• شناسه خبر : 18404

هوای آلوده کاشان نیازمند پاسخگویی دستگاه های متولی است

مهدی عرشی


«فردا مدارس کاشان تعطیل است»، خبری تکراری در یک هفته گذشته که هر شب برای مردم اطلاع رسانی می شد تا این پیام را بدهد زمستان است هوا بس ناجوانمردانه آلوده است، ولی چرا کسی درباره این وضعیت، دلایل و راهکارهای عبور از این بحران پاسخگو نیست؟

در سال های اخیر تعطیلی مدارس یک فرار رو به جلو و تنها عاملی شده که مردم متوجه آلودگی هوای کاشان باشند که مانند حکم چسب زخمی برای درمان سرطان عمل می کند. ولی باید این نکته را ذکر کنیم در همین هفته ای که مدارس و دانشگاه های شهر تعطیل شد در زمان امتحانات بود .و اکثر دانش آموزان و دانشجویان ملزم بودند در جلسات امتحان خود طبق برنامه حاضر باشند، حتی اگر هوا آلوده هم نبود آنها تنها برای امتحان دادن به محل تحصیل خود می رفتند.

البته در این وضعیت این سوال هم در اذهان عمومی ایجاد می شود که مدارس کاشان چه تاثیر موثری در آلودگی هوا دارد که با تعطیلی آن به دنبال مقابله با این معضل زیست محیطی هستیم؟ چرا دستگاه‌هایی که متولی اصلی مقابله برای کاهش آلودگی هوا هستند گزارش عملکرد خود را به مردم اعلام نمی کنند تا آنها بدانند چرا معضل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

از سال 96 که قانون هوای پاک به تصویب مجلس رسید، 23 دستگاه درباره آن مسئولیت دارند، زیرمجموعه دستگاه های متولی در شهرستان کاشان مانند فرمانداری، اداره محیط زیست، اداره صنعت و معدن، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، راهنمایی رانندگی، اداره استاندارد، دادگستری، اداره جهاد کشاورزی، و دیگر دستگاه های متولی موظفند به شهروندان کاشانی درباره اقداماتشان برای حل بحران آلودگی پاسخگو باشند.

و از نکات قابل تامل هم این است که اعلام وضعیت آلودگی هوا در کاشان در زمانی است که این شهرستان صنعتی از داشتن دستگاه سنجش کیفیت هوا محروم است .و هر سال وعده راه اندازی و اختصاص بودجه برای این دستگاه اعلام می شود. ولی در عمل اقدامی نمی شود. هرچند دیدن هوای غبارآلود در آسمان، صدای سرفه ها، افزایش بیماری تنفسی و سرطان در سال های اخیر خودش بیش از هر دستگاه سنجشی پیام های هشدار آمیز به جامعه می دهد که عبور از بحران آلودگی هوا نیازمند تغییر سیاست گذاری ها در توسعه شهر و اتخاذ دستور العمل های فوری است.


    جمشید علوی
    (0) (0)

    جمشید علوی

    ژانویه 9, 2023

    الحمدلله کسانی مثل طاهری در شورای شهر غم اصلیشون حجاب خانمان است و نه معضلات عدیده‌ای که شهر را به سقوط می‌کشاند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *