• شناسه خبر : 18815

به همت عباس حلواچی نشلجی

کتاب «گویش طاری ، جُستاری در گویش راجی روستای طارِ نطنز» منتشر شد

کتاب (گویش طاری،جُستاری در گویش راجی روستای طارِ نطنز) تالیف عباس حلواچی نشلجی توسط انتشارات سوره تماشا منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از کاشان آنلاین، گویش روستای طارِ نطنز از جمله گویش های مرکزی ایران به شمار می‌رود که در میان گویش‌های روستاهای نطنز، کمتر دَستخوش تغییر و تحوّل قرار گرفته و بدین جهت مطالعه و تحقیق در مورد آن دارای اهمیّت فراوانی است.

عباس حلواچیِ نشلجی با بیان اینکه این گویش در برخی مناطق به گویش”راجی”،”دِهی”،”ولایتی”یا”بور بَشَه”شهرت دارد گفت: روانشاد احسان یارشاطر و دکتر حبیب برجیان، استادیار دانشگاه کلمبیا عنوان “مادی نُو” را برای زبان‌های ایرانی و غیر کُردی نیمه شمالی ایران مناسب می دانند.

وی افزود: این گویش در بسیاری از شهرها و روستاهای مرکزی ایران همانند کاشان،دلیجان، نطنز،اردستان و نایین پراکنده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه دلیل انتساب این گویش به”راجی”به دلیل مرکزیت شهر”ری-راگای باستان”در مرکزیت سرزمین ماد میانی(راجیانا) است یادآور شد: گفتار پیش رو ماحصل یک سال تحقیق و پژوهش مُسمتر در زمینه گویش روستای طارِ نطنز است.

به گفته حلواچیِ نشلجی، در این پژوهش و با همکاری تَنی چند از گویشوران طاری حَجم قابل توجّهی از واژه‌های کُهن و فراموش شده این گویش باستانی گردآوری و ثبت و ضبط شده است و همچنین برخی از اَفعال طاری به عنوان نمونه صرف و نَحو شده است.

وی ادامه داد: در این پژوهش تعدادی از واژهای کُهن طاری با واژه‌های هم ریشه در دیگر گویش‌های منطقه مرکزی ایران، بخصوص گویش‌های روستاهای اطراف نطنز و همچنین با زبان‌های کُهن اَوستایی و پَهلوی سنجیده شده و مورد بررسی و مداقّه قرار گرفته است.

این کتاب پنجمین اثر پژوهشی عباس حلواچی نشلجی،پژوهشگر جوانِ کاشانی است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *