• شناسه خبر : 15369

عکاس قدیمی کاشان و تاثیرگذار در تاریخ مطبوعات

عزیزالله فرهومند (همایونی) در بیستم آذر ۱۳۱۶ در کاشان به دنیا آمد.


وی از ۲۵ سالگی عکاسی را آغاز کرد. وی از افراد تأثیرگذار در تاریخ مطبوعات کاشان و از نخستین عکاسان خبری محسوب می‌شود.

فرهومند ابتدا در سال ۴۵ نخستین آتلیه عکاسی خود بنام «هلن» را در خیابان میرعماد دایر کرد، سپس با تغییر محل کارش در سال ۵۰ عکاسی «همایونی» را در جنب کوچه مخابرات فعلی در خیابان صبا ( رجایی کنونی) دایر کرد.

فرهومند پس از مدتی عکاسی خود را به خیابان باباافضل تغییر مکان داده و سومین مغازه عکاسی خود را بنام «افشین» در این خیابان دایر کرد که پس از چند سال فعالیت در سال ۵۵ این آتلیه عکاسی را به جمشید فراهانی واگذار کرد.

فرهومند از اوایل دهه ۴۰ در کنار شغل عکاسی کار مطبوعاتی خود را با همکاری با روزنامه‌های کیهان و اطلاعات آغاز کرد و تا سال ۵۷ بعنوان خبرنگار و عکاس خبری فعالیت می‌کرد.

همکاری فرهومند با روزنامه اطلاعات شاید نقطه عطفی در زندگی وی و تاریخ معاصر کاشان باشد، زیرا وی با ارسال خبر، گزارش و عکس‌های خود از رخدادهای شهر و معرفی آثار تاریخی کاشان در معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زادگاهش تلاش بی‌وقفه داشت.

فرهومند درقبا انقلاب مدتی نیز در شهرداری فعالیت می کرد و با توجه به فعالیت مطبوعاتی و شغل عکاسی همکاری‌های زیادی با اداره فرهنگ و هنر کاشان داشت که بواسطه این همکاری عکس‌های زیادی از آثار تاریخی کاشان و مراحل مرمت آن ثبت کرد.

فرهومند بعد از انقلاب همچنان با در دست داشتن دوربین عکاسی می‌کرد و تا سال ۸۴ علاقه خود را هیچگاه رها نکرد و برخی عکس‌هایش نیز در برخی جراید به چاپ می‌رسید.

«عزیزالله فرهومند» در ششم اسفند ۸۶ بر اثر بیماری درگذشت و در مزار دشت افروز کاشان به خاک سپرده شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *