• شناسه خبر : 15251

غبار فراموشی بر آب انبارهای تاریخی کاشان، جاذبه گردشگری که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، آب انبارها در شهرستان کاشان یکی از آثار تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند که نشان از ژرفای فکری بالای مردم دیار نخستین‌ها برای تامین نیازهای اولیه خود بوده است و قدمت برخی از آب انبارها در کاشان به صدها سال پیش برمی‌گردد.


متاسفانه عدم توجه شایسته به آب انبارهای کاشان به عنوان آثار تاریخی در شهرستان کاشان باعث شده است تا برخی از این اماکن تاریخی مورد تخریب و فرسودگی قرار بگیرند.

مسعود عطارها دبیر کمیته حفظ و احیای آب انبارهای تاریخی در برنامه رادیویی صدای شهر با بیان اینکه وضعیت آب در کاشان بحرانی شده است، ابراز داشت: هر کدام از ادارات و سازمان های شهری باید برای حفظ و احیای آن مشارکت کنند که تاحدودی این مشارکت اتفاق افتاده است به نحوی که با وجود حدود 90 آب انبار در کاشان می‌توان این منطقه را به عنوان شهر آب انبارهای کشور معرفی کرد.

عطارها با بیان اینکه می‌توان از این آب انبارها به عنوان یک نقطه استراتژیک تلقی کرد، تصریح کرد: در تلاش هستیم که تمامی آب انبارهای کاشان احیا و مورد استفاده قرار بگیرد و در مواقع عادی مورد استفاده عموم قرار بگیرد و از این رو باید با همت دستگاه‌های اجرایی نظیر شهرداری، آبفا، اوقاف، میراث فرهنگی، اداره بهداشت و دیگر نهادها آب انبارها احیا شود.

حسین ذاکری با بیان اینکه 82 آب انبار در کاشان وجود دارد، افزود: برخی از این آب انبارها قابل استفاده نیست، کاشان از شهری نظیر یزد 11 آب انبار بیشتر وجود دارد و حدود 30 آب انبار موجود در کاشان فعال است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی با بیان اینکه سیستم قدیم آب انبارها امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ابراز داشت: از تعداد 82 آب انبار 29 مورد آن دارای کتیبه است و از این رو لازم است تا مواریث ما حفظ و در احیای آنان بکوشیم.

وی با بیان اینکه قدمت برخی از آب انبارهای کاشان به دوره قاجار می‌رسد، گفت: هفت آب انبار در کاشان مربوط به قبل از دوره صفویه است و 31 آب انبار مربوط به عهد صفویه است و این موضوع نشان از قدمت بالای وجود آب انبارها در منطقه کاشان است.

وی با بیان اینکه زحماتی که در زمینه حفظ و احیای آب انبارها صورت گرفته کافی نیست، تاکید کرد: یزد از لحاظ تعداد، معماری و حوزه.های دیگر از کاشان در سطح پایین تر است اما همت مسئولان آن استان باعث شده است تا یزد به عنوان شهر آب انبارها شناخته شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *