• شناسه خبر : 1786

شهردار کاشان توضیح بدهد:

ناوگان حمل و نقل عمومی زیر پای بخش خصوصی

عبدالمجید رفیعی برزکی * – حتماً شهردار قانون‌مدار کاشان توضیح قابل قبولی برای شهروندان دارد چرا ناوگان حمل و نقل عمومی که برای رفاه حال مردم است زیرپای بخش خصوصی افتاده است و اکنون که پا پس کشیده‌اند داد و هوار بلند شده است که ای داد و بیداد، اگر حقوق رانندگان عقب افتاده است به خاطر از دست رفتن این لقمه چرب و چیل است. ایهاالناس بیایید که مال مردم کاشان را بردند. مال شهرداری را بردند. حقوق کارکنان شهر را بردند. از کاشانی‌ها گرفتند به اصفهانی‌ها دادند. وقتی این مسائل را مطرح می‌کنیم آیا لحظه‌ای اندیشیده‌ایم که این حرف‌ها درست است یا خیر. قانونی هست یا خیر. برای رفاه حال مردم است یا خیر؟

زن و بچه مردم در گرمای طاقت فرسای کاشان بال بال بزند ولی بهترین اتوبوس‌های شهرداری کارکنان بخش خصوصی را جابجا ‌کند. این منطقی، منصفانه، قانونی و درست است ؟ حتماً مسئولین محترم برای یک بار شده از اتوبوس‌های شهری استفاده‌ کرده‌اند و می‌دانند اوضاع از چه قرار است. آیا می‌توانند دقایقی در گرمای تابستان در ایستگاه های خفه و بدون کولر اتوبوس بمانند تا اتوبوس از راه برسد؟ آیا ایستاده روی یک پا در اتوبوس شهری برای رسیدن به مقصد را تجربه کرده‌اند؟ چیزی جز زجر و کلافگی دارد؟ آیا گرما و دودزدگی اتوبوس‌های اسقاطی و بدون کولر را تجربه کرده‌اند؟

همه‌ای اینها به کنار. چه توجیهی دارد از ناوگان حمل و نقل عمومی که به شدت محتاج اصلاح وضعیت کمی و کیفی است بذل و بخشش کرده و در خدمت بخش خصوصی قرار بدهیم؟ شاید پاسخ این است؛ سازمان اتوبوسرانی برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود ناچار به این کار است. مستحضرید ماهیت شهرداری، تأمین خدمات عمومی است. یک بنگاه اقتصادی نیست که به دنبال صرفه و زیان باشد. از طرف دیگر تأمین هزینه‌ها بر اساس ساز و کار اتوبوسرانی در گرو مشارکت دولت، شهرداری و مردم است. مردم که مثل همیشه سهم خود را به انحای مختلف پرداخت کرده و می‌کند. شهرداری و دولت می‌ماند. سازمان زورش به کدام نرسیده است که متوسل به بخش خصوصی شده است؟ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی که حقوق‌بگیر این سازمان است شایسته است پاسخ بدهد چرا سهم بقیه را وصول نکرده که دست به دامان بخش خصوصی شده است؟

محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد حتماً توضیح قابل قبولی خواهند داشت؛ در حالی که اتوبوس‌های فرسوده در داخل شهر دود بالای دود می‌گذارد، برای چه بهترین اتوبوس‌های شهری در خارج از شهرستان در حال رفت و آمد است. حتماً برای مردم توضیح خواهند داد وقتی وضعیت هوای کاشان قرمز و نارنجی است چه اقدامی برای کاهش آلاینده‌های شهری به واسطه اتوبوس‌های فرسوده انجام داده است؟ آیا نهادهای مسئول از شهرداری خواسته‌اند فکری برای اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی دودزا بکند؟

حتماً پلیس راه توضیح قابل قبولی برای مردم دارد چگونه به شهرداری اجازه داده است تا اتوبوس‌های داخلی شهری را در مسافت‌های خارج شهری به کار گیرد؟ چه کسی موانع قانونی، ایمنی و بیمه‌ای آن را برطرف کرده است؟ آیا «قانون»، نسبی است و اجرای آن برای فقیر و غنی، زورمند و بی‌زور متفاوت است؟ آیا پلیس راه این اجازه را برای مردم روستا یا شهرهای اقماری اطراف قائل است که یک اتوبوس داخل شهری کاشان در آن مسیر رفت و آمد کرده و شهروندان را جابجا کند؟

حتماً فرماندار محترم به عنوان عالی‌ترین شخص مسئول دولتی در منطقه و ناظر بر سازمان‌های شهر توضیح قابل قبول دارد چگونه زیر گوش فرمانداری اقدامی بر خلاف خدمات عمومی و رفاه شهروندان اتفاق افتاده است و هیچ نگفته است؟ حتماً کمیته انطباق فرمانداری توضیح قابل قبولی دارد چگونه مصوبه‌ای در تضاد منافع عمومی و قانون انجام گرفته است و نسبت به آن بی‌تفاوت بوده است؟ یا شاید ابزار حاکمیتی در راستای انحراف قانون به کار گرفته شده است؟ قانونی که برای حال رفاه مردم به سازمان‌ها و دستگاه های مسئول ابلاغ گردیده است.

حتماً اعضای محترم شورای اسلامی که برای دفاع از حقوق مردم انتخاب شده‌ و در شورا قرار گرفته‌اند توضیح قابل قبولی ارائه خواهند کرد؛ آیا شهرداری برای فدا کردن رفاه عمومی دستاویز‌های قانونی از ایشان اخذ کرده است یا خیر؟ اگر جواب مثبت است چگونه شورای اسلامی شهر رفاه عمومی را فدای هزینه‌های شهرداری کرده است؟

منافع مردم گوشت قربانی بده و بستان‌های بین سازمانی و سیاسی نیست که هر وقت تأمین نشد به میدان آمده و طلب حمایت کند. رفاه شهروندان وظیفه و رسالت سازمانی هر ارگان و اداره است که براساس قانون ابلاغ شده است. حرکت در راستای آن حداقل چیزی است که مردم از مسئولین شهر می‌خواهند. چیزی که شایسته است بی‌کم و کاست و بدون تبصره و دستاویزهای قانونی انجام شده و نیاز شهر و شهروندان را تأمین کند.
مردم در انتظار پاسخ قابل قبول مسئولین شهر هستند.

*روزنامه نگار


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *