• شناسه خبر : 7470

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا:

واکسن کرونای روسیه تاکنون تاییدیه مراجع علمی دنیا را نگرفته است

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: واکسن کرونای تولید شده در روسیه تاکنون تاییدیه مراجع علمی ذیصلاح دنیا را نگرفته است.

مینو محرز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه بیش از 140 کشور دنیا در حال انجام مراحل تحقیقاتی برای تولید واکسن ویروس کرونا هستند، اظهار داشت: واکسن تولید شده در هر کشور باید مورد تایید یکی از سه مرجع ذیصلاح علمی در دنیا قرار بگیرد تا قابل استفاده باشد.

وی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آزانس داروهای اروپا (EMA) را از جمله مراجع ذیصلاح برای تایید واکسن کرونا دانست و ابراز داشت: هنوز هیچ واکسنی در دنیا به تایید یکی از این سه موسسه نرسیده است ولی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و نتایج اثربخشی نیز به همراه داشته است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه در اکثر تحقیقات انجام شده مراحل تست حیوانی ویروس کرونا با موفقیت به پایان رسیده است، تصریح کرد: مراحل تست انسانی نیز باید برای واکسن کرونا انجام شود که این امر حداقل تا چندین ماه طول میکشد.

وی با بیان اینکه هر واکسنی که قرار باشد در ایران مورد استفاده قرار بگیرد باید مورد تایید یکی از این سه موسسه باشد، خاطرنشان کرد: واکسن روسی کرونا تاکنون تاییدیه هیچ کدام از این موسسات را اخذ نکرده است.

محرز با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده توسط محققین ایرانی برای تولید واکسن کرونا افزود: واکسن کرونای ایرانی مراحل تست بر روی حیوان را با موفقیت به پایان رسانده است و در حال حاضر مطالعات این واکسن بر روی انسان در حال انجام است.

مصرف انبوه واکسن کرونای روسیه می تواند خطرناک باشد!

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم واکسن کرونای تولید شده در روسیه که روز گذشته در کنفرانس خبری رئیس جمهور روسیه رونمایی شد با مشارک انستیتو گامالایا و وزارت دفاع روسیه ساخته شده بر اساس گزارش های اولیه روس ها تمام مطالعات بالینی انسانی آن فقط دو ماه طول کشیده و انجمن سازمان های مطالعات بالینی روسیه (ACTO) با هشدار نسبت به خطرناک بودن استفاده انبوه از این واکسن اعلام کرده است که این واکسن تاکنون فقط به کمتر از 100 نفر تزریق شده است و مصرف انبوه می تواند خطرناک باشد.

لازم به ذکر است بر خلاف استاندارهای بین المللی هیچ اطلاعاتی درباره فرایند ساخت این واکسن و مطالعات بالینی آن تاکنون در هیچکدام از مراجع علمی و تحقیقاتی دنیا منتشر نشده است.

بنا بر این گزارش مدیر انجمن سازمان‌های مطالعات بالینی روسیه در گفت و گو با بلومبرگ گفت: چرا همه شرکت‌ها از قوانین پیروی می‌کنند اما شرکت‌های روسی چنین نیستند؟ قوانین مطالعات بالینی با خون نوشته شده‌اند و نباید نقض شوند. این واکسن یک “جعبه پاندورا” است و نمی‌دانیم وقتی که این واکسن تائید نشده به مردم تزریق شود چه اتفاقی می‌افتد. انستیتو گامالیا هیچ اطلاعاتی را منتشر نکرده و این برخلاف سایر نقاط جهان است. طبق استاندارد باید همه داده‌ها حتی داده‌های مطالعات ناموفق منتشر شوند.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *