد و رسیدگی این امور جزو وظایف شوراهای شهر و با هماهنگی دستگاه های ذی ربط بیان شده است.

وی تصریح کرد: هر یک از رشته های هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز استان ها به صورت تخصصی دارای تشکیلاتی هستند اما به دلیل پاره ای از محدودیت ها در شهرستان ها برخی از این رشته ها تشکل خاصی ندارند، زیرا بعضی رشته ها برای ایجاد تشکل به حد نصاب قانونی لازم نرسیده اند یا قانون ایجاد برخی تشکل ها را تنها در مراکز استان ها (مانند خانه مطبوعات) تعیین کرده است.

نظافتی در ادامه گفت: در حال حاضر سه انجمن خوشنویسان، سینمای جوان و تعزیه در کاشان به صورت رسمی و قانونی فعال هستند که قاعدتا مدیران این انجمن ها نماینده ی رسمی همان انجمن هستند که هیچ کدام هم در میان اعضای شورای هنر دیده نمی شوند.

وی در ادامه گفت: شهردار کاشان در جلسه ی شورای شهر به این نکته اشاره کرده است که اعضای شورای هنر در حکم مشاوران ایشان هستند و فرماندار، شهردار و بسیاری از مسوولین می توانند در حوزه های مختلف مشاورانی را برای خود تعیین کنند.

معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد کاشان افزود: برگزاری انتخابات برای تعیین مشاور خارج از عرف و همچنین بر خلاف قواعد و مقررات و آیین نامه های مربوطه می باشد.

نظافتی اظهار داشت: برگزاری انتخابات در حوزه های مختلف هنری بنابر ضرورت و طبق قوانین و مقررات مربوطه تابع شرایط خاص خود بوده و افراد منتخب و رای دهنده هرکدام باید ویژگی های خاصی داشته باشند که قطعا این کار در صلاحیت شهرداری نیست.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان کاشان ضمن اعتراض به برگزاری انتخابات و تشکیل شورای هنر بیان می کنند که ما نماینده انتخاب شده در شورای هنر را قبول نداریم و از آنجا که هر یک از شاخه های هنری تخصصی می باشد بنابراین تصمیم گیری برای موضوعات تخصصی این شورا را با چالش مواجه خواهد کرد چرا که هر عضو فقط می تواند در حوزه ی تخصصی خود اظهار نظر کند.

وی اضافه کرد: حتی در گذشته قرار بود که یک کمیته مشورتی در حوزه فرهنگی ورزشی، اجتماعی در شهرداری تهران تشکیل شود که اعلام شد باید مصوبه شورای شهر را داشته باشد و بدون وجود تشکیلات ساختاری جدید و صرفا با یک ایین ناامه داخلی افرادی برای تشکیل این کمیته به عنوان بازوی مشورتی معرفی شوند.

نظافتی افزود: از جمله ضعف های جدی این شورا کلی بودن و مبهم بودن نام آن است که با اسامی متنوعی مانند شورای مشورتی یا راهبردی معرفی می شود و یا نداشتن شیوه نامه ای مدون برای تاسیس و شکل گیری و بالطبع نداشتن هدف برای ادامه راه، پشتوانه ی قانونی برای مصوبات و از همه مهمتر نداشتن پشتوانه ی شورای شهر کاشان و بسیاری از هنرمندان شهرستان می باشد.

معاون اداره فرهنگ و ارشاد کاشان در ادامه اظهار داشت: تشکیل شورای هنر نوعی موازی کاری در خود ساختار شهرداری است که در کنار سازمان فرهنگی ورزشی تصمیم به تاسیس شتابزده چنین شورایی گرفته است.

نظافتی در پایان گفت: شورای هم اندیشی فرهنگ و هنر که در سال های گذشته با برگزاری جلساتی و تدوین اساسنامه آن شکل گرفته است به زودی در ساختار قانونی و استفاده از نظرات اهالی فرهنگ و هنر مجددا فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

در پایان این گزارش این نکته قابل ذکر است اگر شهری بخواهد ارتقا فرهنگی پیدا کند باید به هنرمندانش بها دهد، اما با چنین شرایطی چه روزهایی پیش روی فرهنگ و هنر کاشان است؟ چرا جامعه هنری شهر باید همواره گرفتار اختلافات و تصمیمات بی نتیجه و شعاری مسوولان باشد و در آخر این سوالات پیش می آید که چه کسی پاسخگوی مطالبات هنرمندان خواهد بود؟ و به راستی کشتی هنر کاشان تا چه روزی باید سوار بر امواج خروشان باشد و چه زمانی قرار است به ساحل نجات و آرامش برسد.

 

گزارش از: حانیه ابوالحسنی


    محمدرضاصدف
    (0) (0)

    محمدرضاصدف

    جولای 28, 2019

    سلام آقای نظافتی بهتر است به این سئوال هم جواب بدهد که چطور دریک برهه ای مدیرعامل خانه تاتر که غیرقانونی است واز هیچ نهادی مجوز نداردمی شود ودوستان رسانه اش این را در بوق وکرنا می کنند وپس از چند ماهی درسکوت خبری سازمان یافته توسط همفکران رسانه ای اش استعفا می دهد.

    لیلی
    (0) (0)

    لیلی

    جولای 29, 2019

    اگر همفکران ما در جلسهو جمعی نباشند باید آن را منزوی کرد و بر علیه آن موضع گرفت. اداره ارشاد برای خودش عده ای هنرمند رو شناسایی میکنه و شهرداری برای خودش شورای هنر تشکیل میده چه اشکالی داره چند تا جمع هنری تشکیل بشه؟

    Ali
    (0) (0)

    Ali

    جولای 29, 2019

    جناب آقای صدف خانه تئاتر شعبه ای از خانه تئاتر تهران بوده که بصورت رسمی بابت این موضوع اجازه داده بودند در کاشان تشکیل بشه. آقای شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر تهران هستند. شما هم بهتره قبل از هر اظهارنظری اطلاعات کامل داشته باشید.

    رجبی
    (0) (0)

    رجبی

    جولای 29, 2019

    آقای نظافتی به شهردار مراجعه می‌کند از ایشان می خواهد که او را مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی بگذارد شهردار به دلیل اینکه اولا او توانش را ندارد ثانیا امکان آوردن نیرو از بیرون شهرداری وجود ندارد او بااین موضوع مخالفت می‌کند آقای نظافتی حق دارد یه جایی مخالفتش را علنی کند البته ایشان باید وقتی می گویند فلان کار غیرقانونی است قانونش را نیز ارائه کنند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *