• شناسه خبر : 14389

فلسفه شب یلدا از دیدگاه نجوم، گاه شمار ایران یکی از دقیق‌ترین گاه شمار جهان

ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم، اظهار داشت: امتداد محور دوران زمین نسبت به صفحه‌ای که زمین به دور خورشید می‌چرخد زاویه‌ای تقریبا برابر 23.5 درجه می‌سازد و این مسئله باعث می‌شود در عرض‌های جغرافیایی میانه پدیده‌ای را به نام ویرایش فصل‌ها را شاهد باشیم.

وی افزود: در قطبین شاهد شب قطبی و روز قطبی باشیم و این زاویه 23.5 درجه باعث می شود ما در ساکنان زمین گاهی اوقات خورشید گاهی اوقات بالاتر و گاهی اوقات پایین تر از استوای سماوی ببینیم و در فصل‌های بهار و تابستان زاویه میل خورشید نسبت با استوای سماوی بیشتر و زمان حضور خورشید در آسمان بیشتر است.

صفایی ابراز داشت: این روند از اول بهار شروع شده که اعتدال بهاری نام دارد که دقیقا همان لحظه تحویل سال است و اندکی بیشتر از 93 روز شاهد افزایش زاویه میل خورشید هستیم و شاهد انقلاب تابستانی هستیم و زاویه میل خورشید کاهش پیدا می‌کند و در اعتدال پاییزی طول روز و شب برابر می‌شود و این روند کاهشی تا پایان آذر ادامه دارد.

وی گفت: در پایان آذر طول روز کوتاه‌تری داریم و زاویه تابش خورشید مایل‌تر است و از این رو در پایان فصل پاییز طولانی‌ترین شب سال را داریم و در فرهنگ ما به شب یلدا معروف است و این مهم یک پدیده نجومی است و بعد از آن طول روز شروع به افزایش پیدا می‌کند تا یکم فروردین و لحظه تحویل سال که طول شب و روز یکی می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این موضوع را پیشینیان ما از آن اطلاع داشتند، گفت: ما گاه شماری که سابقه چندهزار ساله دارد یکی از جشن‌های آن شب یلدا یا شب چله است و ما در پایان فصل پاییز و آغاز فصل زمستان شاهد کوتاهترین طول روز سال هستیم و اصطلاح انقلاب زمستانی را نیز در این ایام به کار می‌بریم.

وی تصریح کرد: در گاه شماری رسمی ایران طوری تدوین شده که دقیقا ماه و تقسیمات آن به گونه‌ای است که فصل بهار و تابستان سه ماهه 31 روزه است و فصل پاییز و زمستان نیز این قضیه است و این مهم دقیق‌ترین گاه شماری است و یکی از دقیق ترین گاه شماری جهان به شمار می‌آید.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *