• شناسه خبر : 16594

قطع درختان در کاشان، نتیجه بی قانونی و نبود نظارت ها

مهدی عرشی


درختان کاشان سال هاست سبز، شبانه، ظالمانه، ایستاده، بی دلیل، برخلاف قانون، بدون تلاش برای حفظ و نجات آن و گاهی هم با سفارش یک مسئولی ناجوانمردانه هرس یا قطع می شوند، نه کسی پاسخگو است و نه تلاشی برای توقف این اقدامات غیرقانونی می شود.

مدتی است گاها شهروندان عکس ها و اخباری از قطع درختان در برخی نقاط شهر بر ای رسانه اهل کاشانم ارسال می کنند، انتشار این اخبار درباره قانونی بودن یا نبودن یا صحت و کذب این موارد نیاز به بررسی و پیگیری داشت ولی قطع درختی در روزهای اخیر شاید نشانه ای برای تایید پیام های مردم کاشان باشد.


صبح چهارشنبه 29 تیرماه وقتی مخاطبان اهل کاشانم خبر از اقدام برای قطع درخت کاج کهنسال و سبزی را در فاز یک ناجی آباد را دادند، و حتی از حضور میدانی مدیران شهرداری سخن گفته بودند، برای صحت و پیگیری این مورد با برخی مدیران شهرداری تماس گرفته شد ولی آنها هرگونه اقدامی برای قطع درخت را تکذیب کرده و یا گفتند فقط درخت هرس شده! و یا اینکه موضوع را پیگیری می کنند.

اما فیلم و عکس های شهروندان آن چه اثبات کرد خلاف حرف های مدیران شهرداری که متولیان حفظ فضای سبز شهری هستند بود و هیچ اقدام عاجلی برای جلوگیری از این کار ناپسند نشد، حتی پیام های مخاطبان اهل کاشانم محل قطع این درخت را در نزدیکی منزل یکی از مسئولان کاشان اعلام کردند!

با گذشت دور روز از این اتفاق شهرداری هنوز پاسخی برای پیگیری اهل کاشانم نداده است ولی آنچه که در بررسی ها مشخص شد کمیسیون ماده 7 آیین نامه اجرایی اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها که باید برای قطع یا هرس درختان تصمیم بگیرد در کاشان تشکیل نمی شود کمیسیونی که باید با حضور یکی از اعضای شورا، نماینده شهردار و مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری تشکیل شود.

عدم تشکیل کمیسیون ماده هفت خود گویای بی قانونی، عدم نظارت، بی توجهی به درختان در ساختار شواری شهر و شهرداری کاشان است و با توجه به این فرآیند در روزهای آینده هم با قطع درختان مواجه خواهیم بود، درختانی که شانس بیاورند در آخرین لحظات عمر سبز خود شهروندی صحنه تر بری آنها را ببیند و این مصیبت شهری را برای اعلام عزای عمومی ا طلاع دهد شاید خوابی از یک مدیر آشفته گردد.

نکته دیگر که در مورد قطع درخت دور روز گذشته مشخص است غیرقانونی بودن قطع آن است موضوع که قانون به صراحت آن را جرم تلقی کرده و اعلام کرده هر کسی عامداً و عالماً و برخلاف قانون درختی را قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم نماید، علاوه بر جبرانِ خسارات وارد شده، حسب مورد به جزای نقدی و حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد گردید.

برای حفظ و توسعه فضای سبز کاشان در کنار زحمات و دغدغه های بسیاری از پرسنل فضای سبز شهرداری و پیگیری و حمایت های دوستداران محیط زیست آنچه گاهی همگان را رنج می دهد بی قانونی و نبود نظارت لازم و شفافیت در تصمیمات در این حوزه است.

داستان غم انگیز هرس های درختان در این سالها، خشک شدن درختان کمربند سبز شهری، قراردادهای غیرشفاف و ارقام عجیب با پیمانکارکاران و نقدهایی درباره نوع عملکرد برخی پیمانکاران مواردی است که علاوه بر لزوم ورود نهادهای نظارتی، شورای شهر کاشان هم باید در عمل به نقش نظارتی خود این موضوعات را ساماندهی کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *