• شناسه خبر : 4010

لبه تیغ شهرداری بر گلوی دو خانه تاریخی در کاشان/ میراث فرهنگی کاشان در تعطیلات

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مریم اطیابی خبرنگار با سابقه حوزه میراث فرهنگی در کانال تلگرامی میراث باشی در رابطه با موضوع احداث پارکینگ تجازی چارسو کاشان در مطلبی نوشت: تیمی متخصص اواخر هفته پیش از تهران راهی کاشان می‌شود تا تکلیف دو خانه تاریخی دوره قاجار یعنی «مقدم» و «وثقی» و پارکینگی که در حوالی آن ساخته می‌شود را مشخص کنند. در این بازدید شهردار، مسوولان میراث فرهنگی کاشان و استان اصفهان هم حضور داشتند.

پس از آن بازدید این تیم متخصص مقرر شد تا کار متوقف شود و وزارتخانه نامه‌ای را ارسال کند که فاصله ۴ متر از هر دو بنا حفظ شود چرا که اقدامات کنونی مورد تأیید معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه نیست.

اما شهرداری کاشان به جای اجابت نظرات کارشناسی در تعطیلات پنجشنبه و جمعه گودبرداری را با سرعت بیشتر در نزدیک خانه «وثقی» تداوم بخشیده است این در حالی است که مسوولان میراث فرهنگی و یگان حفاظت با تعلل و به بهانه تعطیلی اقدامی نکردند.

حال ضروری است تا معاونت میراث فرهنگی کل کشور هر چه سریع تر نامه خود به کاشان را ارسال کند، در غیر اینصورت شهرداری احتمالا تا آخر هفته گودبرداری‌هایی با وسعت و عمق بیشتر انجام خواهد داد.

از سویی این پرسش مطرح است چگونه شهرداری کاشان بدون دریافت نظرات میراث فرهنگی اقدام به این گودبرداری کرده است؟ آیا دستگاه‌های نظارتی کارنامه شهرداری کاشان در این خصوص را بررسی می‌کنند؟

به گزارش میراث باشی، از یک سال پیش تا کنون شهرداری کاشان با مشارکت بخش خصوصی در خیابان «باب‌الحوائج» رو به روی بازار تاریخی و بین این دو خانه تاریخی پارکینگی را احداث کرده که گودبرداری آن غیر اصولی بوده و سبب ایجاد ترک‌های عمیق در خانه مقدم و تخریب یکی از اتاق‌ها شده است.

با پیگیری‌های مختلف فعالان میراث فرهنگی، کارشناسان حفظ و احیای بناهای تاریخی و یگان حفاظت از میراث فرهنگی و نامه‌نگاری‌های زیاد، این عملیات چندین بار متوقف شده ولی دوباره به کار خود ادامه داده است.حفر چاهک برای مقاوم سازی بنا هم در روز ۲۲ آبان ماه هم به دلیل جانمایی نامناسب موجب شده تا سقف زیرزمین خانه شکاف بردارد.

 

پارکینگ چارسو کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *