• شناسه خبر : 9044

اهل کاشانم گزارش می‌دهد؛

قبح طلاق در کاشان شکسته شده‌است

می‌گفتند که زن با چادر سفید وارد خانه شوهر که می‌شود باید با کفن سفید بیرون آید. این تمثیل بیانگر این نیست که زن در خانه شوهر باید با هر شرایطی کنار آید ولی مطمئنا معنی آن نیست که با کوچکترین چالش و یا جدلی راهرو دادگاه‌ها را برای گرفتن طلاق بپیماید.

متاسفانه به گفته کارشناسان و مطلعین کاشان یکی از شهرهایی است که بالاترین آمار طلاق را در بین شهرهای استان اصفهان دارد و شاید گفت قبح طلاق این حرامترین حلال در کاشان شکسته شده‌است.

با توجه به سالنامه آماری استان اصفهان در سال ۹۷ کاشان شاهد ۶۷۴ مورد طلاق بوده‌است که بیشترین تعداد از این موارد با ۲۰۸ طلاق مربوط به زوجینی بوده‌است که سن ازدواج آنها بین ۴ تا ۱۰ سال بوده و کمترین هم با ۳۹ طلاق مربوط به ازدواج‌هایی بوده‌است که کمتر از یک سال از زندگی مشترک آنها گذشته بود.

در این سالنامه ذکر شده‌است در سال ۹۷ تعداد طلاق زوج‌های کاشانی که از یک تا دو سال زندگی مشترک کرده‌اند ۶۳ مورد، برای دو تا سه سال زندگی مشترک ۴۳ مورد، برای سه تا چهارسال ۴۷ مورد، برای ۱۰ تا ۱۵ سال زندگی مشترک ۱۱۷ مورد و برای ۱۵ سال به بالا زندگی مشترک ۱۵۷ مورد بوده‌است.

همچنین در بخش دیگری از این سالنامه ازدواج و طلاق ثبت شده در نقاط مختلف شهری و روستایی شهرستان کاشان در سال ۹۷ به تفکیک آمده‌است که تعداد کل ازدواج‌ها یک هزار و ۹۸۰ و تعداد کل طلاق ها ۷۲۹ مورد بوده‌است.

با توجه به مستندات این سالنامه آماری در نقاط شهری کاشان در سال ۹۷ یک هزار و ۹۳۵ ازدواج و ۷۱۶ طلاق و در نقاط روستایی ۴۶ ازدواج و ۱۳ مورد طلاق در کاشان بوده‌است.

نکته قابل ذکر این است که علت کم بودن آمار طلاق ثبت شده بر حسب مدت زمان ازدواج نسبت به آمار طلاق ثبت شده در نقاط شهری و روستایی مربوط به طول مدت ازدواج در هنگام طلاق برای ازدواج های بار اول است و همین مورد باعث اختلاف این دو عدد شده‌است.

با بررسی علل این حجم از طلاق در کاشان به موضوعات مختلفی بر می‌خوریم که از آن جمله به خیانت، ناسازگاری‌های جنسی، عدم آشنایی، دخالت والدین و مشکلات اقتصادی می‌توان اشاره کرد.

یک مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری کاشان در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه آمار طلاق نسبت به جمعیت کاشان افزایش یافته است، اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل این موضوع بی مسئولیتی زوجین و بی تفاوتی آنها برای حل مشکلات خود است.

وی با بیان اینکه راحت‌ترین راه برای این افراد پاک کردن صورت مسئله و در نهایت جدایی و طلاق است، ابراز داشت: یکی دیگر از مهمترین عوامل جدایی زوجین متاسفانه خیانت است.

مرضیه دیمکار با اشاره ناسازگاری جنسی برخی از زوجین نیز تصریح کرد: این موضوع به صورت غیر مستقیم سبب جدایی و طلاق می‌شود.

وی عدم شناخت مناسب زوجین نسبت به همدیگر را یکی دیگر از عوامل شروع طلاق عاطفی دانست و خاطرنشان کرد: طلاق عاطفی باعث می‌شود که زوجین نسبت به هم بی‌تفاوت شده و عملا هیچ احساسی نسبت به هم نداشته باشند که این موضوع در نهایت منجر به جدایی می‌شود.

یک فعال اجتماعی کاشان نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم از طلاق به عنوان حادترین معضل اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: افزایش طلاق منجر به فروپاشی نهاد ارزشمند خانواده می‌شود.

وی تاثیرات مخرب طلاق در بلند مدت برای جامعه و آثار روانی آن روی زوجین را یادآور شد و افزود: متاسفانه قبح طلاق شکسته شده‌است و زوجین نیز سعی بر نادیده گرفتن آثار مخرب طلاق بر زندگی آینده خود دارند.

سیدهادی مسعودی علوی آموزش را یک اصل مهم در کشیدن ترمز این معضل اجتماعی دانست و گفت: نهادهای متولی کاهش طلاق در کاشان باید جدی‌تر به این مساله نگاه‌کنند.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت عظیم سمن‌ها و موسسات فرهنگی، گفت: نمی‌توان مهارت‌های پیش‌از ازدواج جوانان را ارتقاء نداد و انتظار انتخاب صحیح هم داشت.

این فعال اجتماعی با اشاره به ضعف فرهنگ مشاوره قبل و بعداز ازدواج در جامعه، تاکید کرد: هزینه‌های مشاوره نیز زیاد است و دولت و خیرین هم توجهی به تسهیل در انجام آن ندارد.

وی با تاکید به ورود خیرین به این حوزه، افزود: حضور خیرین به این حوزه در جامعه محسوس نیست که بخشی از آن به ضعف مدیریت نهادهای مربوط و همچنین مدیریت جزیره‌ای در کاشان برمی‌گردد.

مسعودی علوی عدم مهارت‌های زندگی، خیانت، فضای مجازی، مسائل اقتصادی و اعتیاد را از اهم دلایل طلاق برشمرد و گفت: نمی‌توان در طلاق یک عامل را علت اصلی دانست، چراکه معمولا زوجین در نظرات مکتوب خود علت اصلی را اعلام نمی‌کنند.

وی مبلغ وام ازدواج و عدم توجه به مسکن و سایر مسائل اقتصادی و اجتماعی جوانان را نشان از بی‌توجهی دولت به این سنت حسنه دانست و گفت: برخی عرف‌های غیرضروری و نگاه سخت خانواده‌ها به ازدواج نیز از موانع ازدواج است.

یک استاد دانشگاه نیز در گفت و گو با پایگاه خبری اهل کاشانم با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل طلاق و جدایی به دلیل چالش‌ها و جدال‌های ناشی از مشکلات اقتصادی است، اظهار داشت: عدم شناخت زوجین به خصوص در هنگام ازدواج نیز یکی دیگر از دلایل طلاق و فروپاشی خانواده‌های کاشانی است.

وی دخالت های والدین در امور زوجین را یکی دیگر از عوامل طلاق دانست و ابراز داشت: دخالت والدین بیشتر در قالب خیرخواهی است و بدون اینکه خودشان بدانند وارد حریم خانوادگی فرزندانشان می‌شوند.

فریبرز صدیق ارفعی با اشاره به اینکه با دخالت والدین آنها میخواهند فرزندانشان از الگوی زندگی آنها تبعیت کند، تصریح کرد: اما این دسته از والدین از این موضوع غافل هستند که الگوی آنها مربوط به حدود مثلا ۲۰ سال پیش است و این الگوها دیگر برای دختران و پسران کنونی جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه برای مثال بعضی از موارد طلاق در همین کاشان مربوط به اختلاف سلیقه در محله و خیابان منزل بوده‌است، خاطرنشان کرد: درست است که این اختلاف سلیقه‌ها دلایل محکمی برای طلاق و جدایی نیست ولی سابقه جدایی به این دلیل و دلایل مشابه انجام شده‌است.

این استاد دانشگاه کاشان با اشاره به گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و محتواهای مخرب شبکه‌های اجتماعی بیان داشت: تاثیر این رسانه ها به دلیل تغییر الگوی زندگی دررفروماشی خانواده‌ها بسیار زیاد است و این رسانه‌ها با تلقین این نکته که انسان یک بار به دنیا می‌آید و باید متنوع فکر کند سعی در تغییر نگرش و رفتار مخاطب خود دارد.

وی با بیان اینکه این رسانه ها الگوی فکری مخاطب به خصوص جوانان را تغییر می‌دهند، افزود: باید الگوهای این رسانه‌ها را شناخت تا بتوان از آثار مخرب آنها بر روی خانواده ها جلوگیری کرد.

آنچه مسلم است همانطور که گفته شد قبح طلاق و جدایی زوجین در کاشان شکسته شده‌است و درست است که اتفاقاتی اینچنینی یک موضوع شخصی و خانوادگی است ولی مدیران و مسئولین نباید خود را مبرا از مسئولیت‌هایی بدانند که در زمینه تقویت بنیان خانواده بر عهده آنها گذاشته شده‌است.

برای مثال مجمع و کمیته‌ای در کاشان به نام کمیته طلاق با حضور نمایندگان ادارات مختلف مرتبط با این موضوع تشکیل شده‌است که قرار بوده‌است این کمیته مشورتی تصمیمات لازم برای موارد پیشگیرانه از افزایش طلاق در بین خانواده‌های کاشانی را اتخاذ کند درحالیکه تاکنون هیچ بروندادی از نتایج و تصمیمات این کمیته مشاهده نشدهاست.

به هر حال اگر قرار است برای یک معضل اجتماعی به مانند طلاق به طور ریشه‌ای رسیدگی شود باید یک عزم جدی هم به این منظور به کار گرفته شود تا حداقل شاهد کاهش سرعت موارد طلاق در شهرستان کاشان باشیم.


    نرگس جهانتاب
    (0) (0)

    نرگس جهانتاب

    دسامبر 23, 2020

    سلام بله کمیته ای برای قبل از ازدواج باید باشد و حق طلاق به زن داده شود چرا چون مردها این روزها شبیح به یک ؟ شده اند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *