• شناسه خبر : 9161

چهارشنبه‌های آلوده در کاشان

در طول یکماه گذشته امروز چهارشنبه دهم دیماه به عنوان دومین چهارشنبه آلوده هوا در کاشان و آران و بیدگل از طرف مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام و ادارات دولتی و غیردولتی هم به تبع آن تعطیل شد.

اینکه واقعا بر اساس چه شاخص‌هایی این تعطیلی‌ها انجام شده و می‌شود برای بسیاری از شهروندان و فعالین حوزه محیط زیستی یک علامت سوال بزرگ است.

قصه جالب ماجرا آنجاست که در حالیکه دستگاه شاخص آلودگی هوای کاشان همچنان در خواب و هیچ اثری از شاخص‌های آلودگی در هیچکدام از مراجع اطلاع رسانی مثل سایت اداره کل محیط زیست استان اصفهان و حتی سایت سازمان محیط زیست کشوری نیست چگونه حداقل برای کاشان و آران و بیدگل این شاخص سنجیده و نتیجه بر افزایش آلاینده‌های جوی و در نتیجه تعطیلی مراکز اداری مقرر می‌شود.

به هر حال رمزگشایی از این تعطیلات چهارشنبه‌ای پر از آلودگی در کاشان و آران و بیدگل و حتی شهرهای دیگر به مرور زمان مشخص خواهد شد ولی معیارهای این میزان از تشخیص آلودگی برای مردم هم مشخص و معین شود، کمی از آن رمزگشایی ندارد.

اینکه در این ایام کرونایی تا به این حد مسئولین و مدیران به فکر مردم هستند خود جای تشکر دارد ولی خوب این سوالات و ابهامات ذهن بسیاری از شهروندان را قلقلک می‌دهد.

واقعا آیا ادارات فقط در آلودگی هوا موثر هستند و بانک‌ها همچنان باید به ارائه خدمات بپردازند با چه منطقی سازگار است؟

یا اینکه حجم آلایندگی کارخانجات و صنایع برای شهر و مردم بیشتر است یا ادارات؟

مورد دیگر درباره آلایندگی خودروهای دیزلی و تک سرنشینی است که به گفته تمام کارشناسان محیط زیستی خود یکی از منابع اصلی آلایندگی هوا هستند، پس چرا از فعالیت آنها جلوگیری نمی‌شود؟

اینکه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم در این شرایط کرونایی چه سهمی از مسئولیت و تدابیر اتخاذ شده از طرف مسئولین دارد؟ یکی دیگر از سوالات بی پاسخ در این ارتباط است.

و در آخر اینکه آیا اتخاذ تصمیماتی برای این موضوع مثل تعطیلی ادارات آیا فقط یک تصمیم تسکین دهنده این شرایط هست یا نیست؟! اگر هست چرا اقدامی زیربنایی و جدی برای رفع این مشکل حداقل در شهرهای کوچک مثل کاشان و آران و بیدگل انجام نمی‌شود و اگر نیست پس چرا این تصمیمهای یک شبه اجرایی می‌شود؟!

به هر حال از شهر و دیاری که مدعی استان شدن دارد حداقل برای این موضوع باید تصمیمی پایدار و ماندگار اتخاذ شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *