• شناسه خبر : 310

سلسله نشست های مطالعاتی منطقه کاشان:

قاضی اسد کوپایی، موضوع ششمین نشست کاشان شناخت

ششمین نشست مطالعات علمی_فرهنگی "کاشان شناخت" با موضوع "قاضی اسد کوپایی کاشانی" عارف پرشور و بی پروا سده دهم هجری با سخنرانی "محمد مشهدی نوش آبادی" در خانه تاریخی کاج برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، ششمین نشست کاشان شناخت با موضوع قاضی اسد کوپایی از سلسله نشست های مطالعاتی علمی فرهنگی منطقه کاشان است که شامگاه چهارشنبه 22 خرداد از ساعت 20 الی 22 در خانه تاریخی کاج برگزار خواهد شد.

محمد مشهدی نوش آبادی، مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان درباره موضوع این نشست مطالعاتی گفت: قاضی اسد قهپانی عارفِ شاعر سدۀ دهم هجری است.که از سرگذشت وی اطلاع چندانی در دست نیست ولی اصالت وی از قهپایۀ ساوه می باشد، اگرچه در کاشان زندگی می‌کرده و به سال 1048 در همین شهر مدفون شده است.

وی افزود: قاضی اسد کوپایی کاشانی عارف پرشور و بی‌پروا بوده که مرکز تعلیمی وی مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و باغچه‌ای بزرگ را شامل می شده که در نیم قرن پیش تخریب و فقط بقعۀ مدفن بر جای مانده است.

مشهدی نوش آبادی در ادامه تصریح کرد: قاضی اسد کوپایی از مشایخ تصوف است که نسبتش از طریق “علی سدیری” به “محمد نوربخش” و دیگر مشایخ نوربخشیه و کبرویه می‌رسد و “محمد محقق اردبیلی” صاحب آثار متعدد در تصوف و مدفون در بیدگل و همچنین “علی معلم” که گویا خانقاهی نیز در بیدهند قم تأسیس می‌کند از مهمترین شاگردان وی هستند.

وی با بیان اینکه دیوان شعری از قاضی اسد بر جای مانده که تا حدود زیادی افکارش در آن بازتاب یافته است، اظهار داشت:.وی عارف پرشور و عاشق رندی است که شیوه قلندر و شاهدپرستی در منش و بینشش پیداست و گاهی دعاوی کرامت‌مآبانه دارد، اما شاه‌بیت سخنش تشیع، ائمۀ شیعه به ‌ویژه امام علی (ع) می باشد.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: حوادث اجتماعی روزگار از جمله تهاجم سلاطین عثمانی به ایران و دفاع دلاورانه مردم در مقابل متجاوزان در شعرش بازتاب گسترده دارد.

ششمین نشست مطالعات علمی_فرهنگی “کاشان شناخت” با موضوع قاضی اسد کوپایی کاشانی به همت مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان،موزه “منوچهر شیبانی” و خانه تاریخی احسان در شامگاه چهارشنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۲۰ الی ۲۲ در خانه تاریخی کاج واقع در خیابان فاضل نراقی برگزار می شود.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *