• شناسه خبر : 14214

پایان برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده خرمدشت

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان از پایان انجام عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه چهارتاقی خرمدشت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مهران سرمدیان با اعلام خبر فوق افزود: علی رغم اینکه برنامه تعیین عرصه و حریم این اثر ارزشمند تاریخی به منظور حفاظت قانونی و جلوگیری از روند تخریب آن جزو اولویت های اداره میراث فرهنگی کاشان بوده است، اما به دلیل محدود بودن اعتبارات مطالعاتی این امر تاکنون محقق نشده بود، لذا پس از انجام هماهنگی های لازم و با نظارت مسئول حوزه باستان شناسی این اداره، برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به سرپرستی عباس رضائی نیا عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و با همکاری گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان وهمچنین با حمایت مالی موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان،بخشدار مرکزی و دهیاری روستای خرمدشت انجام گرفت.

سرمدیان افزود: بر مبنای گمانه های کاوش شده در محوطه چهارتاقی،محدوده عرصه و حریم پیشنهادی چهارتاقی مشخص و همراه با ضوابط مربوطه تهیه گردیده است که پس از بررسی در شورای حرایم اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این موضوع نهایی خواهد شد.


عباس رضایی نیا سرپرست کاوش این محوطه نیز گفت: آتشکده خرمدشت از جمله چهارتاقی های مهم دوره ساسانی است که دارای دالان طواف و مجموعه ای از واحدهای ساختمانی در شمال آن است که علی رغم گذشت بیش از نیم قرن از ثبت ملی این اثر، به لحاظ باستان شناسی کار علمی شایسته ای برای حفاظت قانونی و معرفی این بنای ارزشمند صورت نگرفته بود.

علی ابوالفضلی مسئول حوزه باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان نیز اظهار داشت: با انجام گمانه زنی مذکور و در ادامه با توجه به نزدیکی روستای خرمدشت به مسیر ارتباطی کاشان-اصفهان در صورت تخصیص اعتبارات مناسب می توان با کاوش فضاها و آثار موجود در محوطه چهارتاقی و همچنین ساماندهی محدوده آن، از این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم منطقه در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره برداری نمود.

آتشکده خرمدشت با نام قلعه کهنه (چهارتاقی-آتشکده) در اسفندماه ماه سال 1341 خورشیدی با شماره 431 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *