• شناسه خبر : 3693

گزارشی از مشکلات زیست محیطی کشتارگاه مرغ شهرک 22 بهمن کاشان:

کشتارگاهی که شاکی دارد، متهم ندارد!

ساکنان شهرک 22بهمن کاشان چند سالی است که با بوی مشمئز کننده ای بدلیل کشتارگاه مرغ حوالی شهرک دست و پنجه نرم می کنند که علی رغم پیگیری های صورت گرفته برای شناسایی و رفع این مشکل با بی توجهی و پاسکاری نهادهای مختلف مواجه شده و بدون یاور مانده اند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، شهرک 22 بهمن، محله ای با هفت هزار سکنه درپنج کیلومتری کاشان واقع شده است این شهرک نیز مانند مابقی شهرک ها از شروع احداث با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است و ساکنان آن سالهاست با قناعت و احترام روزگار گذرانده اند و با پیگیری و حضور فعال توانسته اند بخشی از این مشکلات را مرتفع کرده و به رضایت نسبی برسند.

اما حدود پنج سال است که مشکل دیگری به مشکلات آنها اضافه شده است و مسبب آن مشکلات کشتارگاه مرغ در نزدیکی این شهرک بوده است. این کشتارگاه در سال 1363 مجوز فعالیت به صورت سنتی را‌ از اداره محیط زیست گرفته است و درسال 73 تبدیل به یک واحد صنعتی شده است.

در ابتدای امر این کشتارگاه پساب و ضایعات خود را در حوالی شهرک رها می کرد که این موضوع سبب بروز مشکلاتی چون بیماری مالاریا در منطقه شد زمان احداث کشتارگاه بزرگترین مشکل آن نداشتن تصفیه خانه بود که با پیگیری های مداوم و بیان دعوی به مسئولان ذی ربط این معضل با ایجاد تصفیه خانه بیولوژیکی تا حدودی حل شد.

ته نشین شدن لجن های حاصل از تصفیه فاضلاب به علاوه پسماندی که در فعالیت کشتارگاه حاصل می شد یکی از مشکلات اساسی کشتارگاه بود که به محدوده بسیار بزرگی به شعاع خود شهرک 22بهمن پایش کرده بود و می توانست موجب ایجاد بیماری برای مردم شهرک شود که خود کشتارگاه برای رفع این مورد برنامه ای نداشت اما از طرف سازمان محیط زیست درسال 97 ملزم به عقد قرارداد با مرکز پسماند شد.

حل اینگونه مشکلات توان و زمان زیادی را از سکنه شهرک سلب کرد و این درحالیست که طبق قوانین و مقرارت پروانه کشتارگاه طیور باید توسط سازمان دامپزشکی وابسته به اداره کل صنایع و سازمان جهاد سازندگی (جهاد کشاورزی) صادر گردد و قبل از صدور پروانه باید وجود برخی امکانات برای نهاد صادر کننده مشهود شود و چنانچه کشتارگاهی از اجرای دستورالعمل های لازم سرپیچی کند متوجه برخورد قانونی می شود و مسئولیت آن متوجه اداره کل استان است.

اما سوال این است چرا باید تحقق حداقل های لازم برای صدور پروانه کشتارگاه چندین سال زمان ببرد؟ مگر پیش از آن نباید شرایط و امکانات سنجیده شود؟

 

بوی مشمئزکننده کشتارگاه اهالی شهرک را عاصی کرد

این کشتارگاه تاکنون با مشکلات و موانع زیادی روبرو بوده است که مسائل آن پس از صرف زمان و انرژی بسیار تا حدودی حل شده بود تا آنکه در اواخر سال گذشته کشتارگاه اقدام به آوردن دستگاه پخت ضایعات جهت تهیه پودر گوشت برای خوراک مرغ کرد که این اقدام منجر به استشمام بوی مشمئزکننده ای در فضای شهرک 22 بهمن شد که احتمال می رفت مسبب آن به کارگیری همین دستگاه باشد که به یقین حامل میکروب و موجب آلودگی هوا می شد.ئلذا شکایتی از جانب سکنه شهرک مبنی بر شناسایی و رفع این مشکل صورت گرفت. این اقدام سرآغاز مشکلات و مطالبه گری های چندساله اهالی شهرک شد که تاکنون بی جواب مانده است.

اهالی این منطقه می گویند: این بو سبب خدشه دار شدن شخصیت اجتماعی ما شده است چرا که اگر مهمانی در خانه باشد برایش این سوال پیش می آید که این محل چگونه جای زندگیست؟ و تصویر نادرستی در ضمیر ناخودآگاهش از منطقه و اهالی آن شکل می گیرد و از طرفی بوی بد پخت ضایعات سبب می شود در گرمای 50 درجه تابستان کاشان مجبور به خاموش کردن کولرها بشویم که آسایش ما را سلب می کند.

چندی پیش اهالی منطقه به ستوه آمده و شبانه تجمع اعتراضی را مقابل کشتارگاه کردند که به نقل از راوی زمانی که مامور محیط زیست و ماموران نیروی انتظامی به محل آمدند تنها پاسخی که دادند آن بود که مشکلی وجود ندارد ما که چیزی را احساس نمی کنیم اگر وجود مشکل مسلم شد پیگیری می کنیم به خانه هایتان بروید.

 

اهالی شهرک شکایت خود را به گوش مسوولان رساندند

بعداز آن شب اهالی مجددا شکواییه ای را در تاریخ پنجم شهریور می نویسند و به انضمام استشهاد محلی به نماینده ولی فقیه، فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، فرماندهی نیروی انتظامی، ریاست محیط زیست، سپاه و اداره اطلاعات کاشان رو نوشت می کنند که تاکنون اقدام یا پاسخ موثری برای حل این  مشکل دریافت نکرده اند.

رئیس شورای اسلامی شهرکاشان پس از دریافت شکوائیه اهالی شهرک در خصوص بوی تعفن حاصل از پخت ضایعات کشتارگاه نامه ای را به پیوست رونوشت آن شکوائیه در تاریخ ششم شهریور به رئیس اداره محیط زیست درخواست بررسی موضوع و صورت دادن اقدام لازم در مورد آن را می کند که طی پرس و جوی حاصله مشخص شد که شورای شهر نیز تاکنون پاسخی را دریافت نکرده است .

به راستی حل این معضل برعهده چه کسی است؟ آیا این کشتارگاه همه امکانات لازم و مجوزهای قانونی را داراست؟ به راستی تا چه زمانی قرار است اهالی شهرک 22 بهمن با این مشکل دست و پنجه نرم کنند؟ آیا انتقال کشتارگاه به محل دیگر آنقدر کار دشواری است که سال ها به طول بیانجامد؟با بررسی های صورت گرفته متوجه می شویم که قانون جواب پاره ای از سوالات موجود را واضح و روشن داده است.

براساس ماده 8 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی شهرداری ها و کلیه دستگاه های اجرایی وانتظامی مکلفند همکاری لازم درخصوص پلمپ و فک پلمپ محموله ها، وسایل حمل ونقل و اماکن ،انهدام اشیا ،لوازم، مواد آلوده و اماکن نشر بیماری که عفونت زدایی آنها ممکن نباشد را انجام دهد.

براساس تبصره 6 ماده 10 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی کلیه صاحبان و متصدیان محل ها و اماکن موضوع این آیین نامه حسب مورد مکلف به همکاری و ارائه اطلاعات لازم به بازرسین سازمان می باشند.

با وجود تمام این قوانین بازهم اقدام سازنده و رضایت بخشی در خصوص حل این مشکل از سمت هیچکدام از نهاد های ذی ربط صورت نگرفت تا آنکه سرانجام معتمدین ساکنان شهرک 22 بهمن در صد و بیست و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان شرکت کردند و در آن جلسه نیز به طرح مشکل کشتارگاه پرداختند.

 

فرمانداری متولی اصلی حل مشکل کشتارگاه مرغ

علی رسول زاده، رئیس شورای شهر در صد و بیست و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان در جمع معتمدین شهرک 22 بهمن اظهار کرد: مکاتباتی در جهت رفع و بررسی مشکلات کشتارگاه مرغ در نزدیکی شهرک ۲۲بهمن انجام گرفته است در همین راستا نامه ای به اداره حفاظت محیط زیست ارسال کرده ایم و خواسته ایم سابقه این مسئله را به شورا تسلیم کنداما پس از گذشت حدود یک ماه هنوز هیچ نتیجه کتبی به ما ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد : تمام اقداماتی که در خصوص کشتارگاه مرغ در توان و وظایف شورای شهر بوده انجام شده است متولی اصلی این مشکل فرمانداری است لذا شورا تنها می تواند مکاتبات و پیگیری هایی را انجام دهد.

حسینعلی وکیل، عضو شورای شهر کاشان دراین خصوص اظهار کرد: گذاشتن فیلتر برای دستگاه تولید پودر خون موضوع زمان بر و پرهزینه ای نیست. اگر از محیط زیست کاشان جواب دریافت نمی شود باید اقدام قانونی لازم را اجرا کرد و موضوع را به محیط زیست استان اطلاع رسانی کرد؛ این معضل باید هر چه زودتر حل شود خصوصا که با ساخته شدن شهرک فتح المبین مجموعه عظیم جمعیتی به آن سوی شهر هدایت می شود.

سید مهدی ناظم رضوی، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر کاشان، در خصوص کشتارگاه مرغ واقع در حوالی شهرک ۲۲ بهمن بیان کرد: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون چنانچه کشتارگاه سبب آلودگی و آزار ساکنین بشود می توان توسط دامپزشکی و محیط زیست پروانه آن را باطل کرد.

 

بوی نامطبوع حاصل تخلیه و سوزاندن غیرمجاز پسماند در اطراف شهرک

رئیس اداره محیط زیست کاشان در باره مسائل کشتارگاه مرغ شهرک 22 بهمن کاشان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم گفت: دریافت مجوز و تایید فعالیت کشتارگاه با سازمان جهاد کشاورزی است و این سازمان برای تایید صلاحیت واحدهای کشتار از سازمان های ذی ربط نظر میخواهد .

حسین خادمی افزود: زمانی که از ما در خصوص این کشتارگاه نظرخواهی شد ما تمام موارد قانونی از‌ جمله فاصله مناسب تا محل زیست انسان که یکی از مهم ترین ارکان است را سنجیدیم و زمانی که مطمئن شدیم تمام ویژگی های لازم را دارد این کشتارگاه را تایید کردیم.

وی تصریح کرد: برای استفاده از دستگاه پخت ضایعات نیاز به مجوز است که این کشتار گاه فاقد آن است حدود یک ماه است که دستور به خاموشی دستگاه پخت را داده ایم تا مجوز های لازم از طرف کشتار گاه اخذ شود اما نکته ای که وجود دارد آن است که در این مدت هم شکایاتی مبنی بر بوی نامطبوع در منطقه داشته ایم.

خادمی افزود: احتمال آنکه بوی نامطبوع به علت وجود دستگاه پخت ضایعات در صورت عملکرد نامطلوب باشد وجود دارد که لازم است پسماند کشتارگاه پس از آب گیری به روش اصولی به صورت متناوب منتقل شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست با اشاره به شکایت به دادستان مبنی بر فعالیت کشتارگاه بیان کرد: در طی نامه نگاری هایی که به دادستان انجام شد پاسخ دادیم که کشتارگاه پسماند خودش را مدیریت کرده اما هنوز برای دستگاه پخت مجوزی ندارد ضمن آنکه تاکنون هر ایرادی به کشتارگاه وارد کردیم اقدام به رفع آن کرده و فقط یک مورد که فاضلاب خود را تا نزدیک شهرک رها کرده بودن به دادگاه ارجاع داده و محکوم شدند و بعد از آن این موضوع را برطرف کردند.

خادمی با تاکید بر این موضوع که مشکلاتی در زمینه مدیریت پسماند شهری و صنعتی در شهرستان وجود دارد، اگفت: طی تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که در اطراف شهرک 22 بهمن پسماندهایی به صورت غیر مجاز تخلیه می شود که بعضا آثار سوختگی روی آنها دیده می شود و به نظر م یرسد بوی نامطبوع حاصل از سوزاندن غیرمجاز شبانه این پسماندها باشد.

خادمی در پایان خاطر نشان کرد: وجود کشتارگاه مرغ در شهرستان به دلیل وجود واحدهای مرغ داری و تامین مواد غذایی مردم ضروری است و از طرفی این کشتارگاه یک واحد صنعتی است که که سالانه درآمدزایی بالایی برای شهر دارد لذا نمیتوان به راحتی مانع از انجام فعالیت آن شد.

 

حل مشکل ساکنان شهرک 22 بهمن چه زمانی فرا خواهد رسید؟

مردم شهرک 22 بهمن مدت هاست درگیر حرف ها و گمانه زنی های مختلف هستند بالاخره این مشکل چه زمانی قرار است رفع شود؟ پیدا کردن منشا این بو که ممکن است آسیب رسان و خطرناک باشد تا چند سال دیگر باید ادامه پیدا کند؟ مسئولیت آن با کدام دستگاه است؟ چه کسی پاسخگوی تبعات آن خواهد بود ؟ لازم است بازه زمانی مشخصی پیرامون بررسی این مسئله بیان شود تا مردم باور نسبی پیدا کنند که مطالباتشان شنیده و پیگیری می شود.

اعضای محترم شورای اسلامی شهر بگویند حقیقتا تمام تلاششان را کرده اند ؟ دیگر هیچگونه مسئولیتی متوجه آن ها نیست؟ شهرداری نیز باید پاسخ بدهد که آیا تخلیه غیرمجاز پسماند در نزدیکی شهرک 22 بهمن صحت دارد یا خیر؟ اگر نه چه توجیهی برای وجود پسماندهای سوخته در حوالی این منطقه است؟

پاسکاری و شانه خالی کردن ها مشکلی را حل نخواهد کرد مردم منتظر دریافت پاسخ مطالباتشان هستند حال این موضوع مربوط به هر نهادی که هست باید پاسخگو باشد.

گزارش از: حانیه ابوالحسنی


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *