• شناسه خبر : 377

در شورای ترافیک استان؛

پروژه کنارگذر کاشان جامانده است

کاشان ترافیک دارد. هرجای آن برانید قفل شده است، مدخل و غیرمدخل ندارد. ماشین‌ زیاد شده و خیابان‌ها از پنجاه شصت سال پیش به این طرف فرقی نکرده است. عقل سلیم حکم می‌کند بخشی از این ترافیک را به بیرون شهر منتقل کنیم، به راه ها و خیابان‌هایی که به کمربندی و کنارگذر نامیده می‌شود. چندتا از این‌ها در شمال و جنوب، شرق و غرب شهر کشیده شده و نیمه‌کاره به حال خود رها شده است. نمی‌دانم چه شده است که همه‌ی اینها را ول کرده ایم و به میدان مدخل چسبیده‌ایم. و از آن برای خالی‌کردن دق‌دلی‌هامون کمک گرفته‌ایم.

عبدالمجید رفیعی برزکی* – دوره دوم شورای اسلامی شهر کاشان را به یاد بیاورید. آن روزها که اعضاء مثل این روزها مشغول دعواهای داخلی خودشان بودند آران و بیدگلی ها گیوه ورکشیده مثل برق و باد کنارگذر شسته رُفته‌ای در دل کویر آران و بیدگل کشیدند و رفتند. نزدیکی‌های کاشان که رسیدند شورای اسلامی کاشان از خواب بیدار شد و خاک توی بازی آنها پاشید. چند دال بُتنی جلوی راهشان گذاشتند و بهانه درآورند، این را ببین آن را ببین؛ چرا آران و بیدگلی‌ها کنارگذر داشته باشند و ما نداشته باشیم. بیدار شدند ولی دیر بیدار شدند و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را دیدند که فکری بکند. این شد که ردیفی به زور در دل بودجه چپاندند که کاشان هم برای خودش کنار گذر داشته باشد و قس علی‌هذا …
سه چهار دوره شوراهای اسلامی از آن موقع می‌گذرد. آمده و رفته‌اند و حرف‌های خوبی برای خودشان و مردم تعریف کرده‌اند ولی هنوز گیر و گور کنارگذر کاشان و آران و بیدگل رفع نشده است. چند صد میلیارد تومان وسط هوا و زمین معلق مانده است. بخشی، آن طرف آران و بیدگل و بخشی این طرف، مابین کاشان و آران و بیدگل. ترافیک ماشین‌های سبک و سنگین در همین یکی دوتا خیابان کمربندی، اکسپورت و مدخلِ شهر بیداد می‌کند آن وقت خیابان‌های وسیع، صاف و مستقیم وسط بیابان خاک می‌خورد.
خدا خیرش بدهد آقای”محمد ناظم رضوی” شهردار قبلی کاشان را. انسان جایزالخطاست. هرکسی بدون عیب و ایراد نیست. ضمن آن که اشکالاتی به بعضی از کارهایشان گرفته‌اند کارهای خوب هم زیاد کرده‌اند. یکی از کارهای خوبشان پیگیری کنارگذر بود. آدم باید منصف باشد. اشکالات را که می‌گوید خوبی‌ها را هم بگوید. رضوی خودش را به آب و آتش زد که کنارگذر راه بیفتد. ماشین‌های راهسازی را مثل مور و ملخ به جان کنارگذر انداخت. منتظر اعتبارات دولتی نماند. مقامات کشوری و استانی را به پروژه برد. از همه‌ی ظرفیت شورا، راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری استفاده کرد که گره آن را باز کند و سیل ترافیک داخلی شهری را به آن طرف هدایت کند که عمرِ شهرداری‌اش وفا نکرد و کار به دست بزرگان همدلی افتاد..
این روزها عقده ترافیک کاشان چندباره سرباز کرده است. از اتفاق همه‌ی کاسه کوزه‌ها سر برج و باروی مدخل شکسته شده است. هرکسی مترصد فرصت است تا ماهی خودش را از این آب گل آلود بگیرد. از چاله‌ای که قرار است وسط مدخل کَنده شود تا بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی – عمرانی کاشان در طول تاریخ شهرنشینی رقم بخورد.
موضوع آن‌چنان پیچیده نیست. کاشان ترافیک دارد. هرجای آن برانید قفل شده است، مدخل و غیرمدخل ندارد. ماشین‌ زیاد شده و خیابان‌ها از پنجاه شصت سال پیش به این طرف فرقی نکرده است. عقل سلیم حکم می‌کند بخشی از این ترافیک را به بیرون شهر منتقل کنیم، به راه ها و خیابان‌هایی که به کمربندی و کنارگذر نامیده می‌شود. چندتا از این‌ها در شمال و جنوب، شرق و غرب شهر کشیده شده و نیمه‌کاره به حال خود رها شده است. نمی‌دانم چه شده است که همه‌ی اینها را ول کرده ایم و به میدان مدخل چسبیده‌ایم. و از آن برای خالی‌کردن دق‌دلی‌هامون کمک گرفته‌ایم.
بعضی وقت‌ها «قانون» و «کار کارشناسی» هم محمل خوبی است تا سلیقه‌های شخصی و حزبی خودمان را بر آن سوار کنیم. یعنی این همه صغری و کبری بچینیم که بگوییم مثلاً زیرگذر یا روگذر بخشی از ترافیک را کاهش می‌دهد. گفت «از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است!». باید فکری برای حجم پُرتعداد ماشین سبک و سنگین کرد که از دل کاشان می‌گذرد؛ حالا روی زمین یا زیرزمین. بعد قسم حضرت عباس می‌خوریم که به خدا خوب است و اگر کسی با آن مخالفت کرد؛ نیتش چنین است و چنان است.
جناب شهردار پس از جلسه شورای ترافیک که چند روز پیش در فرمانداری کاشان و پشت درهای بسته برگزار شده است می‌فرمایند: «جلسه فوق‌العاده خوب و کارشناسی برگزار شد و الان این پروژه کاملاً پشتوانه‌های قانونی دارد» و در پاسخ به پرسش خبرنگار که چرا این پروژه در شورای ترافیک استان مطرح و به جمع‌بندی نرسیده است پاسخ می‌دهند: «این نشان از احترامی است که به بزرگ‌ترین شهر استان گرفته می‌شود که مسئولین استان برای بررسی پروژه به شهرستان می‌آیند»
بد نیست جناب شهردار به این پرسش پاسخ بدهند. قطعاً شورای ترافیک میوه‌فروشی یا بقالی نیست که مصوبات آن ریز و درشت داشته باشد و جدا کنیم. اگر منبع و مرجع امور شهری و ترافیکی است برای همه‌‌ی امور است و اگر نیست شایسته نیست مواردی از آن را مصادره به مطلوب کنیم. اضافه بر آن شهردار به عنوان مجری قانون فارغ از دوره و زمان خاص موظف به تبعیت و اجرای مصوبات است. پرسش آن که چرا مصوبات همین شورای ترافیک در خصوص کنارگذر جا مانده است و شهرداری وقعی به آن نمی‌گذارند و برای پروژه‌ای مدخل فصل‌الخطاب است؟
از طرف دیگر می‌فرمایند اصفهانی‌ها غم کاشان دارند. سر از پا نشناخته به کاشان آمده‌اند تا مسائل ما را رفع و رجوع کنند. انشاءالله که چنین است. گفتن ندارد. حضرتعالی می‌دانید و می‌دانیم که اصفهانی‌ها خیلی ما را دوست می‌دارند. پس خودمان را با این چیزها سرگرم نکنیم. سری به کنارگذر بزنید. شاید راه بهتری باشد.

**نائب رئیس سابق شورای اسلامی شهرستان کاشان


    (3) (1)

    ژوئن 16, 2019

    تذکر بجایی بود . ولی بنظر میرسد کمی یکسویه نگاه شده . تا آنجا که اطلاع دارم هر دو پروژه در دستور کار شهرداری قرار دارد و آن پروژه هم ادامه دارد . ولی داستان پروژه کنار گذر بعلت ورود بخشی از آن به شهرستان آران و بیدگل پیچیده تر از ظرفیت صرف شهرداری است . این پروژه نیاز به اهتمام تمام دستگاههای ذیمدخل و البته سایر مراجع ناظر یا کارگشا اعم از شورای شهر ، فرمانداری و ... دارد . چیزی که در کاشان امروز جامانده تر از کنار گذر است !

    علیزاده
    (1) (0)

    علیزاده

    ژوئن 16, 2019

    تواین دوره زمونه که هرکس به فکر پرکردن جیب خودشه.. پیشرفت شهر براشون مهم نیس

    (2) (0)

    ژوئن 16, 2019

    آفرین

    رجبی
    (1) (2)

    رجبی

    ژوئن 17, 2019

    اخه اینجوری که تو حرف میزنی هر آدم بیسوادی هم می تواند حرف بزند اگر کارشناس نیستی حق نداری نظر کار شناسی بدهی شما خبر از مطالعات طرح داری یا خودت را بالاتر از اینها می دانی پسر خوب چیزی که در آن تخصص نداری را واردش نشو می سوزی....

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *