• شناسه خبر : 18659

فعالیت معدن روستای درّه، اقدامی ضد توسعه کاشان

واگذاری معدن شن و ماسه کوهی در محدوده منطقه گردشگری دره پریان در روستای هدف گردشگری دره از آخرین اقدامات ضد توسعه ای کاشان است که نیازمند تغییر رویکرد در سیاست گذاری مدیران استان و شهرستان دارد .

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در روزهای اخیر فعالیت معدن شن و‌ ماسه روستای دره با هدف توسعه درآمد پایدار شهر کاشان و استفاده از مصالح آن در تهیه آسفالت آغاز شده که بر اساس شنیده ها مدیریت شهری ( شهرداری کاشان ) پیگیر فعالیت این معدن بوده است.

در حالی که چشم‌انداز توسعه کاشان در برنامه هفتم، صنعت گردشگری تعریف شده و‌ روستای دره از سال ها قبل به دلیل نزدیکی آن به شهر کاشان و برخورداری از طبیعت بکر و چشم‌نوازش  بویژه طبیعت دره‌پریان مورد استقبال گردشگران و کوهنوردان و طبیعت دوستان بوده تا بعنوان روستای هدف گردشگری و جزو صد روستای اکوتوریستی کشور معرفی و بر این‌اساس شاهد سرمایه گذاری و اقدامات عمرانی برای توسعه گردشگری باشیم ولی صدور مجوز معدن در مجاورت این‌روستا را می توان بر کشیدن خط بطلانی بر تمام سیاست گذاری ها و‌ سرمایه گذاری ها دانست.

از همان روزهای آغازینی که خبر احداث فعالیت در این روستا به گوش رسید اهالی این روستا به این‌ اقدام اعتراض کرده و در اردیبهشت ماه سال‌جاری در نامه ای به فرماندار کاشان که رو‌نوشت آن نیز به ادارات متولی شهرستان نیز ارسال شده بود اعتراض و‌ نارضایتی خود را اعلام کردند.

در این‌نامه مردمی که برای«محمد شریف زارعی»، فرماندار کاشان ارسال شده آمده است: «بنابر اخبار واصله اخیرا مجوزی مبنی بر ثبت محدوده معدنی و‌ واگذاری اراضی دره موسوم به (کوه زرد _ دره پریان) از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت اصفهان بنام شرکت پارسیان کانی پاسارگاد صادر گردیده است که متاسفانه این پهنه شامل اراضی بکر و مستعد رشد گیاهان دارویی و محدوده گردشگری دره پریان می باشد. از آنجا که مستحضرید متاسفانه با واگذاری بی رویه اراضی ملی به شرکت های معدنی، توپولوژی و ژئومورفولوژی منطقه دستخوش تغییرات زیادی گردیده است. احداث معادن در مجاورت روستا هیچگونه نفعی برای مردم‌ منطقه نداشته و صرفا آلودگی ، گرد وغبار و آسیب های زیست محیطی را در پی دارد. کما اینکه با احداث معدن شن و ماسه کوهی و آسفالت تدبیر راه اصفهان ما شاهد ورود گردوغبار به منطقه توریستی و هدف گردشگری دره باشیم.

روستای هدف گردشگری دره با کمترین فاصله از شهر کاشان، داشتن طبیعت بکر، باغات مستعد ‌ محصولات نوبرانه و‌ همچنین کارگاه های گلابگیری دارای پتانسیل بسیار مهمی در زمینه گردشگری و‌ توسعه فعالیت های خرد روستایی می باشد که‌ متاسفانه با احداث و اجرای فعالیت های معدن جدید تمامی اقدامات عمرانی و سرمایه گذاری از سوی بخشداری، دهیاری و سایر ارگان ها تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

حال چند سوال از مسئولان کاشان این است که آیا این بهره برداری از این معدن فایده اش بیش از  سرمایه گذاری گردشگری برای این‌منطقه است؟ آیا مسیر منتهی به این معدن ظرفیت بار ترافیکی عبور وسایل نقلیه سنگین را دارد؟ فعالیت این معدن به سیاست های تبدیل روستای دره به روستای هدف گردشگری ضربه نخواهد زد؟ آلودگی های ناشی از این‌ معدن با توجه به نزدیکی آن به کاشان موجب افزایش هوای آلوده منطقه نخواهد شد؟ آیا از الان اهالی روستای دره باید با مشکلاتی مشابه با اهالی روستاهای جوشقان استرک، جوشقان قالی و برزک و‌ کامو مواجه شوند؟ و اینکه برای فعالیت این معدن نظرات کارشناسی ارگان های دولتی ذی صلاح کاشان اخذ شده است؟ و اگر این اقدام بدون مشکل است چه ارگانی پاسخگوی اعتراضات مردمی، گردشگران و کوهنوردان و طبیعت گردان خواهد بود؟


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *