• شناسه خبر : 2483

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان جایزه کتاب سال عاشورا را کسب کرد

کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا» نوشته محمد مشهدی نوش آبادی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان برگزیده سومین دوره کتاب سال عاشورا شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مراسم اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا در سالن اندیشمندان علوم انسانی تهران با حضور جمعی از مسوولان و نویسندگان برگزار شد که اثر محمد مشهدی نوش آبادی توانست برگزیده این رخداد علمی در بخش پژوهش تاریخی شود.

کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا نوشته محمد مشهدی نوش آبادی در 400 صفحه در قطع رقعی توسط نشر آرما در سال ۱۳۹۷به چاپ رسیده است.

این دوره از کتاب سال عاشورا با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوعات «امام‌حسین (ع)، خانواده و یاران آن حضرت»، «تاریخ و تحلیل واقعه‌ی عاشورا»، «ادبیات و هنر عاشورایی» و «فرهنگ و آیین‌های عزاداری» با عنوان جایزه «دعبل خزاعی» در ۲۰ رشته برگزار شد.

در سومین دوره کتاب سال عاشورا که مربوط به کتاب های سال های 96 و 97 بود 264 عنوان در دبیرخانه به ثبت رسید که پس از بررسی آثار رسیده در رشته های گوناگون توسط 35 داور در نهایت از 17 کتاب منتخب در 20 رشته در مراسم اختتامیه تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا که به نقش صوفیه، قلندریه و اهل فتوت در پایه گذاری آیین های محرم می پردازد، ابتدا ضمن معرفی موضوع و مرور منابع، سابقۀ عزاداری را در سنت اسلامی و ایرانی مطرح کرده است.

سپس درخصوص اهل فتوت و فتوت نامه سلطانی، قلندران و قلندرنامه ها بحث و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که اهل فتوت و قلندریه در آن نقش ایفا کرده‌اند، بررسی کرده است؛ که می توان به بررسی آیین های سقایی، جریده برداری، سنگ زنی، توغ برداری، نخل برداری و قمه زنی اشاره کرد.

همچنین در فصلی به نقش صوفیان صفوی در گسترش آیین های محرم پرداخته و در فصول پایانی به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعۀ عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه خوانی پرداخته است.

 

 

                     


    نودی
    (0) (0)

    نودی

    سپتامبر 27, 2019

    از چه منابعی استفاده کردین؟

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *