• شناسه خبر : 5176

پایان زندگی با ملحفه سپید

همراه مرد بیماری که به تخت آی سی یو نیاز دارد اما از ۲ شب گذشته به دلیل کمبود تخت مراقبت ویژه در اورژانس بستری است، گریه کنان می گوید؛ پدرش به دلیل عدم انتقال به ICU همچنان در شرایط وخیم از شب تا صبح را سر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، خبرگزاری ایرنا در گزارشی درباره بیمارستان بهشتی کاشان نوشت: شب که به میانه می رسد، پیرمرد، ناگهان، ایست قلبی می کند. پرستاران اورژانس دست به کار می شوند و پیرمرد را با تخت به اتاق احیاء می برند و دختر، فریاد زنان، پشت سر آنان راه می افتد.

عملیات احیا پاسخ می دهد و پدر عجالتا به زندگی بازمی گردد؛ عجالتا از این باب که پدر به دلیل بازگشت به اورژانس و شرایط نامناسب این بخش، صبح هنگام در حالی که روی پیکر پدر، ملحفه سپید کشیده شده است به سردخانه منتقل می شود.

پرستار اورژانس می گوید: برخی روزها شاهد چندین نمونه از این دست هستیم و این مایه تاسف و درد دو چندان است که گاهی به مدت چند روز بیمار بدحالی در اورژانس به اجبار بستری می شود.

کمبود تخت‌های مراقبت ویژه مثل ICU و CCU موجب می شود که گاهی مسئولان بیمارستان مجبور شوند بیمار واجد مراقبت ویژه را به علت همین کمبود روی تخت اورژانس بستری کنند به امید زمانی که یکی از تخت‌های مراقبت ویژه خالی شود.

اینجا اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان است

اینجا اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان یکی از چند صد اورژانس بیمارستانی کشور است.  جایی که بیمار اورژانسی براساس قوانین بیمارستانی، پس از ۶ تا نهایت ۱۲ ساعت باید در این بخش تعیین تکلیف شود. یعنی یا ترخیص یا در بخش عمومی و یا مراقبت ویژه بیمارستان بستری شود. اما در اورژانس این بیمارستان، بیماران بستری به اذعان برخی همراهان بیمار، سابقه ۱۰ روز ماندگاری در اورژانس به جای بستری شدن در بخش را هم دارند.

فضای اورژانس بیمارستان بهشتی کاشان چگونه است؟

فضای اورژانس بیمارستان بهشتی کاشان به عنوان دسترس پذیرترین بخش مردمی در همان ابتدای ورود، شرایط جنگی را تداعی می کند، انگار مکانی شبیه پارکینگ عمومی است که تبدیل به بیمارستان صحرایی شده است. بوی تعفن در محل اورژانس به حدی است که راه نفس کشیدن را می بندد و ناخودآگاه حالت تهوع دست می دهد.

ازدحام تخت‌ها و بیماران به وضوح بسیار بیشتر از ظرفیت اورژانس است. اما نبود امکانات، کم توجهی کارکنان، عدم برخورداری از پزشک متخصص به صورت شبانه روز بویژه از عصر به بعد کم ترین مشکلاتی است که دل همراهان بیماران و نیز بیماران را به درد آورده است.

یک محیط پر از استرس برای بیمار

یکی از موارد و نکات لازم برای درمان بیمار،  ایجاد محیطی آرام و بدون جنجال و سر و صداست. اما حضور مختلط بیماران در بخش اورژانس این بیمارستان از بیماران، فضای اورژانس را به فضایی پرتنش و پر استرس تبدیل کرده است. به عبارت دیگر در این اورژانس هم بیمار سرپایی  یا بیمار نیازمند بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه را می توان دید که تختش در کنار تخت مراجعه کننده جوانی قرار دارد که به خاطر مثلا یک دعوا یا کتک کاری همراه با ماموری در وضعیت بسیار نامناسب و با داد و بیداد و ناسزاهای رکیک بستری شده و زیر سرم رفته است.

هتلینگ نامناسب برای بیمار اورژانس

وقتی بیماری در بیمارستان بستری می شود باید به او خدمات دیگری به جز خدمات پزشکی بدهند که به آن هتلینگ می گویند.

شاید این پرسش برای برخی باشد که هتلینگ بیمارستان یعنی چه؟ در واقع هتلینگ بیمارستانی به تمام فعالیت های خدماتی، زیستی، رفاهی و حتی ظاهری بیمارستان گفته می شود که اتفاقا تمام این فعالیت‌ها نزدیک به خدماتی است که کارکنان هتل به مشتریان خود ارائه می دهند. جالب اینجاست که این فعالیت ها به طور مستقیم به درمان بیماران مربوط نمی شود اما در میزان رضایت آنان بشدت تاثیرگذر است.

هتل و بیمارستان از جهاتی شبیه به هم هستند مثلاً هر دو دارای قسمت هایی مثل پذیرش، آشپزخانه، فضای عمومی جهت رفاه همراهان یا میهمانان هستند اما در تمام موارد شبیه نیستند مثلاً قسمت های درمانی که بیمارستان دارد. شباهت بعدی، همانگونه در هتل نحوه صحبت و رفتار هتلداران همراه با احترام و توجه با میهمانان خود هست، در دستورالعمل هتلینگ بیمارستان ها اولویت اصلی آنان احترام و توجه به بیمار خود جزو موارد اصلی است.

خُب باید دید آیا چنین خدماتی یا به قول معروف هتلینگ اورژانس بیمارستان بهشتی هم اینگونه است؟ خدمات تعویض بستر و دیگر پرستاری های خاص بیماران نیازمند مراقبت های ویژه اما بستری شده در اورژانس که باید توسط پرسنل انجام شود، توسط همراه بیمار در شرایطی نامناسب و با امکانات محدود انجام می شود. در این میان اصلا شاید مهم نباشد که آیا این امور را همراه بیمار بلد هست یا خیر.

وقتی می‌گوییم امکانات محدود یعنی اینکه مثلا باید حداقل یک کیسه زباله مخصوص کنار تخت باشد که نیست یا اینکه ماسک و دستکش استاندارد وجود داشته باشد که آنهم بیشتر وقت ها نیست. با این وجود این مساله کاملا غیربهداشتی در مجاورت بیماری صورت می گیرد که خودش اموراتش را انجام می دهد و به ناچار باید بسیاری از آلودگی ها را بپذیرد و این در حالی است که با کمی مدیریت قابل حل شدن است.

از سوی دیگر مساله بهداشت اورژانس به شدت زیر سوال است. از تمیز کردن کف اتاق یا سالن گرفته تا سطل های زباله ای که با فاصله های کمی از بیماران قرار گرفته است و هیچ تفکیکی برای زباله های مختلف نیز وجود ندارد. در این سطل ها از پوشاک آلوده بیماران تا چیزهای دیگر یافت می شود.

از دیگر مشکلات همراهان بیماران، کمبود شیر آب و یا سرویس مناسب شست‌وشو در بخش اورژانس است به طوریکه تنها یک روشویی قدیمی در کنج و گوشه ای از این فضا تعبیه شده است که در دید قرار ندارد و هم اینکه به دلیل ازدحام تخت ها و حتی چسبیده بودن آنها در ساعاتی به همدیگر، قابلیت استفاده برای همگان را ندارد.

این بخش همچنان از نبود سرویس بهداشتی مناسب نیز رنج می برد به نحوی که برای بانوان از دو سرویس بهداشتی موجود یکی به دلیل مسدود بودن و کثیف بودن، غیر قابل استفاده و متروکه  و دیگری، مشترک برای تخلیه سوند بیماران بدحال و استفاده بیماران سرپایی است.

آقای دکتر! ظهر بخیر

از سویی دیگر، پزشک متخصص مشترک بیماران به جای اینکه صبح ها به بیماران سر بزند گاهی این سر زدن ها به ظهر و بعد از ظهر یعنی ساعت ۱۴ طول می کشد و باید به آن پزشک بابت این دیر آمدن ها ظهر بخیر گفت. با اینکه وظیفه بسیاری از پرستاران و همراهان نگران بیماران بویژه بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه بستری در بخش اورژانس این است که تکلیف خود برای مواردی همچون دارو و خوراک بیمار را  باید از اول صبح براساس دستور پزشک بدانند، در بیمارستان شهید بهشتی کاشان اینگونه نیست چون به اذعان خود پزشکان و پرستاران، حال این بیماران لحظه ای است و بیمار تا روز بعد یا حتی تا لحظه بعد، شرایط متفاوتی را پشت سر می گذارد.

وقتی هم که پزشک بالاخره می آید، بیمار، پس از معاینه شدن تا روز بعد، وسیله آزمایشگاهی دانشجویان پزشکی و پرستاران بدون حضور پزشک قرار می گیرد و شرایط بسیار وخیم تری را پشت سر می گذراند. به عبارت دیگر از ظهر تا صبح یا ظهر روز بعد یعنی چیزی حدود ۱۶ تا ۲۴ ساعت هیچ پزشکی نه برای سرکشی به بیماران می آید و نه پاسخگویی به همراهان بیمار وجود دارد. بنابراین دست همراه بیمار تنها به دانشجویان پزشکی می رسد. بیماران دقیقا اینجا همچون بخشی از آزمایشگاه و موضوع آزمایش و آزمون و خطای دانشجویان پزشکی اند. یک کلاس درس عملی البته بدون حضور استاد.

تمام فرضیات و یافته ها و آموخته های علمی دانشجویان اینجا به محک آزمایش، توسط خودشان گذاشته می شود تا بهتر یاد بگیرند و به خود نمره دهند. غافل از اینکه اینجا خطا به قیمت جان یک انسان تمام می شود. یاد بگیرند، آزمون و خطا کنند، تخصص و فوق تخصص شان را با آزمایش روی بیمارانی بگیرند که به خاطر نداشتن توانایی مالی، امکان بستری شدن در بیمارستان های خصوصی کاشان را ندارند و ناچارند چند روز در اورژانس بیمارستان آموزشی بمانند تا شمارش معکوس برای مرگ داشته باشند.

آزمایش خون بدون استفاده

گاهی در اورژانس فعالیت های مشابه و نبود هماهنگی پرستاران را هم می بینیم. به عنوان نمونه، پرستاری بر بالین بیمار حاضر می شود، فعل و انفعالی روی بیمار انجام می دهد بعد از نیم ساعت پرستار دیگری می آید و همان کار را تکرار می کند و این اشتباه گاهی به تداخل دارویی، تمدید تزریق یا خوراندن دارویی تکراری منجر می شود که برای برخی بیماران بسیار خطرناک است.

نکته قابل تامل دیگر آزمایش خونی است که از همه بیماران این بخش، ابتدای هر صبح گرفته می شود. از پرستاری که برای گرفتن آزمایش آمده است، سوال می کنم: این آزمایش خون هر روزه برای چیست؟ پرستار می گوید: متاسفانه این رویه بدون هیچ فلسفه ای کار روتین (عادی) و دائمی پزشکان اورژانس شده است و در بسیاری موارد حتی پزشک نگاهی مختصر هم به نتیجه آزمایش نمی کند و جواب آزمایش در پرونده بیمار بدون هیچ سود و تاثیری در فرایند درمان بایگانی می شود.

به هر حال اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان با این مشکلات، مراجعان بسیاری دارد و نقطه امید بسیاری از درماندگان از بیمارستان های خصوصی است. امیدی که امروز تنها پیام آور اضطراب و یادآور مرگ است آنچنان که در بین مردمان بومی معروف شده است که کسی سالم و زنده از این بیمارستان خارج نمی شود.

پیگیری های خبرنگار ایرنا برای پاسخگویی مسئولان امر در این زمینه تا لحظه مخابره این گزارش، بی نتیجه ماند. دکتر محمدحسین مکی، مدیر مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی کاشان با وجود حضور در اتاقش از گفت وگوی حضوری و حتی تلفنی با خبرنگار ایرنا سرباز زد.


    سما
    (2) (1)

    سما

    ژانویه 24, 2020

    یک مشت ادمکش جمع شدند مادرمو دست دستی کشتن خدا انشالله ازشون نگزره خدا لعنت کنه دکتر ... رو که بادست دست کردن جراحی مادرمو ۶ماه عقب انداخت روزی رفتم مطبش التماسش کردم اقای دکتر نامه بهم بده مادرمو ببرم تهران گفت نامه بدم ببری تهران بیمارستانهای تهران بیشترینش شاگردای من بودن نامه بدم به شاگردم . خلاصه اخر مادرمو بردم اصفهان ولی دیر بود خیلی دیر خدا همگیشونو لعنت کنه . خصوصا بخش جراحی .

      (0) (0)

      ژانویه 25, 2020

      باید شکایت میکردی. بیمارستان بهشتی قتلگاه هست

    (3) (0)

    ژانویه 24, 2020

    باسلام دربیمارستان حتی یه بالشت وپتو وملحفه که روی تخت کشیده میشودهم یافت نمیشودغیرازاینکه رسیدگی به حال بیمارنمیکنند.

    مسعود غزنوی
    (0) (2)

    مسعود غزنوی

    ژانویه 25, 2020

    این گزارش قطعا" مغرضانه نوشته شده.. درسته که مشکلات هست و شلوغی هم در بیشتر مواقع وجود دارد، اما رسیدگی ها و سرکشی ها، به صورتی که خبرنگار ادعا کرده، به هیچ وجه صحت نداره.در اورژانس، همیشه پزشک عمومی و‌ پزشک طب اورژانس حضور دارند. اضافه کنید رزیدنت ها را که در مواقع لزوم کمک می کنند و‌پرستاران و زحمتکشان دیگر که ۲۴ ساعته به انجام وظیفه می پردازند.. درضمن بسیاری از بیماران از نحوه خدمت رسانی راضی اند و بسیاری ، با حال بد بستری و با درمان رضایت بخش و حال عمومی خوب مرخص می شوند. البته همیشه استثنائاتی وجود داشته که بخصوص در این حجم‌عظیم مریض و کمبودها طبیعی به نظر می رسد.. این را هم در خاتمه بگم که علی رغم این‌که کارانه پزشکان بیش از یک سال و پرستاران ده ماهه که معوقه شده ، ولی پرسنل درمان با جان و دل همچنان به خدمت رسانی به بیماران مشغولند.

    (1) (0)

    ژانویه 25, 2020

    سلام ماهمه ادعاداریم انسان هستیم ولی وقتی دردهم نوعمان برایمان مهم نباشدواقعاانسانیت ووجدان داریم من آدمی نیستم که روی هواحرف بزنم باچشمهای خودم دیدم وازخیلی هاکه مطمئن مطمئنم حقیقت می گویندشنیده ام آنجاآنطورکه بایدرسیدگی نمی کنندیامی گویندآنجاکشتارگاه است خودم ازسونوگرافی که آمدم بیایم اتاقم بالای فلزی که دورتادوردیوارهاهست موش صحرایی می رفت اندازه اش ازموشهای خانه بزرگتربود بخش زایشگاه من زنی بودم که نمی ترسیدم اگه کسی بودکه ترس داشت واتفاقی برایش می افتادچه می کردندتوالت آن اتاق راکنده بودندپایین درش بازبودآمده بودرفتم گفتم گفت می دانیم تاخدمات اومدلامپ عوض کندبه اوگفتم رهانکردم تافلزهایی که پایین درچوبی می زنندآب نخوردزدنداگه بچه طرف می افتاد؟ پیگیری هم می شدآخرتبرئه می شدندومی رفت آقای رئیس دکترهاوپرستارانی که واقعادردهم نوع برایتان مهم نیست بیمارازسرخوشی آنجانیامده وکسی یاکسانی اسلحه وشمشیرپشت گردن شمانگذاشتندکه این شغلهاراقبول کنیدوشغلهایی نداریدکه ازسراجبارمجبورشده باشیداین شغلهاراقبول کرده باشیدبگوییدشغلی نبوده مانان نداشتیم بخوریم این شغلهاراانتخاب کردیم مسئولین اهل کاشانم وجدانی پیگیرباشیدخداوندخیرتان دهدمی گویندشهری که آنقدرمریضش زیاداست دکترخوب کاربلدومتعهدکم دارد

    am
    (0) (1)

    am

    ژانویه 25, 2020

    باسلام کاملا باغرض نوشته شده . مشکلات هست و همیشه هم بوده . شمایی که حرف های عامیانه مردم رو منتشر میکنی بهتر بود با چندتا پرستار و پزشک اورژانس هم مشورت میکردی . صد سال دیگه هم این لحن کاشانی تغییر نمیکنه که میگید کشتارگاه . بیمارستان خصوصی کاشان میلاد و یثربی رو هم ببینید و مشکلات وکمبودها رو با وجود مبالغ هنگفتی که از مردم میگیرند هم منتشر کنید . پر واضح است شما در جهت منافع خود و با غرض ورزی این مطالب رو منتشر میکنید و هیچ کاری به بهبود اوضاع ندارید .

    (1) (0)

    ژانویه 25, 2020

    شمایی که میفرمایید معرضانه بفرمایید یک شب کنار یک بیمار توی اوژانس سر کنید ببینید حقیقت محض هست یا خیر؟ بله پزشک و رزیدنت هستند اما همه دانشجو و همه دنبال یادگرفتن. تمام شب از عصر تا روز بعد قحطی یک پزشک مجرب بود. و اتفاقا در درج مطالب کاملا با همین پرستاران و رزیدنت ها صحبت شده فقط اونها صادقانه حرف زدند چون نمیدونستند طرفشون خبرنگاره

    (0) (1)

    ژانویه 25, 2020

    متاسفانه گزارش مناسبی ارایه نکردید کاملا غیر علمی امکانات با تعداد بیماران مناسب نیست و همینطور تعداد پزشکان و پرسنل به نسبت بیماران که مسلما مشکل از بودجه است و مسلما اورژانس بهشتی شلوغ که نیازمندی به تخت بیشتر را میرساند نه توهین به افراد

    (1) (0)

    ژانویه 26, 2020

    آنهایی که واقعیت نمی خواهیدقبول کنیدوکتمان می خواهیدبکنیدویاخودتان اگربیمارستان هم رفتیدآشنایاپارتی داشتیدکه به شمااساسی رسیدگی کردندخیلی سال است ازبیمارستان بهشتی مردم ناراضی هستندولی همیشه به خودشان واطرافیانشان فقط گفتندحالاکه یه رسانه نوشته مغرضانه شده درسته دکتروپرستاردلسوزوخوب هم هست ولی کم است اگردکتروپرستاری واقعاخسته است ویادکتری تشخیص نمی دهدبگویدمن نمی دانم چه مشکلی داری نه اینکه طرف ... آزمایشگاهی کنندتامتوجه شوندچه موردی داردبعدبایدپرستارخیلی دقت به نوع آمپول ودوزآمپول بکندکه یه باراشتباه نوشته نشده باشدبعدماکاربه مقایسه بامیلادو...نداریم چون اگه پول داشتیم جاهای بهترمی رفتیم البته انشاءالله هیچ کسی اصلامریض نشودمطمئن باش آنهایعنی میلادو..اگه واقعاپول بیشترمی گیرندورسیدگی نمی کنندمسلم پول اونجوری جایی ازبین خواهدرفت

    (0) (2)

    ژانویه 29, 2020

    جمع کنید این رسانه مسخره تون رو

    F. Gh
    (0) (2)

    F. Gh

    ژانویه 29, 2020

    مثل سگ دارید دروغ میگید .

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *