• شناسه خبر : 1472

هشتگ؛ توهین به اهالی رسانه ممنوع

مهدی عرشی * – هشتگ؛ توهین به اهالی رسانه ممنوع در حالی توسط عده ای از خبرنگاران و فعالان مجازی به اشتراک گذاشته می شود که باید گفت توهین به اهالی رسانه تنها مربوط به موضوعات و اتفاقات چند رو اخیر نیست بلکه در سالیان گذشته همواره بی تفاوتی ها، بی توجهی ها و برخی فشارهای رسانه ای نوعی توهین به قشری بوده که در تمام سال با کمترین درآمد مالی برای آگاهی بخشی به جامعه تلاش می کنند ولی هیچگاه حامی یا آینده روشنی پیش روی خود ندیدند.

هر چند برخورد تند علی هاشمی طاهری عضو شورای شهر به عنوان آخرین ورژن از برخورد زننده یک مقام مسوول کاشانی با یک خبرنگار قلمداد می شود. آن هم در شرایطی که این عضو شورا همواره در جلسات شورا هرگاه می خواهد حرفی مهمی بزند به جای نگاه کردن به دیگر اعضا نگاهش را به سوی خبرنگاران حاضر در جلسه بر می گرداند و با تاکید می خواهد بدون کم و کاست حرف هایش نوشته شود، پس اگر واقعا این عضو شورا به جایگاه اهمیت نقش رسانه ها برای آگاهی بخشی عمومی واقف است می تواند به جای قطع مصاحبه و فریادزدن علیه مصاحبه کننده با عبارت « برو دنبالت کارت» با آرامش جواب سوالی را هر چند از منظر خوش اشتباه هم باشد بدهد تا هم خبرنگار آگاه شود و هم اگر بحث یا موضوعی در میان است به اطلاع عموم شهروندان رسانده شود.

پس هاشمی طاهری باید با پذیرش اشتباه خود در جلسه آینده شورا از این رفتار عذرخواهی کند همانطور که بارها دیده شده برخی مسوولان ارشد کشوری مانند برخی از وزرا بعد از برخوردها و سخنان خود علیه خبرنگاران از جامعه رسانه به صورت علنی عذرخواهی کرده اند.

البته شنیده می شود جلسه آینده شورا روز یکشنبه که انتخابات هیات رئیسه سال سوم شورا است به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگارن برگزار خواهد شد که این حرکت هم یک نوع توهین به اهالی رسانه محسوب می شود از این جهت که همواره در سخنان اعضای شورا بویژه علی رسول زاده رئیس شورای شهر از رسانه ها می خواهد تمام جلسات شورا را برای اطلاع رسانی عمومی پوشش بدهند ولی اقدام اخیر این موضوع را بار دیگر ثابت می کند که توجه به جایگاه رسانه و نقش آن برای اطلاع رسانی عمومی و شفافیت شعاری بیش نبوده و نخواهد بود.

البته اگر اتفاقات چند سال گذشته را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد توهین به اهالی رسانه در کاشان زمانی می شود که هر سال در ایام روز خبرنگار مسوولان به نقش و تاثیر رسانه ها در جامعه تاکید می کنند و عکسی به یادگار می گیرند و رزومه ای ثبت می کنند یا اینکه در نشست های خبری خود حضور خبرنگار را در برنامه های خود موجب آرامش می دانند ولی در عمل هیچ تلاشی از سوی ارگان ها، ادارات و سازمان های شهر برای تعامل با رسانه ها نمی شود.

توهین به اهالی رسانه در کاشان زمانی می شود که برای یک حادثه، یا رخدادی هیچکس جوابگو نباشد و حتی گاهی اجازه پیگیری و انتشار خبر هم نداشته باشد ولی رسانه ای با پشتوانه های حمایتی خود از مرکز استان و پایتخت بتوانند نسبت به تهیه خبر و گزارش به راحتی اقدام کند تا بدین گونه رسانه های شهر در اذهان عمومی ضعیف معرفی شوند.

توهین به اهالی رسانه در کاشان زمانی می شود که برای یک جلسه یا خبر تنها چند خبرنگار گلچین شده دعوت می شوند یا آنجا توهین می شود که در دعوت نامه های خود از خبرنگاران حرف از دادن هدیه و یا صرف ناهار و شام زده شود.

توهین به اهالی رسانه در کاشان زمانی می شود که هرکسی می تواند یک شبه خبرنگار شود یا شخصی بدون داشتن یک روز فعالیت مطبوعاتی سردبیر نشریه ارگانی با امکانات و بودجه های لازم می شود در حالی که بسیاری از افراد رسانه ای کاربلد شهر برای گذراندن امور روزمره خود مجبور به کارکردن در مشاغل دیگر شوند.

توهین به اهالی رسانه در کاشان زمانی می شود که تمام سال باید اخبار شهر را در تمام حوزه ها پوشش بدهند ولی به وقت یک رخداد خبری همگانی مانند انتخابات، جشنواره، همایش و پویش که از اعتبارات مالی خوبی برخوردارند همیشه کسانی بیرون از گود با کمک برخی روابط وارد مباحث رسانه ای شوند تا بدون داشتن دانش لازم خود را از اهالی رسانه معرفی کرده تا از کنار برند رسانه به نام و نان و جایگاه برسند.

توهین به اهالی رسانه در کاشان زمانی می شود که عده ای در فضای مجازی با انواع هجمه ها به رسانه ها و خبرنگاران دنبال فشار و منصرف کردن آنها از پیگیری موضوعات هستند یا آن کانال هایی که وقتی زحمات چند ساعته یک خبرنگار و رسانه را بدون ذکر منبع در کانال خود به نام خودش منتشر می کند و در جواب اعتراض ها می گوید باید پول بدهید اسم منبع رسانه شما را بزنیم! و هیچ ارگان و نهادی هم خود را موظف به پیگیری این امور نکند.

این موارد تنها تعدادی از موضوعاتی بود که توهین به اهالی رسانه محسوب می شود، ولی چه خوب است تا در هنگامی که جوالدوزی به دیگران زده می شود، سوزنی به خود رسانه زده شود تا آنها در آستانه روز خبرنگار از تقابل های رسانه ای که گاهی با رویکرد تسویه حساب های شخصی، دعوای سیاسی و دفاع از تعلقات حزبی است دوری کنند زیر اصرار بر این روند دودش به چشم خود رسانه ها خواهد رفت و باعث خواهد شد در این آب گل آلود عده ای ردای رسانه ای بر تن کنند و در حوزه های مختلف شهر جولان دهند.

پس اهالی رسانه باید مواظب باشند هشتگ توهین به اهالی رسانه ممنوع، مخاطبش خود رسانه نباشد زیرا آنجا که متولی حرمت امامزاده را نگه ندارد دیگر برای بهبود فضای مسموم رسانه‌ای کاشان نه به کمپین‌های احساسی در فضای مجازی نیاز است نه اینکه راهکار یا برنامه ای برای تغییر وضعیت موجود کارساز خواهد بود.

پس چه نیکو خواهد بود که در آستانه فرارسیدن ۱۷ مرداد و روز خبرنگار امسال اهالی رسانه با حفظ سیاست های رسانه ای خود برای تحقق حقوق از دست رفته شان در این شهر متحد شوند تا اتحاد و در کنار یکدیگر بودنشان پاسخی باشد به کسانی که اقدامات و نگاهشان به مقوله رسانه توهینی بیش نبوده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *