• شناسه خبر : 5537

هیچ خطری خانه طباطبایی ها را تهدید نمی کند

معمار آثار تاریخی کاشان گفت: نفوذ آب آب انبار سلطان‌امیراحمد به خانه طباطبایی ها هیچگونه خطر یا تخریبی برای این اثر ارزشمند تاریخی به وجود نیاورده است .

سیداکبر حلی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم افزود: تهدیدات و آسیب های سازه ای و تزئینی در بناهای تاریخی می تواند بر اثر دو عامل رانش و نشست باشد که خوشبختانه سرریز آب و نفوذ به ساختمان‌طباطبایی ها نتوانسته باعث ایجاد این دو عامل شود.

وی با اشاره به بازدید گروه پژوهشی مقاوم سازی بناهای تاریخی کاشان متشکل از معماران و مهندسین سازه از خانه طباطبایی ها تصریح کرد: در این بازدید مشخص شد به علت عمق زیاد و حجم قابل توجه و مستحکم پی سازی این عمارت ،کوچکترین نشست و شکست در سازه بنا ایجاد نگردیده است.

وی تصریح کرد: با زیربندی جزئی قسمت های رطوبت دیده و مرمت سطحی مشکلات ایجاد شده نفوذ آب به داخل سرداب های خانه طباطبایی ها رفع می گردد و بازدید گردشگران از این خانه بلامانع است.

حلی با بیان اینکه دلیل عدم‌ رانش و نشست وجود پی های مستحکم در زمان ساخت آن در حدود دو قرن پیش بوده است، خاطرنشان کرد: این موضوع به خوبی نشان می دهد که معماران قدیم نه تنها به نما و تزئینات اهمیت می داده اند بلکه سازه و فنداسیون و زیرساخت بنا را هم مستحکم و به قول معروف خیرمندانه بنا می کردند.

گفتنی است سحرگاه چهارشنبه ۱۶ بهمن آبگیری بیش از اندازه آب انبار سلطان امیراحمد موجب نفوذ آب به خانه طباطبایی ها شده بود که آب از بین دیواره ها راه خودش را پیدا کرده و وارد سرداب این خانه شده که به دلیل وجود کانال های که با بادگیر به یکدیگر وصل هستند موجب آب گرفتگی سرداب بزرگ و سه پس سرداب خانه طباطبایی ها شد.

 

            

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *