• شناسه خبر : 11977

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان رتبه 24 اچ ایندکس را در بین ایرانیان سراسر دنیا کسب کرد

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، معاون فناوری و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان در جمع خبرنگاران گفت: دکتر مسعود صلواتی نیاسر در شاخص اچ ایندکس( h-index) رتبه 24 را در بین دانشمندان ایرانی سراسر دنیا و رتبه نخست ایرانیان مقیم کشوربه دست آورد.


دکتر مجید منعم زاده افزود: ایندکس اچ معیاری برای کیفیت فعالیت های پژوهشی می باشد که مبتنی بر میزان ارجاعات علمی به فعالیت های هر نفر است.

اچ ایندکس (به انگلیسی: h-index ) شاخصی عددی است که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش دهد. این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود.

از این شاخص می‌توان برای تأثیرگذاری علمی گروهی از دانشمندان نیز بهره برد، مثلاً ایندکس اچ برای محاسبه تأثیرگذاری علمی دانشگاه‌ها و دانشمندان یک کشور نیز قابل استفاده است.

اچ ایندکس شاخصی است که می‌توان به وسیله آن محققان تأثیرگذار را از آنهایی که صرفاً تعداد زیادی مقاله منتشر کرده‌اند متمایز نمود.

محاسبه اچ ایندکس توسط پایگاه‌های اسکوپوس، آی اس آی و گوگل اسکالر برای مقالات انگلیسی زبان و نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای مقالات فارسی امکان‌پذیر شده‌است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *